Všechny řidiče čeká znovu autoškola a cesta na úřad. EU jim znemožní jezdit vlastními auty, do zakázané kategorie patří i Škoda

Změna, kterou nikdo nechce, pošle všechny řidiče znovu do autoškoly. Úřady zkolabují, pokuty budou padat ve velkém, díky EU!

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Nejhorší je, když se někdo snaží aktivně pomáhat tam, kde to není zapotřebí. Když někdo dělá něco „pro naše dobro,“ ale ve skutečnosti tím škodí. Evropská unie připravuje změny v oblasti řidičských průkazů, které ovlivní mnoho evropských řidičů. Jako kdyby nešlo nechat věci tak, jak jsou. Navrhované změny se týkají rozdělení skupiny B na dvě další kategorie. Skupina B je nejběžnější verzí řidičského průkazu. Je to ta, se kterou může občan řídit „obyčejné“ osobní auto.

Kdo má řidičák skupiny B, nebude moct řídit SUV

Rozdělení na dvě části znamená, že mnoho řidičů bude muset provést změny ve svých průkazech nebo absolvovat doplňkový výcvik. Na začátku letošního roku představila Evropská komise návrh zákona o bezpečnosti silničního provozu pro EU. Ten obsahuje změny v platné směrnici o řidičských průkazech pro všechny kategorie vozidel v EU. Evropský parlament navrhuje rozdělit řidičský průkaz B do dvou kategorií. Na řidičský průkaz B pro vozidla s hmotností do 1,8 tuny a na řidičský průkaz B+ pro vozidla s hmotností od 1,8 do 3,5 tuny.

iZdroj fotografie: Škoda

To bude mít praktický dopad na mnoho řidičů současných elektromobilů, kompaktních osobních vozidel a větších vozidel, jako jsou SUV a malé dodávky, kteří budou muset získat nový typ řidičského oprávnění. Ale i elektromobilů, tedy pokud se ekofanatici nezasadí o nějaké výjimky. Ale třeba Škoda Enyaq má pohotovostní hmotnost 2255 kg. To znamená, že řídit ji budou moct pouze řidiči s novým oprávněním.

Rozdíl jednoho kilogramu způsobí, že si za volant nesednete!

Změny ovlivní profesionální řidiče, kteří přepravují osoby za úplatu. To jsou samozřejmě taxikáři a řidiči mikrobusů. Zasáhne motoristy, kteří přepravují zboží v rámci kurýrní služby. A samozřejmě nemine ani soukromé řidiče. V současné době platí v celé Evropské unii pouze jeden řidičský průkaz skupiny B pro vozidla do hmotnosti 3,5 tuny. Některé z největších evropských bezpečnostních agentur se postavily proti tomuto rozdělení řidičských průkazů.

Empty gas station at night

Evropská unie zavede nové palivo? Ne všechna auta jej budou moci využít

Poradní ředitelka EU IRU Raluca Marian uvedla, že tyto změny nebere v úvahu reálné dopady na řidičské průkazy. Takové kroky mohou být hrozbou pro pokrok v oblasti životního prostředí a odrazovat od používání elektrických vozidel a rozvoje dopravních služeb. Doplňkový výcvik a zkoušky pro získání řidičského průkazu B+ by také představovaly finanční a administrativní zátěž pro současné profesionální řidiče a provozovatele.

Zkušení řidiči budou muset znovu do autoškoly a na úřad

Je třeba očekávat, že parlamentní výbor pro dopravu bude podporovat občany EU, profesionální řidiče a dopravní společnosti a odmítne všechny nové úpravy týkající se kategorie B+ řidičských průkazů. Celé je to samozřejmě nesmysl. To, jestli váží automobil 1790 kg anebo 1810 kg nehraje roli v tom, zda s ním řidič jede bezpečně. Anebo jestli se nevěnuje řízení. Z jiného úhlu pohledu se dá také tvrdit, že nová auta mohou být těžší, ale jsou bezpečnější. Třeba než třicet let stará zrezivělá krabice, která sice váží tunu i s posádkou, ale nebrzdí.

iZdroj fotografie: Škoda

Pokud věc projde tak, jak je zamýšlena, znamená to pro řidiče to, že budou muset znovu do autoškol. To bude stát nemalé peníze. Že budou muset pak na úřady, aby si zařídili nové řidičáky. To bude stát další peníze. A zahltí to navíc už tak nestíhající úřady. A je zde i riziko, že na první pohled řidič nepozná, jestli sedá do auta, na které má vlastně řidičské oprávnění. Teď se se skupinou B nespletete, jen hlupák by si myslel, že může řidič s papíry na osobák Tatru nebo kamion. Ovšem jestli má rodinné SUV hmotnost do 1.8 tuny nebo přes se zjistí jen podle technického průkazu.

Souhlasíte s rozdělením skupiny B?

Zdroj: GOV.CZ
Diskuze Vstoupit do diskuze
102 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články