Těmto nejhorším SUV se vyhněte: Mechanici i STK hlásí vážné závady, kazí se hned po záruce. Snad už ho nemáte

Najdou se i dobré kusy, ale obecně tyhle značky a modely vykazují při kontrolách více problémů. Lepší je dát si na ně pozor.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Ještě nedávno to bylo jinak. Lidé několik dekád nazpět milovali nejprve sedany. Pak se fenoménem stala kombi. Následně se směr otočil směrem k velkým autům inspirovaným terénními vozy. A popularita SUV nezadržitelně roste. Ale robustní vzhled neznamená imunitu vůči poruchám a servisním výdajům. To říkáme jako zkušení experti z redakce AutoŽivě. Ukazují to i statistiky kontrol. Říkají to zkušenosti dílen a servisů. I kontrolní zprávy z STK. Právě na jejich základě jsme vytipovali žebříček SUV, kterým se vyplatí vyhnout. Proč?

Prodávají se jako housky na krámě, ale to nesouvisí s STK

Protože u nich data i praxe naznačují nadprůměrný výskyt závažných závad a potenciál nepříjemně provětrat rodinný rozpočet. A to i v situaci, kdy prodeje rostou a obliba mezi českými motoristy neklesá. V praxi se to láme na konkrétních případech. Dacia Duster první generace s přibývajícím věkem nese větší riziko. Podle kontrol po osmi až devíti letech zhruba každé třetí auto selže při technické kontrole, přičemž nejde o jediný typ problému. Často se objevují úniky oleje, unavené zavěšení náprav a brzdy, které už nemají odpovídající účinek.

i

Podobný obrázek má první Nissan Qashqai. Ten po více než deseti letech vykazuje až 40% neúspěšnost při německých STK. Jistě, vyplatí se sledovat statistiky i u sousedů v zahraničí. U tohoto Nissanu se opakují stejné slabiny. Podvozek, mazání, výfukové potrubí a v některých případech koroze dotčených částí. Prémiové logo samo o sobě není zárukou bezstarostnosti, pozor na to. To už mluvím o BMW X5 a X6. Servisy dlouhodobě hlásí nadměrné opotřebení silentbloků a čepů zavěšení. Časté úniky maziva a potíže při emisní kontrole.

Dacia je oblíbená značka, ale kvalitativně to může být horší

A to napříč generacemi od F15/F16 až po současné G05/G06. Navíc u menšího BMW X1 řady F48 se do statistik nejednou propisuje i specifická položka mimo tradiční poruchy. Nutnost výměny tlumičů aktivní kapoty. Ta sice není typickou závadou ve smyslu selhání, ale realita servisních záznamů ji přesto často eviduje. Podobně nepříjemné je, že u Opelu Crossland X se závažné závady objevují už při prvních technických kontrolách. Od unavených pružin přes úniky oleje až po problémy s brzdami nebo výfukem.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě.cz

Zatímco starší ročníky modelu Kia Sportage mívají potíže s opotřebením ložisek kol, čepů a stabilizátorů. To je daň za těžší konstrukci a vyšší těžiště, které na některých typech silnic i v typickém městském provozu dostává zabrat. Domácí značka není výjimkou, Škoda Kamiq je obecně vnímaná jako spolehlivá. Ovšem mechanici opakovaně upozorňují na nadměrné opotřebení brzdových kotoučů. Až čtyřikrát častější, než je průměr třídy, a přidávají se také potíže se zadními světly a parkovací brzdou.

Vyšší cena a prémiová značka nejsou zárukou kvality

To jsou oblasti, které se třeba při předkupní prohlídce vyplatí zkontrolovat s větší pečlivostí. Právě brzdy a světla jsou položky, jež ohrožují jak bezpečnost, tak znamenají potenciální mimořádný výdaj. Ford Kuga, a to napříč generacemi, pak pravidelně bojuje s unavenými tlumiči, úniky oleje a korozí na výfuku. Nejde o nový trend, ale o chronické slabiny, které si část provedení nese už ze starších ročníků. Zvyšuje to pravděpodobnost, že se dříve či později potkají v jedné servisní zakázce.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě.cz

Právě akumulace drobnějších závad umí být zrádnější než jedna velká porucha. Nelze to vše ale paušalizovat. Každý z těchto modelů může existovat v dobré kondici, pokud se sejde rozumný nájezd, řádná údržba a včasná výměna spotřebních dílů. Faktem je ale jedno. Byť statistiky jasně ukazují, na které oblasti si dát pozor. Pro celkový obrázek je cenné vnímat kontext. České i německé technické kontroly sledují závažnost závad jinou optikou než běžná prohlídka v bazaru.

Proto některé položky, typicky opotřebení brzdových kotoučů u Kamiqu nebo emise u BMW, vyvstávají častěji než „zjevné“ závady, kterých by si všiml každý. Podceňovat se nevyplatí ani olejové hospodářství. Úniky maziva se u výše zmíněných modelů objevují v popisech opakovaně. Řekl bych, že jde přesně o to, že pokud se neřeší včas, stojí další peníze na souvisejících opravách. Jde o servis, ale i vhodný výběr značky a modelu. Právě v tom je rozdíl mezi klidným vlastnictvím a zklamáním majitele, které je u některých značek a modelů bohužel častější, než by se u moderního vozu očekávalo.

Jaká SUV jsou naopak kvalitní?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články