Problém s 130 RS, jako u většiny závodních vozů, je, že je vzácný. Závodní auta obvykle nejsou hromadně vyráběné a mají těžkou a nebezpečnou kariéru. V případě 130RS jich bylo v továrně pravděpodobně vyrobeno jen 38 (přesný počet není znám) a další 130RS vznikly přestavbou skladových 110R.

I když se se Škodou 130 RS můžete setkat na mnoha závodech veteránů nebo srazů klasických automobilů, obzvláště v České republice a sousedních zemích, jen zlomek z nich jsou opravdové tovární originály. Vzhledem k tomu, že repliky založené na modelu 110R se v posledních 20 letech staly nesmírně populárními, pravděpodobně těchto „replik“ Škody 130 RS existuje ve srovnání s originály několikanásobně více.

Pro pořízení repliky samozřejmě existuje mnoho dobrých důvodů. Jeden z nich je cena, kdy lze vozy v perfektním stavu pořídit za cenu okolo 40 tisíc eur. Druhým důvodem je, že při závodech přeci jen s replikou riskujete méně. Pokud by byl zničen originál, šlo by o ztrátu auta, kterých existují pravděpodobně už jen pouhé dva tucty. Třetím důvodem pak je to, že i když máte dostatek financí, při zbývajícím počtu kusů je těžké nějaký originál sehnat. Hledat Škodu 130 RS na prodej je podobné příslovečnému hledání jehly v kupce sena.

 

Nyní však máte šanci vlastnit jeden z originálně vyrobených vozů ŠKODA 130 RS postavených na závody rally. Jeden kousek se objevil na britském serveru nabízejícím veterány Car and Classic a má opravdu zajímavou historii. Byl to jedna z deseti závodních vozů importovaných v roce 1979 do Bulharska společností ASC – automobilový sportovní klub Bulharska. Toto auto se zúčastnilo všech bulharských mistrovství v rally od svého příjezdu do Bulharska v roce 1979 až do roku 1983 a závodilo také na mnoha mezinárodních podnicích.

Pilotoval ho ms (mistr sportu) Atanas Atanasov a dokonce má stále svou původní poznávací značku. Podle inzerátu jej v roce 1997 koupil nový majitel a během dalších 9 let kompletně zrestauroval. Objevil se také v několika časopisech, včetně Auto Motor und Sport (zvláštní vydání věnované 120. výročí ŠKODA).

Cena za tento kus historie automobilky Škoda ale není malá. 85 000 EUR je mnohem více než cena za jakýkoli nový model od mladoboleslavského výrobce a nebezpečně se blíží cenám za opravdové Porsche. Ale je to závodní vůz, kterého bylo vyrobeno jen 38 kusů, a legenda automobilového sportu. A také nádherné auto. Takže, máte zájem?