Tajná funkce pedálu je vysoce praktická, a to hned 2krát. Řidiči často netuší, že to jejich auto umí

Čekáte na semaforech nebo ve stojící koloně s nohou na brzdě? To je špatně. Přitom máte k dispozici daleko rozumnější i pohodlnější řešení.

i Zdroj fotografie: KIA
                   

Většina řidičů postupuje na místech, kde jsou nucení kratší nebo delší dobu stát, stejně. Typickým příkladem jsou křižovatky se semafory. Jakmile zastaví na červenou, drží nohu na brzdě tak dlouho, než naskočí zelená. Teprve pak jde noha z brzdy dolů a přichází rozjezd auta. Pro mnohé je to rutina, na kterou jsou zvyklí. A tak ani nepřemýšlí nad tím, zda neexistuje daleko lepší způsob, jak na semaforech stát.

A nejen na semaforech. Stejná situace nastává v kolonách na dálnicích, které se rozjíždějí pouze minimálně, a navíc s dlouhými frekvencemi. Ale mohli bychom hovořit i o mnoha jiných příkladech – třeba o výjezdu z garážových parkovišť nákupních center v době svátků atd. Takové stání s „přišpendlenou“ nohou na brzdovém pedálu je však nevhodné. A to hned ze dvou zásadních důvodů.

Nepohodlí pro vás, riziko pro vůz

Prvním je řidičův diskomfort. Držet nohou brzdu delší dobu není nic příjemného. A to tím spíše, když je daná akce opakovaná znovu a znovu. Třeba jako v popsaném případě stojící kolony na dálnici, kde během několika kilometrů můžete zažít zastavení svého vozidla třeba i dvěstěkrát za sebou. Pokud má vůz tvrdší brzdový pedál, kterým disponují některé sportovní vozy, může to být poměrně nepěkný zážitek.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Druhým faktorem, který stání na brzdě odsuzuje, je technického rázu. Každý automechanik vám potvrdí, že dlouze sešlápnutý brzdový pedál, a navíc opakovaně, nevede v rámci kondice vozu k ničemu dobrému. Teď samozřejmě nemluvíme o situaci, kdy s vozem jedete z kopce v serpentýnách a brzdění je v rámci bezpečné jízdy nutné. Tam dává noha na brzdě jednoznačný smysl.       

Můžete si poškodit brzdové kotouče

Ale pokud se jinak ptáte, co vlastně svému vozu způsobujete, když dlouho stojíte na brzdě na světlech, u přejezdu nebo v kolonách, tak tady je vysvětlení. Pokud jsou brzdy horké, pak jejich další a další aktivací dochází k tomu, že brzdový kotouč nechladne rovnoměrně. Samozřejmě proto, že v konkrétním místě je na něj přimáčknutá horká brzdová destička, která chladnutí brání.

Postupem času může dojít k tomu, že se brzdový kotouč takzvaně zvlní. Zkrátka není rovnoměrně hladký po celém svém povrchu a musí dojít k jeho výměně. A to navzdory tomu, že jinak by vydržel třeba ještě jednu celou sezónu. Takže tu máme zcela zbytečné náklady. Navíc jim předchází neefektivní brzdění, které rozhodně není bezpečné. A protože brzdění stlačením brzdového pedálu probíhá na všech čtyřech kolech, jsou v ohrožení logicky všechny kotouče na voze.  

iZdroj: Depositphotos

Praktická funkce Auto Hold. Ale ne vždy se hodí

Vaše auto vám přitom nabídne daleko lepší možnost. Tedy pokud se nebavíme o extra staré ojetině, která žádnými podobnými vychytávkami samozřejmě vybavená nebude. Jedná se o funkci Auto Hold. Tato funkce se v různých značkách aut aktivuje různým způsobem. Někdy stačí více, nebo řekněme razantněji stlačit brzdový pedál. Jiná auta zase nabízejí tlačítko, kterým Auto Hold aktivujete. Najdete ho nejčastěji v oblasti řadiče převodovky, někdy také na palubní desce nebo poblíž volantu.

Toto tlačítko může na sobě nést přímo nápis Auto Hold, ale také Brake Hold nebo velké písmeno A v kroužku. Vždycky má však toto tlačítko stejnou funkci. Aktivujete jím pouze zadní brzdy, o které se v dané případě „stará“ elektronický systém vozu. Na všechny výše uvedené případy dočasného stání se Auto Hold výborně hodí. Jen se nedoporučuje jej aktivovat při stání v prudkém kopci, kde zabrzdění pouze zadních kol může být nedostatečné.

Každopádně jakmile třeba v koloně zapnete Auto Hold, můžete sundat nohu z brdového pedálu a uvolnit tak svalové napětí své nohy. Auto Hold funguje stejně tak u manuálů jako u automatů. Ani v případě automatických převodovek se po zapnutí funkce auto nepohne vzad ani vpřed.

iZdroj: Depositphotos

Deaktivace Auto Hold? Není nic jednoduššího

Dobře, tak systém Auto Hold mi aktivuje zadní brzdy a já s autem bezpečně stojím, říkáte si. Co když se chci ale najednou rozjet? Třeba v případě, kdy mi na semaforech naskočí zelená. To je až nečekaně jednoduché. Stačí sundat nohu z plynu a sešlápnout plynový pedál. To v případě manuálních převodovek. U automatů stačí jen pouhé sešlápnutí plynu. V obou případech se Auto Hold automaticky deaktivuje a váš vůz se rozjede.

Asi ale neexistuje moderní systém ve voze, který by neměl mezi řidiči své oponenty. V případě Auto Holdu si někteří šoféři stěžují na to, že k jeho deaktivaci musí podstatně silněji s vozem akcelerovat, než kdyby se rozjížděli po obyčejném sundání nohy z brzdového pedálu. Ano, některá auta to prostě z výroby vyžadují. Ale navzdory tomu můžeme používání systému Auto Hold jen a jen doporučit. Jeho výhody jsou naprosto zřejmé.

Problém je, když řidič systém nepoužívá a zbytečně tak zatěžuje brzdový systém. Hrozí tak poškození hnací soustavy. Při předpokladu, že po pěti letech hrubého zacházení dojde na generální opravu s cenou cca 100 000 Kč, rozpočteno na jeden rok jsme na 20 000 Kč. A to nikdo platit nechce.

Používáte ve svém voze funkci AUTO HOLD?

Zdroj: KIA
Diskuze Vstoupit do diskuze
147 lidí právě čte
Autor článku

Jiří Louthan

Zkušený automobilový novinář, který seděl za volantem více než 500 různých aut, přináší svůj bohatý repertoár zkušeností do nového pořadu AutoŽivě. Můžete ho sledovat na české službě Stream i YouTube.

Zobrazit další články