Dlouhé čekání na nový model Škody je konečně u konce. Kompaktní SUV s moderními technologiemi včetně „trénovaného parkování“ by se mohlo Čechům zamlouvat.
Naše největší automobilka po celkem dlouhé době představuje zcela nový model i novou modelovou řadu. Jakkoli nové Octavie i Kodiaqy nejsou jen pouhými „facelifty“ (mají třeba kompletně nové interiéry), jsou to pořád již před poměrně dlouhým časem představené a stále jen více či méně vylepšované modely. Český výrobce tak myslím právě včas přichází se zcela novou řadou kompaktních SUV, jejichž prvního zástupce pojmenoval Elroq. Pojďme se na něj podívat společně.
Nové automobily v duchu designového jazyka „Modern Solid“
Není tomu přitom tak dávno, kdy jsem na těchto stránkách pojednával o poměrně velkolepé akci, na které Škoda Auto představila hned šest nových, elektrických modelů, vycházejících z nového designového jazyka „Modern Solid“, jež měly tvořit jádro budoucí nabídky Škody. Nechyběla ani vzletná slova o tom, jak, cituji přímo z konference „Let’s Explore“, konané 25. dubna 2023: „Do roku 2026 má být představeno celkem 6 nových elektromobilů, které začnou tvořit páteř nabídky Škody Auto.“
Všechny nové modely budou mít znaky nového designového jazyka značky, Modern Solid. „Modern Solid je náš jasný designový jazyk pro éru elektrických vozů. První principy tohoto jazyka naznačila už studie Vision 7S, její myšlenky pak budou rozvíjet sériové modely v širokém spektru automobilových kategorií. Každý z těchto vozů bude mít svůj charakter daný svým zaměřením, zároveň bude jasně identifikovatelný jako elektrický vůz značky Škoda,“ říká šéfdesignér mladoboleslavské automobilky Oliver Stefani.
Smělé plány a smělá tvrzení mohou vzít rychle za své
Jenže. Mezitím se stalo několik věcí, které tehdy šéfové Škody opravdu nemohli tušit. V Německu skončily dotace na nové elektromobily, v jiných zemích (včetně bohatého Norska, píšu o tom tady) se razantně omezily a celkově se prodeje elektromobilů dostaly tam, kde je stratégové evropských automobilek opravdu vidět nechtěli. Nemluvě o tom, že v evropských přístavech čekají „naštosované“ desítky tisíc čínských elektrovozů, se kterými si nikdo neví rady.
Je tedy vcelku pochopitelné, že (nejen) Škoda trochu „šlápla na brzdu“, co se elektromobility týče. Přesto je nový model nazvaný Elroq pochopitelně elektrický. Jeho vývoj začal v době, kdy aktuální situaci nemohl nikdo tušit, a změnit jej ze dne na den zkrátka nejde. Nelze namontovat TDI motor „někam pod kapotu“ a udělat přes noc z EV variantu, která by se asi většině Čechů velmi zamlouvala, ale v plánu (s ohledem na konec spalovacích motorů v roce 2045) zkrátka nebyla.
Čtyři varianty výkonu a kapacity baterie
Co tedy Elroq nabídne? K mání budou čtyři verze, lišící se výkonem a dojezdem na nabití baterie:
Elroq 50
- pohon zadních kol
- kapacita baterie: 55 kWh
- výkon: 125 kW
- maximální rychlost: 160 km/h
Elroq 60
- pohon zadních kol
- kapacita baterie: 63 kWh
- výkon: 150 kW
- maximální rychlost: 160 km/h
Elroq 85
- pohon zadních kol
- kapacita baterie: 82 kWh
- výkon: 210 kW
- maximální rychlost: 180 km/h
Elroq 85x
- pohon všech kol
- kapacita baterie: 82 kWh
- výkon: 220 kW
- maximální rychlost: 180 km/h
U všech se Škodě myslím podařilo dodržet celkem vyvážený poměr mezi dobou nabíjení a dojezdem. Ať už si totiž vyberete jakoukoli verzi modelu Elroq, rychlonabíjení stejnosměrným proudem je vždy samozřejmostí. Modely 85 a 85x nabízejí stejnosměrné nabíjení o výkonu až 175 kW. Baterie všech čtyř verzí pohonu lze nabít z 10 % na 80 % za méně než 28 minut. Do příchodu nové generace baterií „za 10 minut dobito“, kterou avizují giganti CATL nebo Toyota, je podobná hodnota jednou z nejlepších.
Dobíjení adekvátní (momentální) technologické špičce
A i když zvolíte dobíjení z pohodlí domova, v práci nebo kdekoli jinde pomocí wallboxu Škoda iV Charger s výkonem až 11 kW, budete mít po 5,5 až 8 hodinách nabíjení plnou baterii a budete připraveni vyrazit na cesty. Jinými slovy, přes noc budete mít spolehlivě dobito (případně přes pracovní den v zaměstnání). U nejlepších verzí Elroqu je pak možné se spolehnout na dojezd až 560 km, což je staví na samou špičku podobně koncipovaných kompaktních SUV, jež jsou momentálně v nabídce na evropském trhu.
„Trénované parkování“ jako pomůcka pro denní rutinu?
Interiér je pak dle materiálů Škody „pozoruhodným vyvážením nejmodernějších technologií, velkorysého prostoru a udržitelných materiálů. Například v interiéru Loft je použito čalounění z recyklovaných vláken v barvě tmavá melange. Když odhlédneme od udržitelnosti, milovníky technologií potěší také intuitivní 13palcový infotainment, 5palcový digitální kokpit a zajisté head-up displej s vizualizacemi rozšířené reality. Buďte si jisti, že Elroq je vůz, ze kterého nebudete chtít vystoupit.“
Nezapomnělo se pochopitelně ani na bezpečnost. Až devět airbagů a v zásadě všechny známé asistenční a bezpečnostní systémy jsou samozřejmostí. Elroq nabídne i vzdálené parkování a „trénované parkování“. Druhá jmenovaná funkce umožňuje řidiči auto naučit parkování na pěti místech s trasou o délce až 50 metrů. Manévr na této trase může provést auto zcela automaticky, a to i vzdáleně přes aplikaci MyŠkoda. Dokonalá pomůcka pro denní rutinu parkování u chodníku?
Uvidíme, až Elroq Škoda představí bez kamufláže a se všemi dalšími podrobnostmi, což by mělo být již tento podzim. A budu vás obratem informovat. Jsme AutoŽivě.cz, zůstaňte s námi.