Víc než návrat krále? Tohle auto ujede 1 060 km na jedno tankování a držte se, v nádrži má naftu

Dinosaurus, který už měl dávno vyhynout, se vrátil. Tohle ale není katastrofa ve stylu Jurského parku, lidi tohle auto milují.

i Zdroj fotografie: Renault
                   

Když se do čísel vloží nadhled a do emocí klid, vyjde z toho poměrně překvapivá rovnice. Návrat nafty dává smysl. Je zpátky přesně tam, kde byla kdysi jako doma. Renault Megane GrandCoupe je přesně ten případ. V polovině roku 2024 se sedan znovu ukázal ve třídě kompaktních čtyřdveřových aut s benzinovou jednotkou 1.3 TCe o výkonu 140 koní. Super. Slušné auto, žádný trhač asfaltu, ale také žádný louda. A benzín pod kapotou.

Sedany už dnes téměř nikdo nechce, snad jen limuzíny

Tradiční karoserie po přestávce připomněla, že střízlivé rozměry a velký kufr umí pořád fungovat jako protiváha všudypřítomných SUV. Pak přišlo výtečné doplnění, které posunulo logiku užívání o kus dál. Dobře známý a úsporný vznětový motor 1.5 dCi o výkonu 115 koní se vrátil do nabídky a navázal na pověst úsporného společníka na dlouhé štreky. Tohle není krok proti proudu, ale krok přesně podle not těch, kdo každý týden ukrajují stovky kilometrů. Nebo provozují flotilu, kde se náklady přepočítávají bez sentimentu.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Mercedes-Benz

Pod kapotou je tedy naftový čtyřválec 1.5 dCi s výkonem 115 koní a točivým momentem 270 Nm. Agregát se zcela záměrně páruje výhradně se sedmistupňovým automatem EDC. Volba je jednoduchá. Místo zbytečných kombinací jedna dobře odladěná souhra, která v reálném světě dává smysl a v tabulkách to podtrhuje čísly. Papírová spotřeba uváděná výrobcem je 4,6 až 4,7 l/100 km. To je přesně o 1 litr méně než u benzinového 1.3 TCe. To číslo samo o sobě hodně napoví, ale měřítkem se stane až ve chvíli, kdy se přidá prostý fakt o nádrži.

Mimo prémiovou třídu je sedan se čtyřmi dveřmi spíše raritou

Kapacita 50 l znamená v součtu dojezd až 1 060 km na jedno natankování. Paráda. Tohle máme v redakci AutoŽivě rádi. Dojezd přes tisíc kilometrů. Tohle elektromobily neumí. A to je přesně ta věc, která snižuje počet zastávek. Prodlužuje klid mezi povinnostmi. Překládá slovo „komfort“ z oblasti výbavy i do plánování času. Kdo hledá kompromisy, najde je. Narazí na parametry „omezené“ dynamiky. Diesel s automatem je předkládá bez výmluv. Z 0 na 100 km/h auto zrychlí za 9,8 sekundy. To je stejné tempo jako u benzinového TCe 140 s EDC.

iZdroj fotografie: Renault

Verze s benzinovým motorem a manuální převodovkou je o desetinky svižnější. Sprint zvládne za 9,6 sekundy. V maximálce si jsou všechny varianty rovny, 180 km/h bez ohledu na palivo i převodovku. Nafta netahá za kratší konec, spíše si drží vlastní rytmus, který se opírá o úsporu a klidné dlouhé kroky. Ale jak jsem řekl, tohle na závodění není. A ani nemá být. Na kolik auto vyjde? Ceníková cena verze TCe 140 začíná na 589 000 Kč. Benzín s automatem, tedy TCe 140 EDC stojí do 639 000 Kč. A opěvovaný diesel vyjde v základu na 659 000 Kč.

Cena je slušná, výbava příjemná a spotřeba doslova úchvatná

Když se k cenám přidají parametry praktičnosti, dostane tenhle sedan další pádný argument. Zavazadlový prostor v základu nabídne 503 litrů, v praktickém tvaru a s velkým vstupním otvorem. To u sedanu obecně není samozřejmost a tady jde o jeden z těch detailů, které rozhodují, že kufr zvládne víkendovou výbavu i firemní krabice. Výbava samotná nezačíná na holém plechu. Odkážu vás na oficiální ceník, je to docela dlouhé čtení. Abych to nějak uzavřel. Tohle není reklamní blok, za který bych si směrem ke znače něco honoroval.

iZdroj fotografie: Renault

Pokud cítíte možná přílišné nadšení, je to spíše o jevu jako takovém než o autě samotném. Sedan. S naftovým motorem. To je totiž vymírající druh. Možná už druh, který vlastně vymřel – a tohle je jeden z posledních žijících exemplářů. Mamut, v dobrém slova smyslu, v době, kdy člověk začal mluvit, používat oheň, snad mi rozumíte. Neříkám, že si pro auto hned poběžím do showroomu. Ale radost, že je v prodeji, skutečně mám. Větší než ze zprávy o nějakém novém IDX.Model32 s elektřinou pod kapotou.

Koupili byste si sedan?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články