Hlavní město „objevilo Ameriku“ a realizuje nápad s revolučními přechody pro chodce. Bude jich víc, řidiči se (ne)musí bát

Není to žádná kosmická technologie, dokonce ani celkem samozřejmé světlo zabudované v zemi, které začne svítit, když chodec vstoupí na přechod.

i Zdroj fotografie: Varšavská radnice
                   

Někdy mám pocit, že nežijeme všichni v jedné Evropě. Jako kdyby ne jednom konci kontinentu společnost vstupovala do dalšího věku. Zatímco na druhém konci ještě před pár roky byla doba kamenná. Abych nebyl tak přísný. Mám pocit, že někdy státy v rámci Evropy tak nějak zaspí, a pak se tváří světoborně, přitom ale objevují Ameriku. Uvidíte za chvíli. V rámci průzkumu evropské situace jsme se v redakci AutoŽivě podívali na oblíbené polské silnice. Jezdí tam denně tisíce českých řidičů, tak ať jsme v obraze.

Chodec musí být viděn a řidič automobilu ho musí včas vidět

Světlo, viditelnost, bezpečí. Tři jednoduché stavební kameny, které ve chvíli, kdy se potkají na správném místě a ve správném čase, dělají z přechodu pro chodce prostor, kde se nehraje o nervy. Varšava, hlavní město Polska, na to jde přímočaře, městská správa komunikací (ZDM) už několik let systematicky dosvěcuje přechody a ukazuje, že konzistentní přístup přináší měřitelné výsledky. V nejbližších pěti měsících má přibýt osvětlení u 621 přechodů a celý balík stojí více než 30 milionů korun v přepočtu. Není to jednorázový pokus, ale další krok v cestě, která už dnes znamená 2100 dosvětlených přechodů napříč metropolí.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

To číslo samo o sobě hodně napovídá, ale ještě víc prozrazuje jednoduchá věta, kterou uvedl ředitel ZDM m.st. Warszawy Łukasz Puchalski. V loňském roce na varšavských silnicích mezi 22:00 a 6:00 nebyl ani jeden smrtelný případ s účastí chodce. Nebylo by fér tvrdit, že za to může jen světlo. Ale je těžké přehlédnout, že právě v noci se ukáže, jak moc práce udělá dobře nastavený osvícený přechod. Takový, který zviditelní postavu člověka v popředí dřív, než vůbec dojde na brzdový pedál. Aktuálně běží tři klíčové smlouvy, které dávají celé akci jasnou kostru.

Instalace světel nad přechody není nic světoborného

První počítá s modernizací 238 přechodů ve 139 lokalitách a v 16 městských částech. Druhá míří na 358 přechodů s rozpočtem 15 milionů Kč.  Třetí balík zahrnuje 25 přechodů a je financován z participativního rozpočtu. Je to pragmaticky rozdělené: velké celky s konkrétní částkou a jasnou prioritou. Plus menší, občansky určené zásahy tam, kde si lidé o světlo na přechodu volají nejhlasitěji. Protože jím každý den prochází děti do školy, senioři na zastávku nebo kdokoli, kdo zatím nemá jistotu, že bude v šeru dobře vidět.

Může se zdát, že osvětlení přechodů je triviální záležitost. Postaví se lampa a hotovo. Ale jakmile se ukáže, že mezi 22:00 a 6:00 nepřibylo žádné úmrtí chodce, rázem je vidět, že když se poskládá dobrý plán, pečlivá realizace a systematické rozšiřování, přestává jít o kosmetiku. A když se to celé zasadí do dlouhodobého rámce, mluvíme už o městském standardu. Na konci dne to pro každého účastníka provozu znamená něco jiného, ale v součtu totéž.

Praha přechody osvětluje systematicky už několik let

Pro chodce přechod, který je bezpečný, pro řidiče prostor bez nástrah na poslední moment. Pro město statistiku, která klesá. Ono je to triviální, a nechápu, proč Poláci tak jásají. U nás to běží už roky. Před pěti lety Praha ohlásila, že každý rok přibude čtyřicet osvětlených přechodů. Dokonce jsou tady přechody pro chodce, které mají světlo zabudované v zemi. Existuje automatický systém, který začne svítit, když chodec vstoupí na přechod.

Nechápu to, že se politici bijí v prsa, jak chytré řešení objevili, Za mě je světlo nad přechodem pro chodce samozřejmost a mělo by být u každého přechodu. Nebo vy máte ně věc jiný názor? Budu moc rád za vaše komentáře pod článkem. Podle mě to stojí za prevenci, za každého člověka, který unikne krizové situace nebo dokonce fatální nehodě.      

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články