Praktičnost i zábava. Ojetiny do 300 000 Kč, které převezou vše potřebné a zároveň potěší řidiče

Velká rodinná auta mohou působit nudně a řidiči nepřináší požitek z jízdy. Najdou se však i ojetiny do 300 000 Kč, které pojmou až nemožné a zároveň si jízdu s nimi užijete.

i Zdroj fotografie: Mercedes-Benz
                   

Dnes se zkusíme podívat na možnosti, které nám nabízí trh ojetin, když potřebujeme přepravit rodinu i s nákupem a spoustou věcí na dovolenou, do školy, do práce a ještě u toho pobavit řidiče. Budget máme do 300 000 Kč. Máme nějaké možnosti jak zabavit řidiče a zároveň nevyděsit ostatní cestující?

Jaká jsou kritéria?

Máte rodinu a občas je zapotřebí ji přepravit i se spoustou věcí, které vlastně ani nepoužijete. Tady je tedy jedno kritérium, potřebujeme hodně místa. Pak máme řidiče, co celý kolos řídí, ať se na palubě děje cokoliv. Pro ratolesti je možno v dnešní době pořídit snad cokoliv, aby na cestě neztrácely zábavu, ale co řidič? Pojďme se podívat na auta, která jsou řidičsky zábavná nebo poskytují alespoň vysoký výkon v rouchu beránčím.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Ford Focus C-Max/Grand C-Max 2. Generace 2010-2019

C-max zdědil od svého předchůdce více než slušné jízdní vlastnosti. Je tedy ideálním adeptem pro řidičsky natěšeného tátu. Okresky nebude trhat v driftu, ale v rámci kategorie přeprava rodiny/jízdní zábava nabízí velmi slušný poměr. Nabízel se i v prodloužené verzi grand, která měla 4520 mm a možnost i 7 míst k sezení. Zájemce by měli potěšit i boční posuvné dveře, které v úzkých parkovacích místech nejsou tolik náročné na prostor.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Spolehlivost se posunula, a pokud auto za sebou nemá mnoho set tisíc km, budou vás čekat nejspíš jen klasické servisní úkony. Samozřejmostí je důkladné prověření před koupí a  předáním bankovek. Benzínové motory se dají označit za rozumné prakticky všechny, což o naftových říci nelze. Mezi benzínovými motory byl v nabídce tříválec EcoBoost 1,0 (74-92 kW), čtyřválec EcoBoost 1,6 (110-132 kW) a čtyřválec 1,6 Ti-VCT (77-92 kW).

Mercedes-Benz třídy E W211 2002-2009

E třída od Mercedesu je ve verzi kombi takovým malým stěhovákem. Objem 690 litrů ve verzi kombi je pro rodinné účely dostačující. Výhodou Mercedesu je, že pod kapotou mohl mít velmi pestrou paletu motorů. Základní jednotky bych osobně vyloučil a pro nadšeného řidiče s rozpočtem do 300 000 Kč se podíval po verzi E500, která má pod kapotou V8 o 5,0 l (225 kW) a 5,5 l (287 kW). Zvláštností vozu je systém brzd. Ten byl do roku 2006 řízen elektronicky systémem SBC.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Po faceliftu bylo přistoupeno ke konvenčnímu systému brzd. V8 motory taky měly standardně vzduchový podvozek Airmatic. Mercedes sice není na vymetání okresek, ale spíše na plavnou jízdu a rychlost v přímce, s V8 však bude mít grády a je takovým nenápadným sleeperem. Nevýhodou může být vysoký nájezd a servis nebude za hubičku. Výběr na trhu ojetin u nás bude malý a často musíte za hranice.

Mazda 6 3. generace: 2012 – současnost

Mazda přímo vybízí k zážitkům za volantem. Auto se řídí lehce a motor je radost točit. Mazda totiž má pod kapotou benzínové atmosférické motory. Chybu neuděláte ani s jedním z benzínových motorů. Ty měly objem buď 2,0 l (107 kW) nebo výkonnější 2,5 l (121 kW). Silnější motor byl výhradně s automatickou šestistupňovou převodovkou. Mazda nabízí přepravní prostor o velikosti 522 l, mohla být opravdu slušně vybavená, ale tyto verze se zase nevejdou do našeho stanoveného rozpočtu.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Nevýhodou je slabší antikorozní ochrana. Mazda má tenčí plechy než používá konkurence, dalším problémem bude do 300 000 Kč najít slušnější kus s benzínovým motorem a přijatelnými najetými kilometry. Bude to chtít hledání a nabídka u nás není ani příliš obsáhlá. Každopádně jako rodinné auto, které zvládá přesuny po dálnici, městě a ještě se při tom budete bavit, je Mazda správným adeptem.

Honda Accord 8. generace: 2008-2015

Accord v našich nabídkách nebývá zrovna často zastoupeným vozem. Nicméně jeho kvality by zájemce o vůz, který přepraví rodinu a auto mu bude zároveň jistým zdrojem potěšení z jízdy, přehlížet neměl. Nejlepší volbou je čtyřválec 2,4 l se 148 kW. Za zmínku stojí i menší z benzínových motorů, tedy čtyřválec 2,0 l se 115 kW. Menší seženete snáze s manuálem, u většího to bude problém. Nevýhodou Hondy je menší zavazadlový prostor, jen 406 l, u starších kusů začínající koroze a u hodně ojetých kusů vás bude čekat investice do podvozkových dílů.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Ale to platí u každého ojetého auta. Výhodou Accordu je spolehlivost benzínových motorů a auta jako celku takového. Naftové motory se spíše nevyplatí, jednak servis naftového motoru bude drahý a reálná úspora ve spotřebě není nijak propastná. Dle uživatelských recenzí je rozdíl ve spotřebě nafta/benzín cca 1l/100km. Připravte se, že auto podle vaší specifikace budete hledat dlouho a budete muset pokukovat i po zahraničních webech.

Závěrem

Zábava za volantem je vlastně individuální záležitost, stejně jako design. Někdo si představuje zábavu ve stylu driftu v první serpentině, někdo zase jako zábavu bere vystřelení z místa raketovou rychlostí. Výše uvedená auta jsou tak spíše výběrem toho, co lze pořídit za cenu kolem 300 000 Kč, když chcete skloubit přepravní kapacitu, praktičnost a jízdní zábavu. Jistě na trhu se najdou i další vozy, které zde zmíněny nejsou, třeba Alfa Romeo 159 1,8 Tbi, Subaru Legacy Outback 3,0 H6, BMW řady 3 touring a další, které výběr můžou rozšířit.

Jaké auto je podle vás rodinné a zábavné současně?

Zdroj: Autorský komentář Jaroslava Novčáka

Diskuze Vstoupit do diskuze
53 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články