Revoluční dieselový motor ukázal, že elektromobily byly slepou uličkou. Právě představili novou spásu

Odpor Evropské unie k čemukoli spalovacímu je všeobecně znám. Ta doba ale možná skončila, turbodieselový desetiválec právě přichází na scénu. V Bruselu zřejmě dostanou infarkt.

i Zdroj fotografie: Aston Martin
                   

Je to jen několik málo měsíců zpátky, co se z prohlášení většiny čelních představitelů evropských automobilek mohlo zdát, že spalovací motor je definitivně mrtvý a čekají nás už jenom elektromobilní časy. Stačilo ale zrušit dotace v Německu nebo ve Francii a jako mávnutím kouzelného proutku se ukázalo, že to nakonec s těmi elektromobily nemusí být tak horké. Bez dotací totiž o ně výrazným způsobem poklesl zájem. A k tomu je tu nový diesel o výkonu 1 475 koní. Pojďme se na do podívat společně.

Nový turbodiesel od výrobce hyperluxusních automobilů

Britský Rolls-Royce totiž nedávno představil motor je součástí řady 199 mtu, která již zahrnuje šesti- a osmiválcové jednotky a je nejprodávanější řadou motorů ve své třídě. Nový V10 pozvedá výkon na novou úroveň a byl představen ve formě konceptu na veletrhu Eurosatory. A co je na tom nejzajímavější, jedná se nakonec o hybrid. Jakkoli tady možná úspora paliva nebude popravdě tou hlavní motivaci, přesto se jedná o důkaz, že moderní turbodiesel může v kombinaci s elektrickým pohonem tvořit schopnou a ekologickou pohonnou jednotku.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

BMW ohlásilo konec spalovacích motorů, poslední kus opustil německou továrnu. Teď už se tady budou vyrábět jen elektromobily

Rolls Royce nespecifikoval bližší údaje o svojí nové „vé – desítce“, ale potvrdil, že běží na naftu a může být doplněn o hydraulické jednotky, vzduchové kompresory a elektrické generátory. V současné době to dostačuje pro výkon 1 475 k (neboli 1 100 kW), ale šéf vývoje vojenských motorů a systémů v Rolls-Royce Power Systems Christian Wolf říká, že firma již pracuje na verzi s výkonem 1 609 k (1 200 kW).Takové monumentální výkony by pravděpodobně nebyly dosažitelné bez nějaké formy hybridizace .

V10 turbodiesel spolu s hybridním pohonem – no není to kouzelné?

Rolls-Royce tedy zkombinoval V10 s bateriovým elektrickým pohonem. Kromě zvýšení výkonu pomáhá použití hybridního systému také k lepšímu ukrytí vojenských vozidel s hnacím ústrojím. Baterie lze například nabíjet naftovým motorem V10 a poté je použít k napájení elektrických systémů vozidla bez hluku a tepelné stopy, což ztěžuje jejich detekci. Jinými slovy, máme tu hybrid s dieselovou V10 a výkonem téměř 1 500 koní – no nevypadá to hned lépe, než hybridy s litrovým tříválcem o výkonu 110 koní?

i

Jak je ale především patrné, stále bude mnoho oblasti, kde je spalovací motor ideálním, respektive v podstatě jediným možným řešením. I když z něj nakonec uděláte hybrid. A ani turbodieselové motory zřejmě ještě neřekly své poslední slovo. Mazda se svým novým 3,3l šestiválcem v modelu CX-60 je toho ostatně zářným příkladem. Můžeme tedy jen doufat, že i konec spalovacích motorů, ohlášený na rok 2035, se nakonec může změnit. První příležitost k tomu bude již zanedlouho, v roce 2026 při revizi tzv. Greendealu. Nechme se překvapit. A držme si palce.

Myslíte, že spalovací motor ještě neřekl poslední slovo?

Zdroj: Carscoops
Diskuze Vstoupit do diskuze
86 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články