Senioři za volantem končí. Nový zákon v Evropě přináší přísný věkový limit. A je dříve, než byste řekli švec

Věk je jenom číslo? Říká se to, ale od určitého roku života už řidič skutečně nemá takové reflexy, jako měl zamlada.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Je to jen pár chvil, co jsem dopsal článek o tom, jak v Peru schválili zákon o limitním věku pro řízení automobilu. Platí tam, že po dosažení osmdesátého roku nesmí člověk řídit automobil. A tečka. Je to drsné, frustrující. Do značné míry jde o znevýhodnění důchodců? V redakci AutoŽivě máme na toto rozporuplné názory. Jedna věc je bezpečnost, ale druhá věc je omezení osobní svobody. Myslím si, že náš koncept s pravidelnými lékařskými prohlídkami je aktuálně lepší. Nicméně člověk nemusí jít tak daleko, aby zažil něco podobného.

Kdo zestárne, přijde o řidičák a může jezdit leda MHD

Netřeba cestovat přes půl světa za oceán, stačí popojet pár set kilometrů na jih od našich hranic, přejet Rakousko. Itálie totiž nedávno učinila dost kontroverzní rozhodnutí. To se týká starších řidičů. Drsné opatření má vstoupit v platnost v roce 2025. Zda vyvolalo debaty o bezpečnosti silničního provozu a právech starších řidičů? Samozřejmě. Jaké jsou detaily tohoto nového nařízení, které vyvolává mnoho diskusí v této alpské zemi i mimo ni?

iZdroj fotografie: Depositphotos

Článek 126 italského zákona o silničním provozu zavádí zásadní změnu pro starší řidiče. Jakmile začne skutečně platit, budou mít osoby starší 68 let zakázáno řídit těžká vozidla, včetně těžkých nákladních vozidel a návěsů. Toto opatření se týká konkrétně řidičských průkazů skupin C a CE. Jinak řečeno, pokud doteď jezdil člověk třeba s návěsem pro auta, teď má konec. A to mu nemusí být ani sedmdesát. Je třeba to dodržovat, jak jsem zjistil podle toho, o čem se v tamním prostředí šušká. Důsledky pro lidi, co to poruší, mají být závažné.

Lékařské prohlídky nebo totální zákaz, co je bezpečnější?

Může být uložena značná pokuta ve výši 1 200 eur, tedy v přepočtu asi 30 000 Kč. A to není všechno, hrozí také další postihy, spolu s možným pozastavením platnosti řidičského průkazu až na osm měsíců. Je třeba poznamenat, že tento zákaz se nevztahuje na lehká vozidla. Senioři s řidičským průkazem skupiny A nebo B mají právo řídit, pokud splňují určité podmínky. Zdravotní podmínky. Italský systém vyžaduje pravidelné lékařské prohlídky od 50 let pro řidiče z povolání a od 60 let pro všechny ostatní řidiče.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Cílem těchto prohlídek je posoudit fyzickou a kognitivní zdatnost starších řidičů, a tím zajistit jejich schopnost bezpečně řídit. Proč ne, to chápu a souhlasím, už jsem to naznačil v souvislosti s tím, co platí u nás. Italské úřady rozhodnutí zdůvodňují alarmujícími statistikami. Podle ministerstva vnitra jsou starší řidiči nadměrně zastoupeni jako účastníci v závažných nehodách těžkých vozidel. Trend prý není specifický pouze pro Itálii.

Senioři bourají, prevence může být někdy drsná a kontroverzní

Například ve Francii přišlo za rok na silnicích o život téměř pět set motoristů ve věku 75 let a starších. Zavedení tohoto nařízení má tedy snížit riziko vážných nehod spojených s řízením těžkých vozidel staršími osobami. Povinné lékařské prohlídky umožňují postupné posouzení zdravotní způsobilosti řidičů, v pořádku. Úplný zákaz po dosažení určitého věku působil jako radikální preventivní opatření.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Tento přístup je součástí širší reflexe o bezpečnosti silničního provozu na evropské úrovni. Evropská komise rovněž zvažuje zavedení „řidičského průkazu pro seniory“ pro řidiče starší 70 let. Ten by vyžadoval pětiletou obnovu po lékařské prohlídce nebo opakovacím kurzu silničního provozu. I o tom už jsme psali. Nahnat seniory do autoškoly? Nesmysl. Tedy pokud by si ji měli platit. Jinak by to pro ně mohla být zajímavá společenská událost.

Je zákaz na tyto kategorie pro seniory v pořádku?

Zdroj: DGTNO
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články