Revoluční změna na světelných křižovatkách, semafory dostanou čtvrté světlo. Kdo tím získají přednost a kdo má smůlu?

Pomocí nových semaforů, které mají získat navíc bílé světlo, má být dosaženo plynulejší dopravy a úspory paliva vozů. Jak bude nový systém fungovat v praxi?

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Budoucnost automobilů nestojí v následujícím desetiletí jen na alternativních motorech poháněných elektřinou, vodíkem a možná i zcela nových zdrojích energie. Stále více se na silnicích začne projevovat také autonomní řízení. A je jen otázkou času, kdy za nás budou auta řídit sama, a to doufejme skutečně bezpečně.

Éra autonomních vozů už je za dveřmi

Takovéto reality se zatím přirozeně obáváme, nicméně jednou to pro nás bude naprosto běžná záležitost. Třeba jako to, že naše chytré hodinky dnes dokáží sledovat náš zdravotní stav, obsluhovat bezkontaktní platby a komunikovat, aniž bychom k tomu potřebovali mobilní telefon. I to pro nás bylo ještě před pár lety nepředstavitelné.

Plně autonomní vozy řízené pomocí umělé inteligence již v zásadě existují i dnes, jen je zatím problém je z pohledu bezpečnosti a legislativy uvést hromadně do provozu. Ale co je zajímavé – byť se jejich vstup na trh již pomalu chystá, zatím je vůbec otázkou, kdy k tomu dojde – již nyní odborníci připravují úpravy v infrastruktuře, které vycházejí vstříc právě vozům s autonomním řízením. S jednou takovou inovací se počítá ve spojení se semafory, jejichž signalizace má být překvapivě rozšířena o nové bílé světlo.

i

První semafor z roku 1868 byl plynový

První semafor na světě byl instalován již v roce 1868 před Londýnským parlamentem, aby korigoval provoz velmi četných koňských spřežení. Jednalo se tehdy ještě o model podobný železničním návěstidlům – tedy se dvěma rameny a dvěma plynovými lampami s jedním červeným a jedním zeleným světlem. Tento první semafor, který musel na místě obsluhovat policista, však nefungoval ani celý jeden měsíc. Jedna z lamp totiž nečekaně explodovala, a dokonce daného policistu popálila.   

První elektrický semafor spatřil světlo světa až v roce 1914 v Clevelandu v americkém státě Ohio. Tento semafor měl stále jen dvě světla (zelené a červené), která plnila stejný účel, jako je tomu dnes. Semafor se třemi světly přišel záhy, a to roku 1918 v New Yorku. Obsluhoval ho policista, který seděl v budce nad křižovatkou, aby měl o dění na křižovatce přehled.

Na plně automatický semafor si lidé museli počkat ještě dalších 9 let, než se konečně objevil v Británii. Nicméně o další tři roky později, konkrétně v roce 1930, už byly první automatické semafory instalovány i u nás v České republice.

Semafory, na nichž budou mít autonomní vozy prioritu

Chystanou novinku v semaforové signalizaci navrhli inženýři ze Státní univerzity v Severní Karolíně s tím, že má mít za úkol korigovat jízdu křižovatkami autonomních vozů pomocí čtvrtého, bílého světla. Jak bude tento nový proces fungovat v praxi?

iZdroj fotografie: Depositphotos

Důležitá je v tomto futuristickém konceptu skutečnost, že s novými semafory budou schopné autonomní vozy komunikovat. A jakmile se bude k dané křižovatce, respektive semaforu blížit více autonomních aut najednou, dostanou na křižovatce přednost. Bílé světlo bude lidským řidičům hlásit, že mají autonomní vůz (nebo vozy) do křižovatky následovat. Bude se tedy jednat v zásadě o povel „následuj vůz před sebou.“ Pokud by vůz před autem s lidským řidičem zastavil, musí zastavit i to auto řízené člověkem. Odborníci si od tohoto systému slibují vyšší plynulost dopravy, ale také úsporu energie autonomních vozů.  

Přednost stroje před člověkem? Do budoucna dává smysl

Celou záležitost si lze vysvětlovat pochopitelně i tak, že vozy ovládané strojem či umělou inteligencí budou mít přednost před vozy ovládanými člověkem. Byť se to zdá na první pohled zarážející, nesmíte zapomínat na to, že jednou bude na světě většina vozů autonomních, a naopak minoritní budou auta s klasickým řízením nastaveným na člověka, jako je tomu ještě dnes.

Kdy budou nové čtyřbarevné semafory uvedené do provozu, zatím není jasné. Ani to, zda skutečně budou mít čtyři světla v rámci předpokládaného systému amerických inženýrů. Nicméně podpora plynulosti dopravy autonomních automobilů celkem dává logiku a je vysoce pravděpodobné, že se se semafory upravenými adekvátně potřebám vozům ovládanými stroji setkáme již v následujících deseti letech.                                    

Jaký je váš názor na nový koncept, který má na křižovatkách preferovat vozy s autonomním řízením?

Diskuze Vstoupit do diskuze
109 lidí právě čte
Autor článku

Jiří Louthan

Zkušený automobilový novinář, který seděl za volantem více než 500 různých aut, přináší svůj bohatý repertoár zkušeností do nového pořadu AutoŽivě. Můžete ho sledovat na české službě Stream i YouTube.

Zobrazit další články