Ale jsou i chvíle, kdy už je prototyp hotový a má dokonce i své místo na autosalonu a na poslední chvíli se celý projekt odpíská. Kam pak putují tyto vzácné kousky? To je různé… Někdy do soukromých sbírek za patřičné sumy a jindy se je zase automobilka ponechá ve svém muzeu. A právě takovou malou ochutnávku z ‚tajných‘ BMW tu máme.

Prvním kouskem je BMW M5 E34 Convertible. Tato rarita je přesně tím příkladem staženého prototypu. Pouhý týden před Ženevským autosalonem se návrh na výrobu kabrioletu M5 zavrhl z důvodu, odlákání zákazníků od zaběhlé M3. Je zvláštní, že pánové z Mnichova si tenhle drobný ‚detail‘ neuvědomili dříve, protože pro stornovaný model už byly natisknuté i propagační letáky a dokonce už se vědělo, kde na zmíněném autosalonu bude stát. Tato vzácnost skrývala pod kapotou 3,5 litrový agregát s příjemnými 315 koni a po úpravách v roce 1992 se dokonce proměnil v 3,8l s 340 koňskými silami. Takové stádo mu umožnilo dostat se na stovku za necelých 6 sekund. V dnešní době by ututlání takového stroje bylo mnohem těžší, ale v roce 1989 ještě internet nevládnul světu a tak se vše dařilo držet docela snad pod pokličkou.

Další ‚tajnůstka‘ je také z rodiny M5, jde ale o model E39. Místo atraktivního kabrioletu se jedná sice o něco méně atraktivní (věc vkusu), ale zato mnohem praktičtější kombi. Jedná se o jediné kombi v nabité ‚eMkové‘ verzi modelu E39. Představte si, že vezete celou svou rodinu v po střechu naloženém autě a pod kapotou vám brumlá skoro pěti litrový osmi válec s výkonem 400 koní. Na to, že má auto 1826 kilogramů, tak vás na stovku vystřelí za 4,8 sekundy. Což se hodí, když se například z odpočívadla chcete připojit zpátky do provozu na dálnici.

No, a jestli je vám i osm válců málo, pak pro vás máme i jiné řešení. Přesněji dvojnásobné řešení… V dnešních dobách se to zdá až neuvěřitelné, ale v 80. letech 20. století nikomu nevadilo, když konstruktéři BMW vyvinuli na firemní náklady motor s objemem 6.7 litru a s šestnácti válci. Tento motor byl zamýšlen pro řady sedm a osm. Vycházel ze zaběhlého dvanácti válce M70 a dával 408 koní a 625Nm. Za zdmi závodu se mu přezdívalo zlatá rybka, protože byl namontován v BMW řady 7, která byla ve zlatém laku. Všechna ta síla se na zadní kola přenášela přes šestistupňovou manuální převodovku a celý kolos se na 100 km/h rozhýbal za 6 sekund, což byly na danou dobu neopakovatelné výkony, zvlášť když zmíníme ještě maximální rychlost 280 km/h. Vývoj tohoto skvostu se utnul v roce 1987, kdy vedení od projektu ustoupilo.