Tržní hodnota společnosti Renault se po zprávě snížila o 2 mld. EUR na 17 mld. EUR, přičemž akcie klesly o 11 %. Hodnota cenných papírů Nissan vedených v Německu klesla o 12 %. Pro největšího výrobce aut roku 2017, Alianci Nissan-Renault-Mitsubishi, jam patří také značky jako Dacia, Infiniti nebo Alpine, je to velká rána.

Krácení příjmů kvůli nižším daním

Ghosn byl podezřelý z podhodnocení svého příjmu ve finančních výkazech a souhlasil s tím, že dobrovolně promluví s prokurátory. Na jeho nekalou aktivitu poukázal informátor, uvádí Nissan.

Ve svém prohlášení Nissan uvedl, že „po mnoho let“ Ghosn a další vedoucí pracovník, Greg Kelly, „vykazovali na burze cenných papírů v Tokiu cenu, která byla nižší než skutečná hodnota, s cílem snížit zveřejněnou částku platu Carlose Ghosna „.

Mohlo by vás zajímat: Nejošklivější auto současnosti dostane nástupce. Jaký bude nový Nissan Juke?

 

Nissan dodal: „Byla odhalena řada dalších významných přečinů zneužití, jako je osobní využití majetku společnosti, a byla také potvrzena Kellyho velká spoluúčast.“

Z vysokého managementu Nissanu zůstal ve funkci jen Japonec

Hrotu Saikawa, výkonný ředitel a jediný, kdo zůstane z prvních tří vrcholových manažerů společnosti, navrhne správní radě, aby byli Ghosn a Kelly propuštěni, kvůli „jasnému porušení povinnosti péče v pozici ředitelů“.

Ghosn, jeden z mála zahraničních vrcholových manažerů v Japonsku, je považován za jednu z vedoucích osobností v automobilovém průmyslu, když Nissan dokázal zachránit od hrozícího bankrotu.

Šéf Renaultu a Nissanu se zviditelnil i Brexitem

V uplynulých měsících se také zviditelnil komentáři ohledně britské politiky, když zveřejnil otevřené připomínky k důsledkům tvrdého Brexitu na slavnou továrnu Nissanu v anglickém Sunderlandu. Ghosn byl také osobně zapojen do získání ujištění předsedkyně vlády Theresy Mayové, že odvětví výroby automobilů nebude v důsledku hlasování pro Brexit v roce 2016 poškozeno.

Mohlo by vás zajímat: Nový Renault Megane Grandtour je rychlý a úsporný

Narozený v Brazílii, libanonského původu a s francouzským občanstvím, začal Ghosn svou kariéru u výrobce pneumatik Michalin ve Francii, než se přesunul do Renaultu. Do společnosti Nissan nastoupil v roce 1999 poté, co Renault koupil kontrolní podíl, a stal se zde v roce 2001 generálním ředitelem.

Kelly byl zástupcem společnosti Nissan. Americký občan, který vystudoval práva, se v roce 1988 připojil k severoamerické pobočce společnosti Nissan.

Nissan uvedl, že spolupracuje s japonskými státními zástupci.

Společnost Nissan vydala prohlášení: „Nissan se hluboce omlouvá za to, že vyvolává velké obavy našich akcionářů a zúčastněných stran. Budeme pokračovat v naší práci, abychom identifikovali naše otázky správy věcí veřejných a dodržování předpisů a přijali vhodná opatření. “

Renault odmítl situaci komentovat.