Říká se zrát jako víno, ale u člověka a jeho zdravotního stavu to bohužel neplatí. Starší neznamená lepší a EU s tím chce něco dělat.
Téma je jasné, zda úřady „vezmou seniorům po roce 2025 řidičské průkazy“. Téma, které má „dar“ přehřívat emoce. Zbytečně, hned na začátku uklidním české seniory, že se jich to netýká. Nebo ano? Ne, už jsme o tom v redakci AutoŽivě psali. Ale stále chodí dotazy, starší řidiči se obávají o své doklady. Je třeba tedy oddělit mýty od toho, co skutečně padlo jako rozhodnutí. Evropská unie sice posouvá pravidla hodnocení zdravotní způsobilosti řidičů směrem k přísnější a systematičtější kontrole.
Senioři mají chodit častěji k lékaři, plošný zákaz neplatí
Ale neznamená to žádnou plošnou ani automatickou ztrátu oprávnění pro lidi určitého věku. Jde o rámec, který má pomoci bezpečnosti, a přitom neskončit u diskriminačních zkratek. V pozadí je velký cíl Evropské komise, takzvaná „vize nula“. Snížit počet obětí a těžce zraněných na silnicích EU do roku 2050 na nulovou úroveň. Přičemž dnes na evropských silnicích ročně umírá přes 20 tisíc lidí a první milník je jasný. Do roku 2030 pokles o 50 %. Potom se má ambice naplnit v roce 2050. Právě proto Rada EU doprovodně mluví o aktualizaci minimálních požadavků na způsobilost řidičů. Nejvíc pozornosti na sebe strhla varianta, se kterou původně počítala Evropská komise.
Povinné lékařské prohlídky pro řidiče ve věku nad 70 let v intervalu každých 5 let. Ztráta platnosti řidičského průkazu v případě, že by se na kontrolu nedostavili. Přičemž negativní nález odborníka by znamenal automatickou ztrátu oprávnění. Tohle vyvolalo debatu po celé EU, protože téma „věk vs. schopnosti“ je vždy cesta na tenký led. Evropský parlament však tuhle cestu nepodpořil. A to explicitně s argumentem, že zkracovat platnost řidičských oprávnění seniorům plošně by znamenalo riziko diskriminace.
U nás funguje systém pravidelných lékařských prohlídek
Zásah do jejich práva na mobilitu i účast na společenském a ekonomickém životě. Místo toho schválil nové zásady posuzování zdravotní způsobilosti, které jsou méně mechanické a více diferencované. Prakticky to znamená, že před opětovným vydáním řidičského oprávnění budou ve všech členských státech povinné buď lékařské prohlídky, anebo tzv. screening založený na sebehodnocení. Tedy formulář, v němž uchazeč či řidič sám posoudí svou schopnost vést vozidlo. Současně Evropský parlament zvolil kompromis.
Dal národním vládám volnost rozhodnout, zda v jejich podmínkách bude takové sebehodnocení dostačující, anebo ho mají nahradit formální lékařské prohlídky s minimálním balíčkem vyšetření. Kam má patřit například kontrola zraku a stavu kardiovaskulárního systému. Poslední část skládačky, která do debaty nutně vstupuje, je demografie. Do roku 2050 bude v EU podle odhadů téměř polovina populace ve věku nad 50 let a průměrná délka života vzroste z 68 na 76 let. V rozvinutých zemích ze 77 na 83 let. Co je rozvinutá země a patří tam ČR?
Kdo má zdravotní potíže, nemusí nutně o řidičák hned přijít
Nechci teď hodnotit, dejte vědět vy do komentáře pod článkem, co si myslíte. Současně výrazně přibude lidí starších 80 let, a to z dnešních 90 milionů na více než 400 milionů v roce 2050. To samo o sobě změní profil dopravy i zdravotních potřeb. Některé zdroje říkají, že lidé po pětasedmdesátce se vyznačují až dvojnásobně delším časem reakce než ti mladší. Což se v provozu promítá do momentů, které známe z praxe.
Jak je to v ČR?
Senioři musí na zdravotní prohlídku k praktickému lékaři pro řidičský průkaz poprvé ve věku 65 let. Pak ve 68 letech a následně každé 2 roky. Prohlídka má podobný průběh jako standardní preventivní prohlídka. Nález zdravotních potíží neznamená automaticky odebrání řidičského průkazu, může dojít třeba na takzvané omezení.
Jde o odhad přednosti na křižovatce, to bývá pro seniory těžší (a rozhodnutí trvá o 50 % déle). Zorné pole je užší, citlivost na kontrast slabší a odhad vzdálenosti méně přesný. Z čehož bohužel vyplývají chyby, které se občas zlomí v tragédii. Já to chápu. Ano, starší lidi mají horší reakce. Měli by plošně přicházet o řidičáky? Nemyslím si. A k těm povinným kontrolám, tohle už u nás existuje a nijak se to zpřísňovat nebude. Takže senioři mohou být v klidu.