Doba se změnila a s ní i kulturní zvyklosti. Kdo dnes viděl na vlastní oči jelena nebo parní lokomotivu, v době mobilů a AI?
Prázdniny sice končí, ale to neznamená, že končí všechny cesty na jih či západ Evropy. Je třeba neustále doplňovat informace o změnách v legislativě jak u nás, tak u našich sousedů. A samozřejmě všech evropských zemích, zejména pokud jsou v EU. My to v redakci AutoŽivě děláme a informujeme vás. Takže je tady novinka. Na španělských silnicích oficiálně od začátku prázdnin funguje šest zbrusu nových dopravních značek.
Na parní lokomotivu v dopravě dnes už člověk jen tak nenarazí
Přičemž nejde o kosmetiku. Jedná se o první výraznější „tabulový“ zásah po více než 20 letech. Cílený na větší bezpečnost, vizuální srozumitelnost a přiblížení evropským standardům. Tak, aby značkám bez zaváhání porozuměli i zahraniční řidiči. Přesně tohle zdůrazňujeme vždy, když narazíme na nějaký symbol, který nedává smysl. Třeba rumunské černé kolečko. Změny reagují na tři velké trendy provozu. Mikromobilitu, tedy elektrické koloběžky a elektrická kola. Postupné rozšiřování elektromobilů. A také vyšší míru ochrany pěších a seniorů v exponovaných zónách.
Když si to rozkreslím na konkrétní symboly, je patrné, že tady nejde o „novou barvu stejného rámu“. Ale o piktogramy, které mají přirozeněji odrážet realitu dnešního provozu. Takže zaprvé končí ikonická silueta parní lokomotivy a nahrazuje ji moderní vlak, elektrická souprava. To sice může leckomu připadat jako detail, ale v dopravním značení je „jazyk“ obrázku srozumitelný tím víc, čím méně vyžaduje kulturní kontext.
Jelena také viděl za svůj život jen někdo, na rozdíl od prasete
A přiznejme si, pro generace vychované na mobilních telefonech je starý „komín a pára“ spíš nostalgie než živý jazyk. Zadruhé přichází motiv auta ponořeného do oblaku. Vůz v mraku varuje před náhlým zhoršením viditelnosti. Ať už kvůli mlze, kouři nebo prachu, se zdůrazněním rizika prudkého zpomalení v takové situaci. To je přesně ten moment, kdy se v běžném provozu rodí řetězové kolize. Protože lidská reakce a vzájemné rozestupy nemají rády překvapení. Zatřetí se na mapu reálného světa kreslí i konfliktní zóny v místě napojení a odpojování pruhů.
Značky musí být na první pohled srozumitelné, ne jako kolečko
Dvě šipky křížící se „čelem“ upozorní na úseky s vyšším rizikem střetu. Typicky zrychlovací a odbočovací pruhy a složité křižovatky, kde se pohyby proudů aut přirozeně kříží. Řidič si musí vědomě „zvětšit mapu“ a počítat s tím, že má v zorném poli víc, než se zdá. Začtvrté se jasně kreslí mantinely mikromobility. Zákazová kulatá značka s červeným lemem a piktogramem elektricky poháněného dvoukolového prostředku výslovně zakazuje vjezd e‑koloběžkám, e‑kolům i skateboardům do určených zón.
Tohle bude, predikovatelně, přitahovat diskuse o vyvážení práv a povinností. Já mám jasno, já bych to zakázal a pokutoval. Nicméně v konkrétním místě, kde se třeba střetává turistický proud s úzkým veřejným prostorem. Páté tady máme co? Do výstražného trojúhelníku přichází v lesnatých regionech vepřová realita, promiňte ten výraz. V novém symbolu figuruje prase divoké, tedy varování před přebíháním spárkaté zvěře, typicky v noci a za šera.
Legislativa se mění tak, jak se mění doba a kulturní zvyklosti
Mně nevadí ani náš jelen, ale chápu. Kdo kdy viděl jelena? Já tedy minulý týden, ale to jen že je u nás za vesnicí, kde máme chatu, obora. A konečně poslední věc, srozumitelný vizuál i ochrana starších chodců. Nová značka se dvěma pomalejšími postavami zvedá prst na místech, kde se přirozeně pohybuje víc seniorů.
Tedy u nemocnic, domovů pro seniory a dalších zařízení. Přičemž smyslem je připomenout, že někdy je největší „zkratkou“ k bezpečí prosté zpomalení a větší ohled. Když se nad tím zamyslím, vlastně mi to dává smysl. Parní lokomotivu dnešní mládež zná možná jen z filmu. A to pochybuji, že by se na nějaký film s parní lokomotivou dívali. A ano, Harry Potter. Modernizace, takto efektivní, mi skutečně dává smysl a nebránil bych se jí ani u nás.