Jak fungují klasické rychlostní radary, to všichni víme. Pokud změří větší rychlost než je povolená, hříšníka vyfotí a dále je jeho přestupek řešen. V Německu však radary fotí i když rychlost nepřekračujete. Proč?

Nutno samozřejmě říci, že většina rychlostních radarů skutečně měří jenom rychlost. Pokud ji řidič překročí, tak ho zařízení vyfotí a to pro něho znamená problém. Mnohdy se stává, že si řidiči myslí, že rychlost neporušili, ale opak je pravdou. Je třeba říci, že v mnoha oblastech v Německu není pouze klasická padesátka, ale může zde být limit snížený i na 30 kilometrů v hodině. To řidič buď neví, nebo to nerespektuje. Dále nelze zapomínat ani na takzvanou proměnnou rychlost, která se upravuje podle hustoty provozu. Něco podobného je k vidění hlavně na dálnicích, kde se na obrazovkách zobrazuje aktuální maximální povolená rychlost. Pokud si řidič nevšimne nebo nerespektuje, radar ho vyfotí.

Mohou kontrolovat také dodržování bezpečné vzdálenosti

Kamery však mohou kontrolovat i něco jiného, než je pouhá rychlost. Poměrně velkým nešvarem je dnes nedodržování bezpečné vzdálenosti. Takový radar může být kalibrován i tak, aby sledoval vzdálenost mezi vozidly. Pokud podle jeho vyhodnocení není dostatečná, může pořídit snímek jako důkaz. Nutno říci, že v Německu je policie na dodržování bezpečné vzdálenosti velmi citlivá. A tak pokutu nemusí udělovat jenom hlídky, ale může přijít i dodatečně, společně se snímkem z radaru.

Zde však nutno dodat, že dodržet vždy správnou vzdálenost není během jízdy jednoduché. Každý máme jiný odhad a tak nedokážeme přesně určit, zda je daná vzdálenost v pořádku, nebo nikoliv. Obvykle se pro určení správné vzdálenosti používá aktuální rychlost, která se vydělí dvěma. Výsledkem je číslo, které dává vzdálenost v metrech, kterou je třeba si dodržovat. Na padesátce by to mělo být 25 metrů. Dalším vodítkem je pravidlo dvou vteřin. Určíme si bod a když ho první auto míjí, začneme odpočítávat. Za dvě vteřiny bychom u něj měli být mi. Pokud ano, je vzdálenost správná.

Může se měřit také hmotnost vozidla




I to může být důvodem, proč rychlostní radary v Německu fotí. Takové najdeme hlavně tam, kde je klasický limit 3,5 tuny a těžší vozidla na danou silnici nesmějí. Váhy ve vozovce jsou následně propojeny s radarem. Auto je během jízdy zváženo a pokud překračuje svou hmotnost, kamera se sekne a řidič má snímek, který bude znamenat i nepříjemnou dohru. Toto se často týká hlavně dodávkových a užitkových vozidel.

Nemusíte se lekat

Pokud vás takto radar v Německu vyfotil a vy si nejste ničeho vědomi, nemusíte se bát. Mohlo dojít jenom k běžné kalibraci zařízení. Kamera tak vyfotí několik aut aby byla ověřena její funkčnost. Vznikne tak pár fotek, které se následně mažou.