Je to přijatelná ztráta soukromí anebo už něco, co je za hranou? Motivace je jednoznačně logická a má své opodstatnění.
Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.
Já jsem si toho nevšiml. Co vy? Nejspíš jste si toho už všimli, minimálně na detailních fotkách. U nejnovějších Renaultů je v místě, kde se setkává čelní sklo s A‑sloupkem u řidiče, nenápadně integrované malé „oko“. V redakci AutoŽivě píšeme o ojetých i nových autech. I o tom, jak nás víc a víc sleduje Velký bratr. A tohle je jeden z jeho nových nástrojů. Zařízení svým provedením může připomenout řešení, jež jsme už dříve viděli u značek BYD, Smart nebo Aiways. Nepůsobí samoúčelně a rozhodně to není prý jen další položka do seznamu povinných asistentů.
Nestačí už kamera ven z auta, teď bude auto sledovat řidiče
Renault ho nasazuje s jasným účelem, který jde nad rámec prostého plnění regulací. V posledních letech se unijní legislativa opřela do elektronických asistenčních systémů naplno a přinesla rámec GSR 2. Vstoupil v platnost 7. července 2024 pro všechna nově prodávaná auta v EU. Současně vyjmenoval technologie i termíny, kdy se mají stát obligatorní pro nové modely. Právě v tomto kontextu se rodí i rozhodnutí Renaultu, jenže podstata je praktičtější, než by se mohlo zdát. Kamera ve sloupku u řidiče sleduje přímo to, co je pro bezpečnost klíčové. Momentální stav a chování člověka za volantem.
Premiéra tohoto konkrétního řešení v rámci Renaultu přišla s modernizovaným Espacem a výrobce jej nyní rozšiřuje napříč novými modely. Dostalo jej i Clio 6 a uvnitř je také v omlazeném Australu. Klíčová role je jediná, ale o to důležitější. Dohlížet na rozptylování řidiče. Připomeňme, že systém sledování distrakce je povinný pro všechny modely homologované od 7. července 2024. To jsem říkal před chvílí. Dodám ale, že od 7. července 2026 se tato povinnost vztáhne na každé nově prodané auto. Podobně jako u autonomního nouzového brzdění s detekcí chodců a cyklistů nebo u rozšířené ochrany hlavy při nárazu chodce.
Spát za volantem auta je samozřejmě extrémně nebezpečné
Dosud jsme v Evropě byli zvyklí na jednodušší mechanismy, které řešily ztrátu pozornosti a únavu. Konceptem porovnávání jízdní stopy a ovládání vozu v prvních minutách cesty s tím, jak jede řidič později. Tedy nepřímo, bez přímého „pohledu“ na řidiče. Teď přichází nadstavba. Kamera propojená s řídicí jednotkou analyzuje v reálném čase to, co dělají oči a obličej řidiče. Tedy skutečné známky rozptýlení, a pokud systém vyhodnotí, že se pozornost ztenčila pod bezpečnou mez, ozve se. Akusticky, vyzve k „návratu“ k řízení nebo k pauze. A protože rozptýlení se neobjevuje samo, Clio 6 jde ještě o krok dál.
Tím, že propojuje tuto technologii s asistentem nouzového zastavení. Jestliže řidič nereaguje, auto samo začne zpomalovat až k úplnému zastavení. Tak tohle chcete. Usnete za volantem, a místo abyste v klidu jeli dál, auto samo zastaví? To je skandál! Pokus o nadsázku, samozřejmě tohle nemyslím vážně. Lehkomyslnost vedoucí k jízdě pod únavou a následné nehodě neschvaluji. Ale ani sledování řidiče za jízdy. Tak kde je hranice, kde je ten správný kompromis? V evropské nabídce Renaultu je to první nasazení podobného řešení.
Systém se bude v autech objevovat víc a víc, tohle je fakt
Z praktického hlediska velmi důležitý krok, který dává ochranné síti kolem posádky konkrétní záchytný bod pro případ, kdy lidský faktor selže úplně. Z designového a ergonomického hlediska dává umístění do A‑sloupku řadu výhod. Kamera má stálý výhled na obličej i v situacích, kdy volant částečně zakrývá pohled z přístrojové kapličky. Lépe si poradí s proměnlivým světlem dopadajícím shora a díky správně zvolenému ohnisku méně vadí brýle nebo stín brýlových obrouček. Jestli to vypadá dobře?
Podle mého názoru ne. Co si myslíte vy? I o tom, jestli by měl systém sledovat za jízdy řidiče, potažmo zastavit auto. Nicméně, zpět ke kameře. Je to detail, ale právě detaily dělají systém uživatelsky (ne)snesitelným. Kamera ve sloupku A není jen přišroubovaná „pro papír a razítko“. Z inženýrského pohledu snižuje počet proměnných. Není v pohybu jako volant, nebrání jí ruce, je mimo bezprostřední zónu airbagu v nárazové situaci.
Dá se integrovat do čalounění a krytů s ohledem na odlesky, a navíc je v místě, kde přirozeně konverguje pohled řidiče při kontrole levého zrcátka nebo okolí A‑sloupku. Tak uvidíme, jak to bude fungovat. Prvního čtenáře AutoŽivě, kterému auto samo zastaví, když usne za volantem, prosím o zprávu a probereme to. Jsem zvědavý.