Škodě Enyaq se na normálních trzích vůbec nechytá | AutoŽivě

Škoda Enyaq budí na normálním trhu minimální zájem. Daří se jí jen v několika zemích Evropské unie

Základní údaje o prodejnosti tohoto elektromobilu nevypadají nejhůř. Jenže detaily prozradí, že odbyt nemá na svědomí konkurenceschopnost či poptávka.

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Škoda Enyaq byla během loňského roku prvním ryzím elektromobilem pod touto značkou. I když šlo o vřelé přijetí, cenová hladina byla studenou sprchou. Přispívá k tomu i velmi omezená praktická využitelnost. Model nemá žádnou pořádnou výbavu, a přesto cena přesahuje milion korun. Alternativa, která má trochu lepší výkon a vybavení, má pořizovací cenovku o 300 000 Kč výše. To v poměru cena výkon také věci moc nezachrání.




Prodeje a detaily

Prodejní výsledky se přitom nezdají nijak tristní. V Evropě jde o bezmála 8 tisíc kusů, což je polovina Octávie, která je bestsellerem výrobce. Ale je to skutečně tak, že lidé tedy elektromobil chtějí a všichni jsou spokojení? Při pohledu pod povrch nikoli, protože kámen úrazu je ve struktuře prodejů. V Evropě máme 50 států, z nichž 27 patří do Evropské unie. To je poměrně dost zemí, kde má Škodovka svou tradiční popularitu.


iZdroj fotografie: Depositphotos

Jenže mnoho míst Škodu už vykázalo a zájem o Enyaq tak vůbec není přirozeně rozptýlen mezi všechny státy. Enyaq se totiž prodával hlavně v Německu, Nizozemí, Norsku a Francii. Už svítá? Ano, všechny tyto země masivně dotují elektromobily. Zároveň se stejnou vervou uměle navyšují ceny klasických vozů. Jakmile tedy k prodeji přispěje stát, prodává se elektromobil z produkce Škodovky nadmíru krásně.

Přes dvě třetiny objemu

Zmíněné země jsou jen 4 z 50 států Evropy a mají přitom na svědomí 70 % všech prodejů tohoto vozu. Jakmile je ale trh zcela normální a bez umělých státních zásahů, je poptávka naprosto mizivá. Nakonec i u nás se Enyaqu prodalo jen něco přes stovku, což je žalostné. O dost lépe si vedl i drahý a okrajový model VW Arteon. Z tohoto rozboru jasně vyplývá masivní nezájem zákazníků o elektromobily při běžném tržním procesu.


iZdroj fotografie: Depositphotos

Opravdu chce na tomto modelu Škoda stavět a fungovat s ním v horizontu, řekněme, dalších 10 let? Jde o obrovský risk a naprosto šílené obchodní jednání. Každá normální firma se stará o to, co chtějí zákazníci. Jenže elektromobilitě jdou na ruku politici se schopností ohýbání trhu. Bohužel předsedkyně EU Ursula von der Leyenová se rozhodla, že elektromobilita prostě bude a nějaká tržní přirozenost ji dle všeho naprosto nezajímá.

Zdroj: Škoda, AutoCar

Diskuze Vstoupit do diskuze
148 lidí právě čte
Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
Populární americký symbol představuje jeden z prvních hoaxů. Vzorem amerického Strýčka Sama byl obchodník s masem
Události247.cz
SMS karantény? Je otázka, kdy zprávu otevřeme a jestli ji vůbec přečteme, říká advokát Bláha
VědaŽivě.cz
Jak se ptáci naučili létat? 3 vycvičení netopýři pomáhají vědcům zjistit, jak ptáci poprvé vzlétli
adbz.cz
Seznam nejdražších psích plemen pro rok 2022: Tibetského mastifa pořídíte i za 42 milionů korun