Někdo musel být první. Český řidič odmítl kontrolu INSIDu a těžce narazil. Policie a pokuta 200 000 Kč

Nový systém, nová inspekce, nová nařízení a také nové pokuty, a to značně vysoké. Řidiči nevědí přesně, o co jde, a hrozí jim velké postihy.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Stačilo pár dní od okamžiku, kdy začala fungovat Inspekce silniční dopravy, zkráceně INSID. První „ostrý test“ v reálném provozu na sebe nenechal dlouho čekat. Myslím ostrý test v kontextu problému s konkrétním nespolupracujícím řidičem. Jde přesně o ten typ situace, při které se ukáže, jak málo stačí k nepochopení kompetencí. A jak rychle se z drobné kontroly stane případ, jenž končí u policie a hrozí vysokou sankcí. Scénář byl jednoduchý a o to víc vypovídající. Inspektoři na silnici I/6 u Andělské Hory zastavili ke kontrole dodávku.

Je to k naštvání, inspektor může stavět auta a dávat pokuty?

Tedy běžné pracovní auto, kterých po této trase jezdí denně spousta. Vypadalo to na rutinu. Jenže řidič s nimi odmítl komunikovat, s odkazem na to, že „nejste státní, vás poslouchat nemusím“, nepředložil doklady a odmítl se kontrole podrobit. Zní to spíš jako přestřelka v internetové diskuzi než realita u krajnice. Ale přesně takhle celý incident inspektoři popsali na svém Facebooku. Výklad řidiče, že INSID není státní orgán a že ho nemusí respektovat, šel ruku v ruce s odmítnutím předložit papíry.

iZdroj fotografie: INSID

V tu chvíli má člověk dvě možnosti. Buď se to celé zvrtne v emoční přetlačovanou, nebo si zachová chladnou hlavu bude se držet postupu, který má oporu v zákoně. Inspektor zvolil druhou variantu. Takže řidič odmítl předložit doklady a podrobit se kontrole. Nepomohlo vysvětlení ani citace zákona. Inspektor se zachoval s klidem. Co bylo dál? Podle kritiků zjevně „bonzoval“ a porušoval GDPR a všemožná pravidla ohledně soukromí. Každopádně si vyfotil registrační značku vozidla. Nejenom to, také logo přepravce. A šel ještě dál. Předtím se prý snažil řidiči vysvětlit, o co jde.

Řidiči si myslí, že INSID nemá oporu v zákoně, ale pletou se

Nic prý nepomohlo. Inspektor INSIDu tedy neváhal a operativně se spojil s policií. Ta si na dotyčného řidiče počkala o několik kilometrů dál a zastavila ho. A teď věta, která pro mnoho lidí bude až nepříjemně překvapivá. Za takový přestupek hrozí ve správním řízení pokuta až 200 000 Kč. Ano, částka je vysoká. Reakce na internetu a komentáře „zasvěcenců“ na sebe nenechaly dlouho čekat. Internetoví chytráci tvrdili, že zastavování aut INSIDem nemá oporu v zákoně. Chyba lávky. Má.

iZdroj fotografie: INSID

Zákon č. 361/2000 Sb., oddíl 4 Zastavování vozidel, § 79 (1) říká jedno. Zastavovat vozidla je oprávněn a) policista, b) vojenský policista, c) strážník obecní policie, d) inspektor silniční dopravy, e) zaměstnanec provozovatele dráhy v blízkosti železničního přejezdu, f) účastník dopravní nehody, vyžadují-li to okolnosti podle § 47, g) dopravce podle § 49 odst. 4, h) vedoucí organizovaného útvaru školní mládeže… i) průvodce vedených nebo hnaných zvířat. A tak dále a tak dále. Nicméně upozorním na bod d), což je právě ono. Inspektor silniční dopravy.

Kdo INSIDu nezastaví, toho udá inspektor policii a ta ho sejme

Takže oporu v zákoně to stoprocentně má. Chápu ale ono rozčarování, ono nepochopení. Jedním z kořenů problému je podle mě právě nejasnost, čím INSID je a co může. Inspekce silniční dopravy není „nějaký pochybný útvar“, jak také padalo v internetových debatách. V praxi má řadu pravomocí podobných s policií. Dokáže fungovat samostatně, zejména při kontrolách vozidel na našich silnicích.

Aniž by musela spoléhat právě na okamžitou přítomnost policie nebo celní správy. To nejdůležitější si zaslouží říct „nahlas“. Kontroloři INSID mohou za účelem kontroly zastavovat vozidla. Mohou ukládat pokuty příkazem na místě a vybírat kauce. Ať se to lidem líbí, nebo nelíbí, tak INSID je správní úřad podřízený Ministerstvu dopravy. A inspektoři jsou oprávněni kontrolu provést. Neuposlechnout se tedy nevyplácí.

Už jste na ně narazili?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články