Tisíce nostalgických Čechů mají v garážích auto za miliony, ale neví o tom. Patříte mezi ně?

Jeden z nejúspěšnějších modelů naší Škodovky se dočkal v posledních letech nebývalého zhodnocení. Je tak možné, že jste milionáři a ani o tom nevíte.

i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
Dalších 11 fotografií
Dalších 11 fotografií
                   

Jakkoli jsem z generace, která tyto vozy zažila v hojném počtu na silnicích, musím se současně přiznat, že jejich krásu (sám pro sebe) objevuji až nyní. Možná to je dané tím, že spolu s tímto autem jezdili už jeho modernější nástupci, kteří se však během let ukázali nakonec jako méně odolní „hlodání zubu času“. A dnes, v roce 2024, tak trochu s údivem zjišťujeme, jak nádherná auta jsme vyráběli. A jaké poklady se ještě ukrývají v garážích (a stodolách) Čechů. Pojďme se na jedno z nich podívat společně.

Kvality designu MB 1000 se ukázaly až časem

S tím během času to je, mimochodem, velmi podobné jako se ženami. Mnohdy se nám zdá, že ty nádherné spolužačky ze středních a vysokých škol budou pořád „královnami krásy“ a jako kluci jsme se o ně mohli servat. A často jsme přehlíželi ty nenápadné a v jejich stínu stojící „šedé myšky“. Uběhne 20–30 let a my náhle vidíme, jak je všechno jinak. Kouzlo královen kamsi odešlo a z původně nevýrazných, nenápadných slečen jsou nádherné ženy.

Škoda se obětuje, aby zachránila spalovací motory koncernu. Ale kdo zachrání Škodu? „Dáreček“ za všechny peníze od VW

iZdroj fotografie: Škoda

A úplně stejně se to má, alespoň u mne, s legendárním „embéčkem“, tedy Škodou 1000 MB. Když jezdila dnes a denně kolem mě, nedokázal jsem ty ladné tvary ocenit a vždy bych dal přednost novější Škodě 100. Nemluvě o prvních kusech řady 732, tedy Škodách 105/120. V tom okamžiku se všechna „MB“ jevila jako neuvěřitelně zastaralá. A vidíte, pokud bych dnes mohl volit, tak to zřejmě opravdu vyhraje „tisícovka embéčko“. Je nádherná.

Speciální verze se dvěma karburátory (a dvěma dveřmi)

Ale i když volit opravdu nemohu, může to za mě udělat minimálně několik tisíc Čechů, kteří podle registru vozidel stále mají MB 1000 ve svém vlastnictví. Do roku 1969 přitom opustilo areál v Mladé Boleslavi kolem 443 000 vozů. Podle automobilového experta Antonína Šipka jsou sportovní verze této škodovky velmi oblíbené. Dodávaly se s označením MBG a MBX a se dvěma karburátory, přičemž celkem jich bylo vyrobeno jen asi 6 tisíc kusů. Je tedy zřejmé, že tyto „speciální verze“ jsou velmi oblíbené mezi sběrateli.

Škoda Fabia je pořád lepší než Toyota Yaris GR. Japonci se musí hodně otáčet, aby Škodovku dohnali

iZdroj fotografie: Škoda

V současnosti je v registru vozidel 122 exemplářů vzácných kupé s označením MBX a 80 čtyřdveřových MBG. První práce na modelu přitom začaly už v polovině 50. let. Dlouhá řada prototypů byla postavena s různými variantami pohonu, ve dvou- i čtyřdveřové konfiguraci. Náročný vývoj zahrnující i testování v extrémních klimatických podmínkách vyústil v první sériový vůz Škoda s motorem vzadu. A s moderní, lehkou samonosnou karoserií. Vznikl tak model 1000 MB. Neboli „embéčko“.

První tlakové lití hliníku v evropském automotivu

Šlo o první skutečně velkosériový automobil české historie, vyráběný v počtu více než 100 000 kusů ročně. Vůz Škoda 1000 MB patřil v době svého vzniku ke špičce své třídy, a to vysokou úrovní techniky, komfortu i designu. Jeho nadčasová elegance budí pozornost i dnes, s odstupem 60 let. Úspěch „embéčka“ by byl poloviční bez moderních výrobních technologií, včetně unikátního českého patentu na tlakové lití hliníku, který se v evropské velkosériové produkci automobilů poprvé uplatnil právě před 60 lety v Mladé Boleslavi.

Legendární továrna kdysi skvělých automobilů se rozpadá na prach. Smutné video ukazuje, kam ji dohnala dnešní výroba „ekologických“ aut

iZdroj fotografie: Škoda

Což je něco, co třeba mě dokázalo překvapit ještě dnes, přes 50 let od ukončení výroby. Nešlo o jedinou zajímavou technologii, Škoda 1000 MB vznikala ve zcela nové části mladoboleslavského výrobního závodu, v areálu o rozloze 80 hektarů. Během pěti let bylo vyrobeno již zmíněných přes 443 000 populárních „embéček“, z nichž více než polovina zamířila do desítek zemí světa. Osvědčená technická koncepce, která své přednosti prokázala i na tratích náročných závodů a soutěží, se v modernizované podobě stala základem produkce po následující čtvrtstoletí.

Možná jste milionáři, ani o tom nevíte

Parametry vozu jsou dnes již spíše úsměvné, posuďte sami: maximální rychlost byla 120 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 27 sekund a spotřeba paliva se pohybovala okolo 7,5 litru na 100 km. Zajímavým „parametrem“ je však cena: za udržovaný exemplář Škody 1000 MB, ideálně v dvoudveřovém provedení MBX, dnes bez problémů dostanete 40 000 eur, čili zhruba jeden milion korun. To na malé české (a kdysi velkosériové) auto není úplně špatné‚ co říkáte? Nepodíváte se do stodoly u babičky? Nebo nezeptáte se souseda? Třeba má někdo doma učiněný poklad. Jen o tom neví.

Galerie

Dalších 11 fotografií
Dalších 11 fotografií

Nemáte ji náhodou někde ve stodole?

Diskuze Vstoupit do diskuze
132 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články