Různé typy radarů používané v České republice mají různé tolerance a přesnosti. O kolik kilometrů rychleji vlastně musíte jet, aby to už „bylo na pokutu“?
Otázka v nadpisu k našemu článku napadla, myslím, už leckoho z nás. Na některých úsecích silnici pomalu neujedeme ani deset kilometrů, aby na nás odněkud „přátelsky nezamrkala“ kamera či radar, často s diskrétním sdělením, jakou rychlost nám právě naměřila. A nezřídka i se zobrazením naší RZ, abychom věděli, že kamera není hloupá a má nás dokonale „přečtené“. Jak to ale ve skutečnosti je s přesností měření, a především reálnou schopností pokutovat rychlou jízdu? Pojďme se na to s AutoŽivě.cz podívat společně.
450 stacionárních radarů celkem, 170 jako atrapy
České silnice hlídá přes 2 000 měřičů rychlosti různých typů. Zatímco některé slouží pouze jako preventivní opatření, jiné dokážou udělit pokutu až 10 000 Kč a odebrat řidičský průkaz. Tedy ne přímo tato zařízení, ale oprávnění úředníci na základě podkladů, jež od radaru obdrží. Klíčová otázka zní: o kolik můžete překročit rychlost, než vás radar „chytí“? Podle vyhlášky 264/2000 Sb. musí každé měřicí zařízení splňovat přesně danou toleranci. U radarů do rychlosti 100 km/h činí tolerance ±3 km/h, nad 100 km/h pak ±3 % z naměřené hodnoty.
V praxi to znamená, že při limitu 50 km/h vás radar pokutuje až od 54 km/h, při dálničních 130 km/h od 134 km/h. Policie navíc často přidává dalších 3–5 km/h jako „dobrou vůli“, takže reálně hrozí pokuta až od 57 km/h v obci či 137 km/h na dálnici. V Česku dominují pevné radary typu RAMER 10C pracující na frekvenci 34 GHz. Z celkového počtu asi 450 stacionárních radarů je aktivních zhruba 280, zbytek slouží jako atrapy. Měří okamžitou rychlost s přesností ±1 km/h a pořizují fotografii při překročení. Některé jsou vybaveny informačními tabulemi zobrazujícími aktuální rychlost – ty pokuty neudělují, pouze varují.
Úsekové měření jako strašák a nejpřísnější systém
Úsekové měření je dlouhodobě známo jako opravdu efektivní a nelítostný způsob měření rychlosti řidičů. Aktuálně funguje 25 úseků s průměrným měřením rychlosti, například na D1 u Mirošovic či D5 u Rozvadova. Systém zaznamená SPZ na začátku a konci úseku (obvykle 2–10 km) a vypočítá průměrnou rychlost. Tolerance je stejná – 3 km/h nebo 3 %, ale možnost „schovat se“ za kamion neexistuje. Úsekové měření je nejefektivnější – pokutováno je až 15 % řidičů oproti 3–5 % u bodových radarů.
Mobilní radary a laserové pistole s netušenou přesností
A jak si stojí přenosné a malé radary? Policie ČR nyní disponuje přibližně 350 mobilními radary ve vozidlech (často civilních typu Škoda Octavia a Superb) a více než 800 laserovými pistolemi typu TrueCam. Mobilní radary ve vozech měří i za jízdy v protisměru s tolerancí ±2 km/h do 100 km/h. Laserové pistole jsou nejpřesnější – tolerance pouze ±1 km/h, dosah až 1 200 metrů. Policista může měřit odkudkoliv, často ze zálohy. V roce 2023 naměřily mobilní prostředky celkem 589 000 přestupků s průměrnou pokutou 1 800 Kč.
To věru není úplně málo. Pro mne osobně je překvapující zejména přesnost těch nejmenších, pistolových radarů na laserovém principu měření. Nicméně, ideální je pochopitelně „netestovat“ přesnost ani jedněch, ani druhých. A snažit se jezdit tak, aby vás elektroničtí hlídači neměli šanci jakkoli zachytit a jejich lidští správci pak pokutovat. Pak vás ani přesnost, tolerance či přesné umístění nemusí v podstatě nijak zajímat. Držím vám přitom co nejvíce palce!