Solární panely dnes najdeme na loukách, na střechách velkých budov, ale i na rodinných domech. Jelikož výroba elektrické energie ze slunce je bezplatná, přemýšlí se o tom, kam by se mohly fotovoltaické panely ještě umístit. S jedním takovým nápadem přišla Francie již v roce 2016.

Vybudování solární silnice

O nápadu se začalo diskutovat mnohem dříve. Rok 2016 byl tím, kdy došlo k samotnému realizaci poměrně odvážného projektu. Tím byla solární silnice. Šlo o zkušební variantu a tak byl solárními panely pokryt zhruba kilometrový úsek ve francouzském městě Tourouvre v Normandii na severu země. Tvůrci slibovali skvělé výsledky. Nyní se ukázalo, že realita je zcela jiná.

Drahá a také příliš křehká

První negativum takové silnice je jasné. Fotovoltaické panely rozhodně nejsou materiálem, který by se dlouhodobě hodil na výstavbu silnic. Větší nápor dopravy, hlavně potom velkých nákladních aut není možné zvládat. Dále nelze zapomenout ani na nákladnost samotné výstavby. Kilometr solární silnici vyšel na 5 milionů EUR. Zde se však počítalo s tím, že se díky výrobě elektřiny tato částka vrátí.

Vyrobila se zhruba polovina elektřiny




Dalším negativem bylo to, že předpokládané množství energie nebyla solární silnice schopna vyrobit. Při schvalování projektu se mluvilo o tom, že vyrobí 750 – 800 kWh energie za den. To by mělo i svůj ekonomický smysl a prodejem elektřiny by došlo k postupnému hrazení vysokých nákladů. Ukázalo se, že silnice za rok svého provozu vyrobila jenom 78 397 kWh. Očekávaným číslem měla být hodnota 149 459 kW. Jednoduchým výpočtem zjistíme, že je to lehce přes polovinu očekávané výroby.

Důvodem tak nízkého výkonu byly podle tvůrců dvě věci. Tou první byl rozpad bezbarvých pryskyřic, které měly zajistit větší odolnost panelů. Tyto pryskyřice začaly tmavnout a tím snižovat množství zachycených slunečních paprsků. Druhým problémem byla příroda – padající listí, které část silnice pokrývalo a blokovalo sluneční paprsky.