Řidičské průkazy v roce 2026: Koho se dotknou novinky a kdo musí na povinnou lékařskou prohlídku?

V kontextu statistik v celé Evropě ročně umírá kolem 20 000 lidí na silnicích a cílem je dostat se do roku 2050 prakticky na nulu.

i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě
                   

Kdo byl zvyklý vnímat řidičák jako něco, co si jednou „odtrpí“ v autoškole, složí zkoušky a pak už ho v zásadě do konce života nikdo neřeší, ten se bude muset velmi brzy přepnout do jiné reality. Minimálně pokud jde o některé země Evropské unie. Věc se má tak, že totiž europoslanci během tohoto října přijali rozhodnutí, které úplně mění filozofii platnosti řidičských průkazů. Cíl je na papíře chvályhodný. Zvrátit statistiku, podle níž v roce 2024 zemřelo na evropských silnicích zhruba 20 000 lidí. To je samozřejmě strašné a my v redakci AutoŽivě bojujeme za bezpečnost. Nicméně lze snížit oběti na nulu? Mám obavu, že ne.

Snaha je bohulibá, snížit oběti nehod na minimum, na nulu

Nicméně je tady snaha EU přiblížit se do roku 2050 k takzvané vizi „nulových úmrtí” v dopravě. Prostředkem k tomuto cíli má být mimo jiné povinná lékařská kontrola řidičů v pravidelných intervalech. Konkrétně každých 15 let. A teď k otázce, která většinu držitelů řidičských průkazů zajímá nejvíc. Koho přesně se to bude týkat. Odpověď je docela nekompromisní. Nová evropská reforma stanoví, že řidičské průkazy pro auta a motocykly budou mít maximální platnost 15 let. U lidí starších 65 let může být tahle doba ještě zkrácena, aby se jejich zdravotní stav v souvislosti s řízením hlídal častěji.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Změna se má vztahovat na všechny řidiče a motorkáře bez ohledu na věk. De facto to znamená konec řidičáků „na celý život”, jak je v řadě států známe dnes. Každý, kdo bude chtít dál sedět za volantem, bude muset po vypršení patnáctileté lhůty projít nějakou formou ověření zdravotní způsobilosti. A pokud už způsobilý nebude, může o oprávnění úplně přijít. Zajímavé (a z pohledu států možná klíčové) je, že Evropa přece jen nechává určitý manévrovací prostor v tom, jak konkrétně tu povinnost naplnit. Podle schváleného textu budou mít jednotlivé země možnost volit mezi klasickou lékařskou prohlídkou a určitou formou „auto-evaluace”.

Senioři musí nově na povinné prohlídky k lékaři, u nás je klid

Tedy sebehodnoticího dotazníku nebo jiného národního systému posuzování řidičů. Neznamená to tedy automaticky, že všude v EU budete muset každých 15 let sedět v čekárně u praktického lékaře. Nicméně už teď je jasné, že úplně bez jakéhokoli papírování se to neobejde. V praxi to obvykle vypadá tak, že státy během období stanoveného pro realizaci připraví nové znění zákonů a vyhlášek a teprve pak, po určité přechodné době, začne systém naplno fungovat. Ale už samotná tříletá lhůta dává jasný signál, že to není žádný neurčitý záměr.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Nýbrž konkrétní směr, kterým se unijní pravidla vydala. V kontextu českého prostředí si to lze snadno představit: dnes, pokud máte běžné oprávnění skupiny B a nemáte hlášený zdravotní problém ovlivňující řízení, žádný pravidelný zdravotní screening kvůli řidičáku neřešíte. Po plné implementaci evropské reformy by se však i „běžný” řidič do nějaké podoby kontroly měl dostat. Otázka jen zní, jak přísnou formu si konkrétní stát vybere. Když se člověk podívá na to, jak to v Evropě funguje už dnes u profesionálů, dá se leccos odtušit.

Pro ČR je situace vlastně stále stejná, u nás máme solidní systém

Například řidiči těžkých nákladních vozů nebo autobusů musí v řadě zemí chodit na pravidelné zdravotní prohlídky každých pět let kvůli prodloužení oprávnění v kategoriích C a D, s tím, že po překročení určitého věku se interval ještě zkracuje. Nová evropská úprava tuhle logiku v podstatě rozšiřuje i na „civilní” řidiče osobních aut a motorek. Byť s delším intervalem 15 let a s možností nahradit lékaře alespoň částečně dotazníkovým systémem. Zajímavé je, že z pohledu bezpečnosti nejde jen o samotnou kondici řidičů, ale také o těžší život pro notorické piráty silnic.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě

Reforma totiž počítá i se zásadním posunem v tom, jak si mezi sebou členské státy vyměňují informace o závažných dopravních deliktech. Dnes je realita taková, že podle dostupných údajů zůstává přibližně 40 % řidičů, kteří dostali zákaz řízení nebo přišli o řidičák v jiné zemi, prakticky nepotrestaných. Jednoduše proto, že jejich domovský stát o celé věci často vůbec neví nebo se informace ztratí někde po cestě. V praxi to znamená, že člověk se zákazem řízení v jednom státě může bez větších problémů sednout za volant v jiném a dál jezdit, jako by se nic nestalo.

Tohle má nová úprava zásadně změnit. Pokud někdo přijde o řidičské oprávnění v jednom členském státě, nebude smět řídit v žádném jiném státě Evropské unie. Rozhodnutí o odebrání či pozastavení oprávnění se mají rutinně předávat z jednoho národního registru do druhého a domovská země bude povinna na ně reagovat. Jak je to u nás? To je dobrá zpráva. Patnáctiletá lhůta se nás netýká. Řidičáky u nás mají platnost 10 let pro klasiku a 5 let pro „profíky“. Kontroly seniorů? Už u nás probíhají, psali jsme o tom v redakci AutoŽivě už mnohokrát. Nový systém tedy ten náš,, český, nijak nezpřísní.

Je nulová hranice v roce 2060 reálná?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články