Video: Kolemjdoucí právník se zastane řidiče, kterému policie uděluje pokutu. „Vyseká“ ho z toho, nebo skončí s pouty v policejním voze?

Může kdokoli být „právním“ zástupcem řidiče osobního automobilu? Ano, a policie s tím zjevně nemůže nic dělat, jde o pokutu.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Kontroverzní video, kontroverzní situace, názor si asi musí udělat každý sám. Video je sice staré už pár let, ale myšlenka jednání s policií je stále živá. A bude živá, dokud bude policie fungovat v našem státě tak, jak funguje. Totalitní režim padl v roce 1989 a strach z policie jako z orgánu, který lidi pouze perzekuuje, padl s ním. Dnes by „setkání“ s policií mělo probíhat profesionálně.

Policie nemůže všechno, a to ani při řešení přestupku na místě

Mluvíme tedy o případu, kdy jde o „běžnou“ kontrolu, a ne stíhání řidiče, který ujížděl, nereagoval na signál zastavení, a celá věc má zcela jinou dynamiku než korektní jednání policie s motoristou tak, jak to zná většina z nás. Na videu je zachyceno to, jak policie zastavila řidiče s podezřením na špatné parkování. K tomu se nachomýtl jiný občan, jenž sám sebe ustanovil obhájcem postiženého člověka. Na nahrávce jsou zajímavé hned dvě věci. Tou první je relativní nepřipravenost policie na takovou situaci. Člověk evidentně ví, o čem mluví, zná zákony.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Jakkoli nepostupuje zrovna příjemně, spíše by se dal označit za arogantního, tak poměrně často policisty nachytá. A to je špatně. Má-li občan znát zákony a neporušovat je z pohledu řidiče, musí policie znát zákony a neporušovat je ze své pozice. Když se na video podíváte, zjistíte, že většina „běžných“ lidí by v dané situaci netušila, o co jde. Neviděla by nedostatky jak v místním onačení, tak v jednání policie. A automaticky by přiznala pokutu.

Česká policie utrácí peníze daňových poplatníků. Baví se tím, za co běžné řidiče bez milosti pokutuje

Druhá věc z nahrávky, ano, jde o to, že řidič zjevně „chtěl“ porušit místní značení a vědomě zaparkoval špatně. A netušil, že místní značení není správné. Arogantní „právník“ na jedné straně, na druhé zase policista s rozhalenou bundou a rukama v kapsách. Někdo by mohl namítat, že to už je špatně. A také že nelze policii při výkonu služby nahrávat. Opak je pravdou. Nahrávat policisty v uniformě je možné. Kdo a jak provádí silniční kontrolu?

Policista bez uniformy auto zatavit a kontrolovat nemůže

Silniční kontrola je policejní nebo úřední úkon, který provádí oprávněná osoba. Kdo má oprávnění? Příslušník Policie České republiky a Vojenské policie v uniformě. A uniforma je zde v daném případě zásadní. Úpravu stejnokrojů upravuje vyhláška Ministerstva vnitra. Na uniformě policisty by měl být nápis Policie, jeho služební číslo a odznak. Jestli je nebo není zapnutá ke krku, to už je v dané chvíli asi malichernost a uhádat na to, že člověk jel nedovolenou rychlostí, by asi nešlo.

Vojenský policista příslušnost ke sboru prokazuje rukávovým znakem Vojenské policie. A pozor, Vojenská policie má stejné pravomoci jako Policie České republiky! Jak je to se strážníky městské policie? Ti mohou řidiče zastavit jen při podezření z přestupku týkajícího se bezpečnosti silničního provozu, tedy na porušení přestupkového zákona. Pokud jde o namátkovou kontrolu, tak tam mohou policisté ověřit stav vozidla, povinnou výbavu a tak dále a tak dále. Ovšem pokud je řidič zastaven z důvodu podezření na přestupek, pak policista nemá právo „rozšířit“ kontrolu na další kroky.

Jinak řečeno, pokud se řidič brání obvinění z přestupku, nemůže policista z ničeho nic chtít vidět povinnou výbavu. O tom, co bude policista s řidičem projednávat, ho musí na začátku informovat. Typické „pane řidiči, víte, proč jsme vás zastavili“, je špatně. Takzvaně „dýchat“ do testeru bude řidič vždy. Zpět k videu. Je třeba se z něj poučit. A to tak, že nelze hned na první dobrou souhlasit s tím, co policie tvrdí, pokud je věc jinak. Ovšem jedním dechem je třeba dodat, že právně neškolený člověk nemá v zásadě šanci věc na místě uhádat.

Umíte jednat s policií?

Zdroj: Policie ČR
Diskuze Vstoupit do diskuze
123 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články