Tyhle chytré kamery vše zachytí. Nový systém detektuje nejenom rychlost, ale všechny přestupky, včetně telefonování za volantem, pozor.
Je toho víc a víc. Kdysi radar, který udělal běžnou fotku, dnes zařízení, které řidiče špehuje a lustruje doslova až na dřeň. Nová generace chytrých měřicích zařízení dává jasně najevo, že období „přimhouřených očí“ na silnicích končí. V redakci AutoŽivě novinky řešíme průběžně a tohle je další krok. Kombinace algoritmů, inteligentních kamer, radarů a senzorů v asfaltu dokáže v reálném čase zachytit víc než jen okamžitou rychlost. Protože přestupky se odehrávají v mnoha podobách, a ne všechny se vejdou do jedné kolonky. Tím to je.
Kamery sledují nejenom rychlost, ale koukají se i do aut
Koncept Navigard a SafeDrive je v tomto ohledu výstižnou dvojicí. Jeden systém cílí na dálnice a velké tahy, druhý na městské prostředí. Oba se přitom opírají o zpracování dat v řídicích centrech a o schopnost vytvořit z jedné situace důkaz se vším, co k tomu patří. Základní časový rámec je jednoznačný. Zařízení jsou určena pro dálnice i městské a státní silnice a do provozu mají vstoupit v roce 2026. Přičemž u dálničního Navigardu je přímo stanoveno, že Autostrade per l’Italia začne systém uvádět do provozu v průběhu roku 2026.
S postupným rozšířením na celou síť v roce 2027, tedy s rozumnou gradací nasazení. Ta dává prostor nejen pro technické ladění, ale i pro sladění provozních návyků řidičů s novou realitou. Teď už je asi jasné, že se nejedná o technologii nasazovanou u nás, ale v Itálii. Naštěstí. Navigard je de facto odpověď na to, jak spojit dvě tradiční disciplíny do jednoho drába. Měření průměrné rychlosti na úseku a záznam okamžité rychlosti v konkrétním bodě. Jenže tím to nekončí, protože klíčová je schopnost spolehlivě identifikovat nebezpečné situace, které nejsou jen o kilometrech v hodině, ale o chování, jež ohrožuje ostatní.
Umístit kamery lze kamkoli, na lampy, sloupy nebo mosty
Systém má umět zachytit riskantní předjíždění, jízdu v protisměru, pokusy o podvod u mýtných bran. A především zvládá detekovat překážky, zúžení, zátarasy a nehody jak na otevřených úsecích, tak v tunelech, kde bývá reakční doba řidičů i zásahových složek kritičtější. Pod kapotou, obrazně řečeno, jsou pokročilé algoritmy, radarové hlavy, chytré kamery a síť senzorů integrovaných přímo do vozovky. Ty společně sbírají a vyhodnocují data, aby je následně převzala centrála a zajistila včasný zásah, ať už jde o varování, usměrnění provozu, nebo o cílenou kontrolu policií. Význam senzorů v asfaltu je přitom dvojí: Kromě samotného sledování plynulosti provozu umějí konkrétně vytipovat těžká vozidla překračující povolenou celkovou hmotnost.
Což je bezpečnostní problém, který se neřeší jen pokutou, ale i prevencí havárií a opotřebení infrastruktury. Zároveň mají být nákladní vozy pod dohledem kvůli nedodržování povinnosti držet se vpravo a kvůli porušování zákazu předjíždění na vybraných úsecích, kde je to z důvodu bezpečnosti a kapacity trasy výslovně zakázáno. Oproti tomu SafeDrive vznikl jako „chytrý systém“ pro městské prostředí a tam, kde se pochyby a rozptylování počítají na vteřiny. Nese podpis historické florentské firmy, která už v 60. letech uvedla první systém.
Systém funguje za každých podmínek, v dešti i v noci
Navazuje tak na tradici mechanického dohledu digitální logikou, která spojuje rychlost, čitelnost a právní vymahatelnost. Prostřednictvím sofistikovaných algoritmů umělé inteligence vyhodnocuje v reálném čase nejen rychlost vozidel, ale také nebezpečné chování řidičů přímo v kabině. Konkrétně používání mobilního telefonu během řízení nebo nepřipoutání bezpečnostního pásu. A to způsobem, který v řádu několika sekund doručí důkazní materiál. Zařízení nasnímá registrační značku s perfektní ostrostí a dedikovaný OCR software přetaví zaznamenané jednání do podoby přestupku připraveného k notifikaci.
Technická výbava není samoúčelná. Vysoké rozlišení kamer a infračervené LED dovolují pracovat za každého světla i počasí, což je ve městě kritické. Protože řada situací se odehrává v přechodných podmínkách, na křižovatkách, v šeru, v dešti a přesně v těch momentech, kdy lidské oko selhává. Zatímco senzor pevně drží parametry. Instalace je koncipována prakticky. SafeDrive lze uchytit na portály, mostní konstrukce i na prosté silniční sloupy, takže není potřeba invazivní stavební zásah a systém se přizpůsobí různým uličním profilům.
Vše to však probíhá s ohledem na soukromí, protože software aplikuje částečné rozostření tváří posádky. Takže plné snímky jsou vyhrazeny pouze pro případné řízení o přestupku a mají k nim přístup výhradně orgány činné v trestním řízení či příslušné správní orgány. Jde o jasný signál, že technologie má být nástrojem vymahatelnosti, nikoli plošného sledování. No, já vám nevím, co na to říkáte vy? Za mě je dobře, že tohle u nás (zatím) nefunguje.
Přestupky, které systémy detekují
Na dálnicích a hlavních tazích (Navigard):
- Překročení rychlosti (okamžitá i průměrná).
- Riskantní předjíždění (např. na plné čáře nebo v nebezpečných úsecích).
- Jízda v protisměru.
- Pokusy o podvod u mýtných bran (např. jízda bez zaplacení, falešné značky).
- Překročení povolené hmotnosti (senzory v asfaltu umí určit přetížená nákladní vozidla).
- Porušení zákazu předjíždění kamiony.
- Nedodržování jízdních pruhů / držení se vpravo u těžkých vozidel.
- Ignorování zúžení nebo zátarasů.
- Nezareagování na překážku nebo nehodu (analýza chování řidiče před incidentem).
V městském provozu (SafeDrive):
- Používání mobilního telefonu za volantem.
- Nepřipoutání bezpečnostního pásu.
- Nebezpečné chování v kabině (např. rozptylování, manipulace s předměty).
- Jízda na červenou / nedodržení signálu světelné signalizace.
- Ignorování přechodů pro chodce a křižovatek.
- Nezastavení v koloně nebo blokování křižovatky.
Technologie v pozadí:
- AI algoritmy analyzují video v reálném čase.
- OCR software automaticky rozpoznává registrační značku a přiřazuje přestupek.
- Infra a radarové senzory zajišťují funkčnost i v noci, dešti a šeru.
- Senzory v asfaltu doplňují vážení a sledování pohybu vozidel.