Kdy končí platnost značky s omezenou rychlostí? Pravidlo je staré přes dvacet let a řidiči to zjevně stále nechápou.
U sousedů se asi probrali ze spánku. Nebo to je totální ignorování toho, co se děje jinde v Evropě a co jinde v Evropě funguje. Jak jsme zjistili v redakci AutoŽivě, v sousedním Polsku objevili neomezenou rychlost na dálnicích v Německu. Tamní expert na bezpečnost silničního provozu, Marek Dworak, se vyjádřil na téma doporučeného rychlostního limitu. „Doporučený rychlostní limit znamená, že je doporučeno jet touto rychlostí. Můžete bezpečně jet rychleji? Klidně, ale pokud dojde k dopravní nehodě, budete za rychlost odpovědní,“ říká expert.
V Německu platí na dálnici neomezená rychlosti, ale ne vždy
„V Německu je doporučený rychlostní limit na dálnicích 130 km/h, ačkoli tam prý žádná rychlostní omezení neplatí,“ poznamenává Dworak. „V případě dopravní nehody však řidiči nesou odpovědnost za doporučenou rychlost. Jel jste rychleji a tato okolnost vede k tomu, že jste za dopravní nehodu spoluviníkem nebo výhradně zodpovědní.“ No, pan Dworak skutečně objevil Ameriku. Jak to chápu, tak navrhuje, aby platila doporučená rychlost. Jde mu ale o něco jiného. Prohlášení, které jsem objevil, mělo jiné hlavní téma.
Platnost dopravních značek. Matoucí značky, složitě vysvětlená omezení a pravidla, která prý často nechápou ani zkušení motoristé. To má být v Polsku běžnou realitou. Mnozí řidiči netuší, kdy označení omezené rychlosti ještě platí a kdy už byl limit zrušen. Takto nepřehledný systém je údajně příčinou nejen zbytečných pokut, ale především frustrace. Expert kritizuje, že i jednoduché věci se tu snadno mění v problém.
Platnost značky ruší křižovatky, řidiči je prý neumí poznat
Navrhovaná úprava má ukončit „značkovou džungli“. Omezení rychlosti určené značkou bude platit, dokud jej jiná značka výslovně nezmění. Má jít o model převzatý z Rakouska i Německa. Pro řidiče znamená tento systém větší jistotu a jednodušší orientaci na silnici. Pro mnohé to může znít jako splněný sen. Konec pastí nastražených na motoristy, snížený počet zbytečných pokut a menší riziko zmatků. Jde o to, že v Polsku platí pravidlo, že značka je platná do nejbližší křižovatky. Což je de facto stejné jako u nás. Ale Poláci nevědí, co je to křižovatka.
To je ten problém. To je pak těžké, když si pletou výjezd z lesní cesty s křižovatkou a podobně. „Když jedete kolem příjezdové cesty k čerpací stanici u silnice nebo nezpevněné cesty, je to skutečně křižovatka?“ ptá se vážně Dworak. Podle něj mohou vzniknout pochybnosti například tehdy, když se na silnici napojí úzká silnice vedoucí od pumpy. Řidiči pak nevědí, jestli je takové místo přirozenou „rušící“ křižovatkou. Poláci vědí, že nezpevněná cesta, příjezdová cesta k zařízení u silnice nebo jiná „nesilnice“ značky neruší, protože netvoří křižovatku.
Existují prý situace, kdy řidiči skutečně tápou a zmatkují
Neumí prý ale v reálu poznat, jestli to je nebo není křižovatka. Tak já tomu nerozumím. Jak to máte vy? Budu rád za vaše komentáře dole pod článkem. Vy vždy poznáte, jestli se jedná či nejedná o křižovatku? „Právě to, co je špatně, je nechat tyto hádanky na řidičích,“ zdůrazňuje expert. I z toho důvodu vládě předložil snadno srozumitelné řešení používané v jiných zemích EU. Kritizuje, že se jedná o jednadvacet let starý, doslova archaický zákon. Chce, aby platilo, že značku s omezenou rychlostí může změnit pouze jiná značka. Buď ta, která omezenou rychlost ruší, anebo značka, která stanovuje jinou omezenou rychlostí. Nevím. Přijde mi, že je tohle práce pro práci a že se pan Dworak trochu nudí.