Hledáte SUVčko, které vás finančně nezruinuje, a přitom bude pro vaši rodinu vysloveně praktické? Pak právě tento model je pro vás to pravé.
SEAT Ateca je kompaktní SUV, které patří mezi nejpraktičtější a nejdostupnější rodinná SUV na českém trhu. A od své slavnější příbuzné Škody Karoq se liší nejen designem, ale i celkovým charakterem. Vůz má i přes své původní španělské geny český původ, vyrábí se totiž v České republice v Kvasinách.
150koňový čtyřválec je značka ideál
Mezi nejoblíbenější motorizace Atecy patří beze sporu 1.5 TSI, v rámci které vůz předvádí přívětivou kombinaci svižné jízdy, solidní výbavy, prostorného interiéru i rozumné ceny. Když k tomu připočteme přívětivý jízdní komfort a nízké provozní náklady, máme před sebou v podobě Seatu Ateca skutečně moc zajímavý vůz, který se právem hlásí o přízeň českých rodin.
SEAT Ateca 1.5 TSI pohání benzínový čtyřválec s výkonem 110 kW, tedy 150 koní, a maximálním točivým momentem 250 Nm. Motor dokáže v průběhu jízdy deaktivovat dva válce a i díky tomu Ateca předvádí velmi přívětivou kombinovanou spotřebu pod 7 litry na 100 kilometrů. Sám jsem měl možnost si toto sympatické SUV projet a na okreskách jsem byl schopen jezdit i těsně pod šesti litry.
Překvapivé zrychlení i hodně slušný zavazadelník
Tohle SUV je možné pořídit s šestistupňovou manuální převodovkou, ale také se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. Vůz dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za 8,6 sekundy, a to je pro bezpečné předjíždění i lehce dynamičtější jízdu pěkná hodnota.
Velmi přívětivý je ve voze vnitřní prostor. V samotné kabině je dostatek místa nejen v přední, ale i zadní partii. Vyhovující je i objem zavazadelníku, kdy se za pátými dveřmi ukrývá 510 litrů. To je sice o 11 litrů méně než v Karoqu, ale zase o 6 litrů více než v Nissanu Qashqai. Toto porovnání je veskrze úsměvné, protože takové rozdíly jsou skutečně zanedbatelné.
Prostorný interiér a přesné řízení
Chvályhodný je v Atece komfort sedaček a i celková vzdušnost interiérového prostoru, ze kterého je velmi dobrý výhled bez dramatických mrtvých úhlů. Design interiéru je ale spíše jednoduchý a podstatně lépe vypadá v modelové sportovní variantě FR. Ale jinak chválím manuální ovladače klimatizace i přívětivost infotainmentu, který je poměrně intuitivní.
Podvozkově je Ateca v jízdě spíše tvrdší, ale na druhou stranu je ve srovnání s Karoqem auto lépe ovladatelné v zatáčkách. Dokonce nabízí o level přesnější řízení, které je pak ještě zajímavější ve smyslu sportovnosti u variant FR a Xperience.
Na kolik Ateca vyjde?
Základní verze Ateca Vamos začíná už na 649 900 Kč, ovšem vyšší výbavové modely FR a Xperience Lux s motorem 1.5 TSI už se pohybují okolo 930 000 Kč. Dobrou volbou jsou předváděcí vozy s nízkým nájezdem, které lze reálně koupit od 614 000 Kč. Ve srovnání s Karoqem (cena od 719 900 Kč) nebo Qashqaiem (od 749 900 Kč) je Ateca ve stejné výbavě levnější, přitom je srovnatelně prostorná.
Jen není tak komfortní ve smyslu podvozku, ale pokud je tvrdší sportovnější podvozek váš šálek kávy, pak Atecu tím spíše oceníte. Jinak pokud byste rádi ojetou Atecu, pak počítejte s tím, že se aktuálně v bazarech prodává od 330 000 Kč.
Majitelé vrní spokojeností
Samozřejmě redakci AutoŽivě zajímají i názory motoristů, kteří mají se SEATem Ateca delší zkušenost. A tak se hned podíváme, co na SUVčko se španělským rodokmenem říkají. Pan Šimek z Loun, který vlastní model Xperiance, se nám svěřil: „Ateca pro mě představuje parádní kompromis mezi cenou, výbavou a jízdním zážitkem. Motor 1.5 TSI je překvapivě živý, spotřeba drží pod 6,5 litru a ovladatelnost vozu i přehlednost ovládacích prvků hodnotím za jedna. Klidně si v budoucnu koupím novější Atecu znovu.“
Paní Hana R. z Ústí nad Labem nám zase pověděla: „Potřebovala jsem SUV, které bude prostorné, bezpečné a zároveň cenově dostupné. Ateca mě přesvědčila už základní výbavou a především objemem kufru. Překvapilo mě, jak pohodlně se v autě cestuje i se dvěma většími dětmi.“
Kdyby byla pohlednější, půjde na dračku
SEAT Ateca je velmi dobrou volbou do rodiny, ale klidně i pro mladé řidiče, které osloví jeho cenovka a příjemně lehce sportovní charakter. Já osobně na tomto SUV chválím jeho jízdní vlastnosti, agilnost a dokonce i fajnovou spotřebu. Snad jen vizualita vozu je za mě slabší. Ale za tuhle cenu? Za tu Atece slabší design rozhodně omluvím.
