Proražená pneumatika a jak si na cestách poradit

                   

Proražená pneumatika. Téhle nepříjemnosti se jednou za čas nevyhne žádný řidič. Oprava takového defektu je dnes podstatně snazší než v počátcích automobilismu. I na cestách máme dnes obvykle několik možností, jak proraženou pneumatiku rychle opravit, nebo rovnou vyměnit a dojet na místo určení. Která varianta se hodí nejvíc, záleží na okolnostech.

Klasická rezerva

Výměna proražené pneumatiky za rezervu se nabízí jako první varianta. Na postup výměny kola si asi všichni matně pamatujeme z autoškoly. Někteří si mohou pomoci třeba videonávodem z YouTube. Ale abyste s rezervou dojeli, musíte se o ní starat – pokud bude příliš měkká, je to ve výsledku stejné, jako kdybyste v jízdě pokračovali na prázdné pneumatice.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

A její nevýhody

Rezerva má ale i další stinné stránky. Ráfek i s pneumatikou obvykle váží kolem 20 kilogramů. Obvykle platí, že čím je kolo větší, tím větší je také jeho hmotnost, ale u moderních ultralehkých materiálů už tahle poučka dávno není pravidlem. Vyšší hmotnost rezervy se podepíše na jízdních vlastnostech auta a na vyšší spotřebě paliva.

Poslední nevýhodou rezervy je, že zabírá docela dost místa. To se nehodí zejména u malých městských vozítek nebo naopak luxusních supersportů, kterým může ukousnout značnou část už tak skromného zavazadlového prostoru. I proto se v posledních letech prosazuje takzvaná dojezdová pneumatika neboli dočasné rezervní kolo.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Dočasné rezervní kolo

Pokud máte auto zakoupené v průběhu posledních zhruba deseti let, pravděpodobně je namísto rezervy vybavené právě dojezdovou pneumatikou. Tou můžete proraženou pneumatiku nahradit úplně stejně jako klasickou rezervou. Rozdíl poznáte, až když se rozjedete. Dočasné rezervní kolo totiž není rovnocenná náhrada, ale opravdu jen nouzové řešení na dojezd do nejbližšího servisu.

Při jízdě s dojezdovou pneumatikou byste neměli překročit rychlost 80 km/h. Pravděpodobně vám také nebudou fungovat pokročilé systémy, jako jsou ESP, ABS nebo čidla tlaku v pneumatikách, a tak se vám na palubní desce rozblikají všechny možné kontrolky.  Ve výsledku není jízda na dojezdové pneumatice žádný med, a tak budete rádi, když konečně dorazíte do cíle.

Sada na opravu pneumatiky

Poněkud staromódní variantou je oprava proražené pneumatiky svépomocí. K tomu budete potřebovat sadu, kterou zakoupíte na každé lepší benzince nebo ve většině servisů. Sada na opravu pneumatik obsahuje kompresor a speciální kapalinu, která by měla trhlinu utěsnit a vám tak umožní pokračovat v jízdě. I v tomto případě jde ovšem jen o dojezdové řešení, které se navíc hodí jen k opravě některých typů trhlin.

Diskuze Vstoupit do diskuze
140 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články