Motor spalovací není mrtvý, je revitalizovaný. Mazda drží klíč k tomu, jak prodloužit životnost klasických motorů v době elektrického šílenství.
Mám rád značku Mazda. Nikdy jsem žádné její auto nevlastnil a vlastně za to může úplný detail. Příliš tvrdá hrana středové konzole u Mazdy 6. Tlačila mě do ruky, a to tak, že nakonec v rámci rodinného přibližovadla zvítězil Volkswagen Passat. V redakci AutoŽivě upozorňujeme na revoluční novinky a tohle je jedna z nich. A ano, může za ni Mazda. Mazda přišla s patentem, který může změnit celý automobilový průmysl. Šestitaktní motor spalující benzín, ale prakticky bez emisí CO₂. Zní to jako science fiction, ale japonská automobilka tvrdí, že to funguje.
Je to vážně tak jednoduché, že na to nikdo zatím nepřišel?
Pokud to opravdu funguje, může jít o největší revoluci od vzniku spalovacího motoru. Představte si auto, které tankuje normální benzín na běžné čerpací stanici, ale z výfuku mu místo oxidu uhličitého vychází prakticky jen neškodná vodní pára. Není to sen. Je to patent, který Mazda nedávno zveřejnila a který nese název „palivový reformovací systém pro vozidlo“. A já musím říct, že když jsem ten patent poprvé zaregistroval, tak jsem tomu nemohl uvěřit. Řeknu to jinak. Zní to uvěřitelně a rád bych věřil, že jde o koncept, který má šanci se prosadit. Protože to, co Mazda popisuje, je něco, o čem automobiloví inženýři sní už desítky let.
Alespoň myslím. Spalovací motor bez emisí. Motor, který by mohl zachránit klasické spalovací jednotky před zákazem, který má v Evropě nastat od roku 2035. Protože od toho roku nebudou přímo zakázané spalovací motory. Budou zakázané automobily produkující CO₂. A tady je ten zásadní rozdíl. Pokud by se Mazdě podařilo dotáhnout tuto technologii do sériové výroby, mohla by vyrábět auta se spalovacími motory i po roce 2035. Protože její šestitaktní motor žádný oxid uhličitý nevypouští. Mazda je proslulá svým neuvěřitelným nadšením pro inovace spalovacích motorů. A já sdílím nadšení. A jsem nadšený z nadšení Mazdy.
Pokrok nelze zastavit, ani kdyby se EU stavěla na zadní
Nezapomenu na jednotku Skyactiv-X přezdívanou diesel na benzín, která kombinuje výhody benzínového a dieselového motoru. Nebo na nedávno vyvinuté řadové šestiválcové diesely s netypickým spalovacím procesem. Mazda prostě nikdy nepřestala věřit ve spalovací motory. Já věřím Mazdě. A zatímco ostatní automobilky masivně investují do elektromobilů, Mazda stále hledá způsoby, jak udělat spalovací motory lepšími, čistšími, efektivnějšími. A teď ukázala něco, co překonává i ty nejodvážnější sny. Patent popisuje motor, jenž ke klasickým čtyřem pracovním taktům přidává ještě dva navíc. Díky nim dokáže rozložit uhlovodíkové palivo na vodík a pevný uhlík.
Výsledkem je spalování čistého vodíku s prakticky nulovými emisemi CO₂. Jak to funguje? Vlastně docela jednoduše. První tři takty – sání, komprese, expanze – běží jako u běžného čtyřdobého agregátu. Výfukový zdvih pak nepřechází rovnou do výfuku. Píst místo toho opět stlačí výfukové plyny, které směřují speciálním procesem (rozkladačem/pyrolýzou) k oddělení uhlíku od vodíku. Uhlík se zachytí v reakčním bloku, vodík se vrací jako palivo zpět do válce. V pátém taktu exploduje směs vzduchu a vyrobeného vodíku. A až v šestém taktu odchází zbytkové plyny, ale už bez uhlíku, tvořené z převážné části vodní parou a inertními plyny.
Šest namísto čtyř klasických spalovacích taktů a je vystaráno
Chápu, že to zní jako sci-fi, ale v praxi to znamená, že z použití jednoho litru benzínu může Mazda – pokud systém funguje, jak je nastíněno – výrazně snížit emise CO₂. Abych poupravil svůj výrok. Zase tak jednoduché to nebude. Konstrukce šestitaktního motoru je jistě náročná. Hlavy válců vyžadují další rozvody, ventily navíc, vedení pro recirkulaci a rozklad, elektronicky řízené aktuátory místo běžných vaček, další vstřikovače. Nádrž na vodík a složitý řídicí a distribuční systém. Plus je zde otázka na účinnost, spolehlivost, náklady, servis, hmotnost, prostor. Prostě když konstrukce naroste o další „funkce“, tak to není jen pár hodin ve vývojové dílně.
Je to dlouhá cesta do sériového vozu. Ale pokud to Mazda zvládne, výsledkem může být motor, který na benzín jezdí, ale z výfuku mu místo mohutného proudu CO₂ vychází skoro jen vodní pára. Za mě to je naprosto fascinující. Z pohledu automobilového nadšence to znamená, že by byla možnost „udržet“ spalovací motor i v éře, kdy zní neustále „elektrifikace nebo nic“. Mazda sama říká, že od roku 2035 prý nebudou zakázány spalovací motory, budou zakázána auta, která produkují CO₂. A pokud má jejich šestitaktní motor opravdu nulové emise CO₂, tak by technicky měl přežít i v době, kdy „vrchnost“ tradiční paliva zakazuje.
