Přelom roku a zimní období kladou na řidiče zvýšené nároky, co se správných způsobů jízdy týče. V opačném případě ohrožují sebe, okolí a ještě platí zcela zbytečné pokuty.
Začátek nového roku sice znamená první dny od zimního slunovratu a oblíbené rčení „na Tři krále, o krok dále”, ale popravdě žádný velký pokrok co do stmívání a viditelnosti se zatím nekoná. Děti ráno stále začínají výuku ještě téměř v šeru a my dospělí, co nám končí pracovní doba po páté hodině, jezdíme domů stabilně za úplné tmy. Se zlepšujícím se osvětlením ve městech, kdy staré sodíkové lampy nahrazují moderní a supervýkonná LED svítidla, se však paradoxně leccos zhoršilo. A stojí nás to zbytečné peníze na pokutách. Pojďme se na to podívat společně.
Zákon hovoří ve věci osvětlení vozidel zcela jasnou řečí
Úvodem litera zákona: „Motorová vozidla musí mít za jízdy rozsvícena obrysová světla a potkávací světla nebo světla pro denní svícení. Tato povinnost vyplývá ze zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů.” Tak zní stanovisko PČR k několika případům pokutování řidičů za nerozsvícená světla.
Zmíněný zákon ale také stanovuje, že řidiči by měli mít zapnutá potkávací světla (nebo světla pro denní svícení) po celý den. Pokud je však snížená viditelnost (do které se tma tak nějak z principu počítá), je nezbytné ze světel pro denní svícení okamžitě přejít na potkávací světlomety. Bohužel mnoho řidičů toto pravidlo nedodržuje, což vede ke zvýšenému riziku dopravních nehod. A paradoxně jim v tom „pomáhají” sami výrobci. Popravdě, nikdy jsem nepochopil a asi ani nepochopím následující „vychytávku”:
Z manuálu k nejmenovanému vozidlu, modelový rok 2022:
„S nastartováním vozidla se automaticky spustí denní osvětlení. Rozsvítí se palubní deska, zadní obrysová světla a přední světlomety pro denní svícení.”
Kombinace osvětlené palubní desky a zhasnutých potkávacích světel je nepochopitelná
Netuším, kdo přesně stanovil, že bude ideální rozsvítit přístrojovou desku a současně nerozsvítit přední potkávací světla. Místo nich má mnoho vozidel úzké proužky z LED diod, jež sice vypadají velmi stylově a designově, ale na cestu vám opravdu neposvítí. Výsledek je jasný. Řidič sedne v dokonale osvícené ulici do auta. Nastartuje, rozsvítí se mu „palubka” a před sebe také dokonale vidí, čili vyjede. S důsledky z toho jasně vyplývajícími. A nejde jen o tu pokutu, výrazně častější v zimě než kdykoli jindy:
Jde především o to, že pro ostatní účastníky silničního provozu není takový černý pasažér zepředu téměř vidět, a ne každému hned dojde, proč na něho ti ostatní stále blikají. Nemluvě o tom, když se plně osvícená ulice změní ve zlomku vteřiny v naopak zcela temnou část města – jednak očím chvíli potrvá, než se přizpůsobí, jednak pojedete náhle v úplné tmě. Chodec napravo na silnici? Zaparkované auto v podloubí? V nesvítícím autě ohrožujete všechno i všechny kolem vás.
Policie může řešit domluvou, ale také pokutou
Nemluvě o pokutě, pokud vás potká ještě policie. Sazba od ledna 2024 je na místě do 1 500 korun blokovou pokutou (nebo domluvou), z vlastní zkušenosti však mohu potvrdit, že policii se do domluvy tak úplně nechce. A je to pochopitelné: vozidlo bez potkávacích světel je ve tmě poměrně nebezpečná záležitost. Co na tom, že k tomu trochu přispívají i samotní výrobci se zajímavým spojením osvětlené palubní desky a zhasnutých potkávacích světel.
Jakou máte zkušenost s jedoucími a tmavými „duchy“ bez světel na silnicích? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!