Renault představil auto se třemi motory. Z 0 na 100 km/h za 3,9 s a za cenu, která dává smysl. Kdy začnou Češi stát fronty?

Sportovní novinka z francouzské stáje překvapí skvělými výkonovými parametry, které kombinuje s nečekanou praktičností. V létě i v zimě. A vše korunuje zcela realistickou cenou.

i Zdroj fotografie: Alpine
i Zdroj fotografie: Alpine
i Zdroj fotografie: Alpine
i Zdroj fotografie: Alpine
i Zdroj fotografie: Alpine
Další 1 fotografie
Další 1 fotografie
                   

Jestli pro mne byly někdy některé sportovní modely „běžných“ automobilek navýsost zajímavé, pak – pokud samozřejmě pominu německou trojku Audi/BMW/Mercedes a jejich divize Audi Sport/M/AMG – to byly zejména hot hatche od Renault Sport. V zásadě jakékoli Clio Sport bylo skvělé, opravdu ostré Mégany pak byly brilantní i na okruzích. Jakoby Francouzi měli recept na to, jak postavit dostupné, a přitom navýsost zábavné auto. Jaké je pokračování tohoto příběhu? Třímotorové. A víte co? Pojďme se na to nyní podívat společně.

Renault Sport se potichu „uspal“. A Alpine se probudila

Není totiž žádným tajemstvím, že Renault již někdy od roku 2014–2015 postupně utlumoval svůj program pod značkou Renault Sport, aby mohl v roce 2017 s velkou slávou vrátit zpět na scénu tak trochu zapomenutou Alpine. Kultovní marka, proslavená především neméně kultovní modrou A110, zažila nebývalý boom, protože první „startovací“ model nové generace Alpine byla novodobá inkarnace právě „stodesítky“. A byla mimořádně povedená, v modré Alpine barvě navíc naprosto žádoucí – a všichni ji chtěli. Obchody se začaly hýbat.

Což zřejmě pomohlo i tomu, že se v roce 2023 zjevil celkem nečekaný nástupce – model A290. A ten již hodil celou historii za hlavu, resp. ji uchopil po svém. Pod karoserií, v jejichž tvarech každý okamžitě pozná původní (i novodobou) R-5 totiž Francouzi postavili elektrický hothatch, nabízející až 160 kW (218 koní) a své době poplatnou bohatou výbavu. Žel, jak rychle stárnou digitální interiéry, je i ten u Alpine A290 dnes již poněkud zastaralý. Stačí se podívat na servery s ojetými vozy, zánovních a nových neprodaných A290 se tam nabízí celá řada. A nestojí málo.

Budoucnost Alpine je striktně elektrická. Opravdu?

Hlavní poselství modelu A290 a Alpine vůbec je nicméně toto: nic než elektromobily od nás již nečekejte. Je to přitom jen pár dnů, kdy jsem komentoval podobnou situaci u naší Škody Auto. I tam se totiž jen před pár lety halasně prohlašovalo, jak budoucnost je čistě elektrická a neexistuje cesty zpět. Ejhle, máme tady pomalu závěr roku 2025 a vše je náhle trochu jinak. Ono se za ty tři roky stalo tolik zásadních věcí, že nereagovat není dost dobře možné. Nicméně chápu původní záměry a vize. Jen se zkrátka tak úplně nenaplnily.

ParametrHodnota
Délka4 615 mm
Šířka1 885 mm
Výška1 532 mm
Rozvor2 708 mm
Výkon (GTS)346 kW (470 koní)
Točivý moment808 Nm
Zrychlení 0-100 km/h (GTS)3,9 s
Maximální rychlost (GTS)220 km/h
Kapacita baterie89 kWh
Dojezdaž 555 km
Objem kufru532 l
Zdroj dat: Alpine

To ale nic nemění na tom, že nástupce malé A290, nyní citelně větší A390 (ano, i tady je analogie ke spalovacímu motoru, původní A390 byla ona ostře řezaná Alpina se šestiválcem) je technicky nepochybně na výši. Ostatně, posuďte sami: platformě AmpR Medium se 400voltovou architekturou disponuje třemi elektromotory – jedním vpředu a dvěma vzadu, pochopitelně pro pohon všech kol. To zajišťuje nejen trakci, ale i aktivní vektorování točivého momentu pro lepší ovladatelnost v zatáčkách. Vrcholná verze GTS nabízí 346 kW (470 koní) a zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,9 sekundy.

iZdroj fotografie: Alpine

To jsou hodnoty, za něž se donedávna nestydělo Porsche Turbo nebo nějaké z Ferrari. Snad krom maximální rychlosti, která je (jako u většiny elektromobilů) i tady citelně nižší, než by odpovídalo jejich instalovanému výkonu. Přesto je maximálních 220 km/h pro drtivou většinu uživatelů dostačujících, speciálně pokud nebydlí v Německu nebo nemíní jezdit na okruhu. 808 Nm točivého momentu je taktéž hodnota, za kterou by se nemusel stydět přeplňovaný osmiválec o objemu 5 litrů.

Evropský původ jako argument proti čínské invazi

A navíc, což je mně osobně velmi sympatické: Alpine zdůrazňuje, že většina komponentů má evropský původ – elektromotory z Cléonu, baterie z Dunkerque a Douai, skelet karoserie z Le Mans. To jen podtrhuje autentičnost značky, založené v Dieppe Jeanem Rédélém. A pro mnohé fandy do rychlých vozů a současně evropských patriotů to může být argumentem pro podepsání objednávky. Speciálně pokud se cena udrží v rozumných intencích (zatím se hovoří o částce mezi 65 000 a 76 000 EUR, čili zhruba 1 625 000 a 1 900 000 korun, což je – s ohledem na nabízené výkony – myslím přiměřená cena). Ostatně, jak to vidíte vy? „Šli byste“ do nové Alpinky?

Galerie

Další 1 fotografie
Další 1 fotografie
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články