Je to vlastně docela jednoduché, stačí vzít to, co už je hotové, a nalepit na to jinou značku. Luxusní SUV je tak během chvíle na světě.
Pamatuji si na doby první Dacie Logan. Auto bylo, jak to jen říct? Levné. A dostupné. Bylo všechno možné, jenom ne hezké a reprezentativní. Myslím, že i proto ho automobilka prodávala po Evropě jako Dacii, a ne jako Renault. Což se naopak dělo na jiných trzích, v Rusku či Jižní Americe. Dnes se děje něco, co bylo v té době vlastně nemyslitelné. Auto se základem v Dacii jde na trh jako Renault. A ne, není to stejné, jako když Seat poslal do světa Exeo.
Přeznačkovávat modely a prodávat je stále dokola je běžné
Tedy A4 už staré generace. Snad s myšlenkou, že co bylo dobré před lety pro zákazníky Audi, bude v pořádku pro zájemce o Seat. Zastaralý (nejenom) design se neřeší. Renault ukazuje, že umí překvapit nejen technickými inovacemi, ale i chytrým využitím toho, co už má dávno v garáži. Právě tahle strategie se znovu ukázala jako trefa do černého. Vezmete totiž základ, který už prokázal svou spolehlivost a oblibu u zákazníků. Přidáte k němu špetku francouzského šarmu, lepší výbavu a modernější design. A vznikne auto, které má šanci oslovit širší publikum.
Přesně tohle se stalo v případě nového modelu, který Renault postavil na základech Dacie, ale posunul ho o několik úrovní výš. Výsledkem je vůz, který je nejen hezčí a výkonnější, ale pořád si zachovává to nejdůležitější, dostupnou cenu. Tady to je můj předpoklad. A dodám hned, že auto nepůjde na evropský trh. Ten je určen Dacii. Máme tady totiž Renault Boreal, který je vlastně původem Dacií Bigster. Francouz tak dal světu vlastně elegantnější, výkonnější a lépe vybavený automobil. V redakci AutoŽivě jsme se na auto dlouze dívali a shodli jsme se na jednom.
Navrch Renault, pod povrchem se ukrývá Dacia Bigster
Kdo nezná „skrytý původ“, tak by Bigster pod kapotou prostě neuhádl. Je zde příď s vlastním logem a unikátní čelní maskou, s jiným nárazníkem a světlomety, které Bigster ani nepřipomínají. Jiná jsou i zadní světla, odlišný od Dacie je i zadní nárazník. Bigster vypadá podle mě „big“, ale Boreal se tváří podle mého názoru „bigger“. V reálu ale není větší než Dacia. Na délku měří 4 556 milimetrů, je o 14 mm kratší. Rozvor 2,7 metrů zůstal stejný. Co kufr?
Ten je velký, stačí sklopit zadní sedadla a majitel francouzského SUV má k dispozici 1 770 litrů k transportu. Z vlastní zkušenosti vím, že Dacie vždycky lákaly hlavně ty, kdo hledali jednoduché, spolehlivé a levné auto bez zbytečných kudrlinek. Renault na tohle zareagoval po svém a kabinu Borealu naladil na vyšší úroveň komfortu. Auto se prezentuje novou palubní deskou. Dominantou je desetipalcový digitální přístrojový štít. Ten pokračuje stejně rozměrným multimediálním displejem.
Příbuznost mezi modely není na první pohled patrná a zřejmá
Automobilka dává najevo nadřazenost Renaultu nad Dacií nabídkou výkonnějších pohonných jednotek. Benzínová třináctistovka s přeplňováním nabízí 156 koní výkonu. Při tradičním palivu. Ovšem ethanolem v nádrži výkon poskočí na 163 koní. Jsou zde varianty v závislosti na trhu. Už jsem zmínil, že ten evropský mezi cílové destinace Borealu patřit nebude. Škoda? Jak se to vezme. Bigster myslím stačí.
Co řekl Ivan Segal, senior manager pro mezinárodní operace značky
„Renault Boreal není jen nový model, ale ztělesňuje naše mezinárodní ambice. Byl navržen tak, aby splňoval očekávání i těch nejnáročnějších zákazníků, a bude se vyrábět v Curitibě a poté v Burse. Jako čtvrtý model uvedený na trh v rámci mezinárodního herního plánu Renault představuje Boreal nový krok v našem přechodu na vyšší segment trhu a posiluje naši komerční ofenzivu v segmentu C.“
Nicméně nový model je podle mě důkazem toho, že i z jednoduchého základu může vzniknout auto, které má styl, výkon a moderní technologie. Za mě to je kombinace, která má na dnešním globálním trhu šanci na úspěch. Podle Renaultu je Boreal mnohem víc než jen nový model. Má to být nejglobálnější vůz, jaký kdy Renault navrhl. Je součástí strategického plánu s názvem Renault International Game Plan 2024 a 2027. Plánu, který si klade za cíl znovu vyvážit prodej Renaultu mezi Evropou a zbytkem světa se zaměřením na segmenty SUV třídy C a D.