Řidičů-seniorů se týkají zbrusu nová pravidla: Policie zvýší kontroly – kdo si nevyběhá potvrzení, tomu hrozí pokuta 10 000 Kč

Prodlužuje se kvalita lidského života, lidé se dožívají vyššího věku. S tím musí souviset i změna pravidel provozu.

i Foto: Policie ČR / AutoŽivě
                   

Jak to tedy je? Řidiči tápou, řidiči nevědí. Změny zavedené od roku 2025 kladou, nebo nekladou na řidiče vyššího věku jiný typ odpovědnosti než dosud? Podle některých nejde jen o symboliku a pravidla se opírají o konkrétní povinnost mít při sobě důkaz o zdravotní způsobilosti. I když jiné doklady už u sebe vozit netřeba. V redakci AutoŽivě jsme o tom už psali několikrát. Přestože v současném režimu není nutné mít fyzicky u sebe řidičský průkaz ani zelenou kartu, jedna povinnost tady je. Pro řidiče ve věku 65 let a více platí jasná povinnost.

Časy se mění a s nimi i pravidla týkající se starších lidí

Při řízení mít u sebe platné potvrzení od lékaře o zdravotní způsobilosti k řízení. Kontrola na silnici se tím stává jednoznačná. Policie má právo si daný dokument vyžádat a absence potvrzení není drobnost, která by se přešla mávnutím ruky. Sankční osa je daná pevnými částkami. Pokud řidič starší 65 let nedoloží při kontrole platný lékařský posudek, příkaz na místě se může promítnout do částky 1 500 korun.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Jestliže se přestupek posune do správního řízení, hrozí finanční postih až do výše 10 000 korun. Nejde ale jen o to. Není to jediná přísnější linka, u řidičů se specifickými diagnózami, zejména kardiovaskulárními onemocněními, a u držitelů profesních skupin C nebo D přestává stačit pouze posudek od praktického lékaře. Přichází povinnost dodat rovněž zprávu od příslušného specialisty. Typicky kardiologa, aby měl posuzující lékař k dispozici ucelený obraz zdravotního stavu rezonujícího s bezpečným řízením.

Na pravidelné prohlídky už se v ČR dávno po 65 letech chodí

Vezmu to tedy postupně, ať je všechno jasné. Na povinnou zdravotní prohlídku k praktickému lékaři musí řidiči poprvé ve věku 65 let. Pak je na řadě další návštěva, a to v 68 letech. Pak každé dva roky. Rozsah zdravotních prohlídek není na svévoli lékaře, ale stanovuje ho vyhláška č. 277/2004 Sb. Z té vyplývá, že vyšetření je zaměřeno především na nemoci, které vylučují nebo podmiňují zdravotní způsobilost k řízení. Zahrnuje také například komplexní vyšetření, a to včetně orientačního vyšetření sluchu, zrakové ostrosti a barvocitu. Je třeba říct, že nález neznamená automaticky zákaz řízení.

iZdroj fotografie: Foto: Policie ČR / AutoŽivě

Pokud se ukáže, že lidé ve vysokém věku ze zdravotních důvodů nezvládají řízení, existuje institut takzvaného harmonizovaného kódu. Ten nezakazuje jízdu, ale může řidiči omezit jízdu. Třeba pro určité kilometry od místa bydliště nebo pouze ve městě. Co je jasné dál? Že řidiči musí k lékaři a že posudek musí mít u sebe. Řidičák netřeba vozit u sebe, ale posudek ano. K tomu dodám, že ministerstvo dopravy nepřipravuje žádná „nová“ tvrdší opatření ve vztahu k řidičům seniorům.

Prodlužuje se kvalita života, prdlouží se i hranice kontrol

V současné době funguje systém zdravotních prohlídek. Jenže ono je to jinak. Podle dostupných informací Poslanecká sněmovna odsouhlasila posunutí věkové hranice pro povinné lékařské prohlídky řidičů. Jak posunula? Mluvil jsem o tom výše, takže je tady posun z dosavadních 65 na 70 let. Návrh projde Senátem a podepíše jej prezident. Pak nová pravidla začnou platit od začátku příštího roku. Jinak řečeno, do konce roku minimálně platí povinnost podstoupit prohlídku v 65 letech. Návrh ministerstva zdravotnictví schválili poslanci.

iZdroj fotografie: Foto: Policie ČR / AutoŽivě

Legislativa odsouvá první povinnou prohlídku až na 70 let. A pak musí senioři chodit na zdravotní prohlídky každé dva roky. Jak jste na tom vy? Zajímá mě, jestli vy, co je vám přes sedmdesát, stále řídíte. A pokud řešíte nějaké omezení. Budu moc rád za vaše vyjádření dole v komentářích pod článkem. Poslední, co řeknu, že řízení motorového vozidla bez platného posudku o zdravotní způsobilosti je trestáno pokutou, body do bodového systému a možným zákazem řízení. Tak pozor na to.

Je vám nad 65 a řídíte?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články