Šéf Škody říká jasně: „Ukončíme výrobu nejoblíbenějšího modelu, české hvězdy a legendy“

Příchod normy EURO 7 v roce 2025 zamává s trhem zřejmě víc, než se dosud tušilo. Minimálně malé vozy budou v přímém ohrožení existence – a Škoda Fabia nebude výjimkou.

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Blížící se příchod normy EURO 7 vyvolal v kancelářích konstruktérů a šéfů firem nečekané pozdvižení. Respektive, abychom byli přesní: několikrát ohlášený a se zpožděním vydaný příchod normy EURO 7. Navíc s šibeničním datem uvedení do provozu. Rok 2025 je s ohledem na to, kdy norma vyšla (leden 2023), opravdu takřka nereálné datum pro smysluplnou aplikaci všech parametrů, které s sebou EURO 7 přináší. Norma navíc přinese do některých kategorií zcela neakceptovatelné zvýšení ceny. Pojďme se na to společně podívat.

Zdražovat malé vozy donekonečna nejde

Těmi kategoriemi jsou totiž – nepřekvapivě – především malá a kompaktní vozidla, kde je každé euro navíc „cítit“. Logicky, pokud zdražíte auto v kategorii Mercedes Benz S-Klasse nebo ještě vyšší, nebude tam několik tisíc eur tak vidět. A jejich zákazníci je navíc nebudou „řešit“. Pokud zdražíte o několik desítek tisíc korun malou Fabii, tak jste ji de facto připravili o většinu zákazníků. Ti totiž hlídají každých 10 tisíc korun rozdílu a neustále porovnávají ceníky, navíc nejsou zdražení v podobném řádu ochotni jakkoli tolerovat.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Přičemž aplikovat normu EURO 7 v celém jejím rozsahu bude žel těch několik desítek tisíc korun stát. Pokud ne dokonce jedno sto tisíc korun (a více). Na každém vozidle. O co jde? Norma EURO 7, kterou vypracovala Evropská komise a která má vstoupit v platnost od 1. července 2025 pro nová auta a lehké dodávky, si klade za cíl snížit emise NOx o 35 % ve srovnání s předpisy Euro 6 a snížit emise výfukových částic o 13 %. Kromě toho se má (s možností monitoringu online) zcela nově měřit množství částic uvolňovaných při provozu z brzd a pneumatik.

Nejsou ani metodiky, natož měřicí přístroje do aut

Tak to bychom měli. Pro některé z těchto měření nejsou zatím ani přístroje (schopné tvrdého provozu v automobilech), ani metodiky. A je již předem jasné, že do ekonomické třídy (kam Fabia a jí podobné vozy patří) nic takového nainstalovat nepůjde. Respektive půjde, ale za „trochu“ jiné peníze. Vyžadovalo by to (mimo jiné) instalaci nových elektricky vyhřívaných e-katalyzátorů – pro snížení emisí při startování – a také palubní diagnostickou techniku, která bude živě monitorovat klíčové znečišťující látky.

iZdroj fotografie: Škoda

Předseda představenstva Škody Auto Klaus Zellmer řekl v rozhovoru pro britský Autocar, že „pokud bude současný návrh pokračovat tak, jak je navrženo, nebude možné udržet Fabii za dostupnou cenu. Chceme respektovat klima,“ řekl, „ale pokud se současný návrh stane skutečností do roku 2025, museli bychom mít ve vozech technologii, která buď ještě není vyvinuta, nebo je tak drahá, že auto za 375 000 bude stát 450 000 či půl milionu.“ A dodal: „Problémem nyní je, že takové auto neprodáte. Lidé tedy zůstávají ve svých (starších a ovzduší více znečišťujících) autech, což je ještě horší.“

EURO 6 bylo Bruselu málo. EURO 7 může dokázat ještě méně

Jinými slovy. Motory splňující aktuální normu EURO 6d jsou již natolik účinné v otázce „filtrace“ vzduchu, že není výjimkou, kdy vzduch na „vstupu“ je více znečištěný než ten jdoucí z výfuku. Přesto to je Evropské komisi málo a stanovila poměrně drakonické parametry, které musí od roku 2025 nové motory splňovat. Není tajemstvím, že někteří výrobci to „zabalili“ již nyní – investice do něčeho tak náročného, jako je EURO 7, se jim v roce 2025 opravdu nevyplatí, když v roce 2035 má přijít zákaz spalovacích motorů jako takových.

iZdroj fotografie: Škoda

Dopadnout to tedy může tak, že lidé si raději nechají svá stará auta, budou je opravovat „do nekonečna“ a situace s emisemi ve městech (nejen tam) bude ještě horší než doposud. Jedinými, kdo na tom všem vydělají, budou servisy a autobazary. Opravdu tohle EK chtěla? Obávám se, že míra odtržení od reality již u bruselských úředníků dosáhla galaktického vrcholu. Rozhodovat od zeleného stolu o něčem, čemu příliš nerozumím, ale co současně ovlivní statisíce pracovních míst a ve finále i tu ekologii, kterou jsme se od samého počátku zaštiťovali – to je zřejmě špatná cesta. Jak to vidíte vy? Napište nám do diskuse po článkem, děkujeme!

Taky vám některá nařízení z Bruselu přijdou zmatečná?

Zdroj: AUTOCAR
Diskuze Vstoupit do diskuze
54 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články