Ruská klasika, na kterou už Češi dávno zapomněli. Kdo komu tehdy vlastně prodal patenty?

Tudy zkrátka cesta nevedla, soudruzi. Aneb, jak se i dobré myšlenky můžou totálně zhatit. Zapněte samovar, uvařte boršč. Větší tragédy než tyhle abyste pohledali.

i Zdroj fotografie: VAZ
                   

Máme tu další díl z našeho malého okénka do světa (velkého) ruského bizáru. A tedy do země, kde zítra znamená již předevčírem. Nebo tak nějak podobně. Tentokrát nás nečekají žádné extra výjimečné stroje, žádné létající lodě nebo obojživelné vznášedlo se stavitelnou vrtulí. Nic takového. Čekají nás obyčejná osobní auta, z nichž některá mají neobyčejný příběh. Všechny dohromady pak spojuje to, že se něco nepovedlo. Což v této zemi není zas takový extrém.

Izh-2126

Zdá se vám, že vidíte pětidveřovou Ladu 2108 „Samaru“? Skoro byste se mohli trefit. Kdyby to nebylo v Rusku. A tedy zemi, kde si všichni půjčují všechno a všechno je všech. I tento Izh-2126 na tom nebyl jinak. Dalo se dohromady, co se hodilo, karoserii upravíme ze „Samary“, podvozek dáme dokupy z různých dílů, a ve finále tady máme pětidveřový hatchback s pohonem 4×4, mezinápravovým diferenciálem a celkem pohodlným interiérem.

iZdroj fotografie: Izh

Což na druhou stranu na rok 1990 není vůbec špatné. Kde se tedy stala chyba? To vlastně nikdo neví. Auto dostalo nálepku „devítky“, tedy jakéhosi pomyslného pokračovatele „osmičky“ 2108 „Samary“ a v podstatě ho nikdo nepotřeboval. A ani nechtěl. Na práci máme „Nivu“, na ještě tvrdší práci UAZ a na normální cesty Moskvič Aleko. A navíc začalo přituhovat po stránce emisí. A to byl definitivní konec „Ody“, jak se Izh-2126 nazývala.

Volga GAZ 3101

iZdroj fotografie: GAZ

Sen všech taxikářů, veksláků, majitelů více či méně utajených provozoven v Rusku. A nejen tam, i u nás bylo tohle auto hodně populární: GAZ 3102. Skvělé auto mělo ještě skvělejšího předchůdce: GAZ 3101. Šestiválcový V-motor, automatická převodovka, pasivní bezpečnost. Sovětský systém (anarchie) opět zaúřadoval: většina věcí seškrtána, dodávky vázly, nic nešlo vyrobit. Finále: nástupce 3102 měl horší motor a vše ostatní bylo archaické z předchůdců.

Lada 2108 Targa

iZdroj fotografie: VAZ

Kabriolet z Lady 2108 „Samara“? Proč ne. Několik jich vzniklo i na Západě a nebyla to úplně beznadějná řešení. V Leninově zemi na to šli jinak. Vyrobili jakousi „targu“, tedy pevnou karoserii se snímatelnými střešními díly. A dokonce propojili „B“ sloupky tak, aby byla zachována tuhost v krutu. Opět, to není úplně marné řešení (Nissan 300 ZX Targa, Porsche 911 Targa apod.) Jenže, tady nejsme u Nissanu… (o Porsche nemluvě) Vznikl jediný exemplář. Skončil v lisu.

Lada 21045 Diesel

iZdroj fotografie: VAZ

Sice jsme v zemi, kde má ropovod Družba větší průměr trubek než tunel moskevského metra, ale co už. Pro export bude Lada Diesel ideální. Tak jak to uděláme? Klasicky, po rúski. Sebereme Golf 1,6D, „malinko“ ho převrtáme tak, aby nám pasovaly písty z našich Žigulíků a vot éto dělo. Dělo to tedy určitě bylo, protože každý druhý motor byl po 50.000 km zralý na generálku. A někam zapadly nesmělé dotazy Bosche i VW, jak že to bude s autorstvím patentů. Patenty? V Rusku? Ale no tak. Nicméně, svět nechtěl archaické kombi s divným motorem. Chápeme svět.

Zdroj: Autorský komentář Michala Sztolára, Vortex

Diskuze Vstoupit do diskuze
135 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články