Otázka: Uhodnete, o jakou ojetinu je v ČR extrémní zájem? A které motorizace jdou na dračku?

Pokud uvažujete o koupi ojeté čtyřkové Octavie, máme pro vás řadu tipů, na co být opatrný a na co po jejich koupi nezapomenout, aby váš vůz šlapal jako hodinky co nejdéle.

i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
                   

V Čechách nejprodávanější auto Škoda Octavia slaví ve své poslední generaci půlkulatiny. První kusy Octavie IV. vyjely na silnice právě před pěti lety, a to v polovině listopadu 2019. Kvůli epidemii covidu-19 a problémům s dodavatelskými řetězci jich však automobilka prodávala výrazně méně, než očekávala. A o to později se také čtyřková Octavia začala dostávat na trh s ojetinami. Jak vyplývá z analýzy expertů AURES Holdings, provozovatele největší tuzemské sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna, během posledního roku se počet Octavií IV. v českých bazarech více než zdvojnásobil.

„Po pomalém rozjezdu nyní vidíme relativní dostatek mladých zánovních Octavií IV. Zatímco loni v listopadu bylo v české inzertní nabídce zhruba 1 100 aut, aktuálně jich je více než dvojnásobek, a to necelé 2,5 tisíce kusů,“ říká generální ředitel AURES Holdings Petr Vaněček a vysvětluje důvod. „Start prodejů nových vozů byl hodně pomalý, například v roce 2022 bylo na českém trhu registrováno pouze 14 tisíc nových čtyřkových Octavií. Loni to už ale bylo téměř 22 tisíc kusů, což se začíná přibližovat předcovidovým číslům (v roce 2018 se prodalo 25 800 nových vozů Octavia).“

Kombíky a tempomat v hlavní roli

Mediánová cena Octavie IV. na sekundárním trhu se aktuálně pohybuje kolem 450 tisíc korun, průměrný nájezd je zhruba necelých 90 tisíc km a nejčastěji jsou to tříletá auta pocházející z roku 2021. Průměrně se drží v nabídce 63 dní, což je o něco méně, než činí český průměr (68). Octavia čtvrté generace je tak stejně jako její předchůdkyně nadprůměrně dobře prodejným modelem.

iZdroj fotografie: AAA Auto

Dokazuje to i situace v síti AAA AUTO, kde v průměru figuruje v nabídce kolem 180 Octavií poslední generace. Ještě předloni to bylo třikrát méně. „Jen letos jsme do začátku listopadu prodali 1 050 nejnovějších Octavií čtvrté generace, přičemž loni jich bylo 462 za celý rok. Nárůst je tedy více než dvojnásobný,“ přidává statistický údaj Petr Vaněček a pokračuje se zajímavými podrobnostmi.

„Praktičnost Čechů je jasně vidět na tom, že celých 72 % oktávek mělo karoserii kombi a 19 % pak originální tažné zařízení. Zajímavé je lehké vedení automatů DSG nad manuály v poměru 51 : 49 procentům i to, že nemalých 57 procent aut má ve výbavě tempomat,“ dodává.

Diesely benzínové motory stále porážejí

Nejoblíbenější bazarovou volbou zůstává dvoulitrový naftový kombík 2.0 TDI ve dvou výkonových variantách 85 a 110 kW. Diesely tvoří v AAA AUTO 55 % prodejů, benzinové motorizace pak 45 %. Slušné oblibě se těší benzinová 1.5 TSI (23 %), 12 % pak představuje silnější 2.0 TSI. Do prodejů promlouvají i plug-in (zásuvkové) hybridy iV s 10 procenty. U nich je sekundární trh už jedinou možností ke koupi, protože od letošního faceliftu čtyřkové Octavie je výrobce nenabízí.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan

„Průběžně míváme kolem desítky kusů, ceny oscilují kolem půl milionu za auta s nájezdem do sta tisíc kilometrů a baterií blížící se stoprocentnímu zdraví. U plug-in hybridů chtějte vždy vidět protokol o stavu zdraví baterie,“ říká Vaněček a vyzdvihuje úžasně nízkou spotřebu dieselů, které díky dvojímu vstřikování močoviny nemusejí řešit emise dusíku a jezdí krásně pod hranicí pěti litrů nafty. Ale ani benzinové 1.5 TSI se spotřebou nenechávají zahanbit. Díky systému vypínání dvou válců při plachtění zvládají v pohodě spotřebu do šesti litrů.

Ojetá versus nová – o celou Fabii levnější

Nejlevnější kousky v nabídce AAA AUTO z roku 2020 a nájezdem přes 200 tisíc kilometrů stojí už jen přes 300 tisíc korun. Nejdražší jsou naopak téměř nové sportovní modely RS z roku 2023 s nájezdem pouhých několika tisíc km a cenovkou kolem 900 tisíc korun. Zbrusu nové RS přitom stojí nejméně 1,06 milionu. Hezké Octavie se cenově pohybují kolem půlmilionové hranice, což je výrazně níže, než kolik stojí nová auta, jejichž ceny jsou dnes abnormálně vysoké.

„Jestliže prodáváme například Octavii Combi 2.0 TDI 110 kW se sedmistupňovým automatem DSG, nájezdem 55 tisíc km a velmi bohatou výbavou, odpovídající současné Top Selection, za částku 550 tisíc korun, pak totéž nové auto stojí 890 tisíc Kč. Za rozdíl 340 tisíc korun pořídíte navíc prakticky novou Škodu Fabia pro manželku,“ říká Petr Vaněček.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě.cz

Prověření aktualizací rozhodně neopomeňte

A jak je na tom poslední generace Octavie se spolehlivostí? Faktem je, že zpočátku tato generace trpěla softwarovými problémy se zamrzajícím infotainmentem, o to nepříjemnějšími, že nová škodovka přinesla revoluci v ovládání. Přístrojová deska se zbavila většiny mechanických ovladačů, a naopak dostala obří tablet a místo budíků nastoupily displeje, přes něž se většina věcí ovládala.

„Některá auta musela absolvovat několik aktualizací systému ve značkovém servisu. Je proto důležité při koupi zjistit podle VIN kódu, zda skutečně proběhly. Dobrá zpráva je, že u spousty ojetin jsou už problémy vyřešené,“ říká Petr Vaněček a zdůrazňuje nutnost prověrky servisní historie. „Část aut má za sebou minulost služebního auta a některé leasingové společnosti kvůli úspoře nákladů pravidelný servis trochu zanedbávaly,“ dodává.

S těmito servisními akcemi raději nečekejte

Motory se zatím jeví jako velmi robustní. Sporadicky je trápí pouze drobné úniky oleje a výjimečně pak průsak chladicí kapaliny z bloku rozváděcích ventilů, které nahradily dříve používaný termostat. Ještě výjimečnější je pak vrzající rozvodový řemen, který tře o kladku a je třeba ho vyměnit navzdory tomu, že pravidelný interval výměny je až ve 210 tisících km.

Servisní bezproblémovost platí i pro benzinové 1.5 TSI, které jen občas trpí kolísavým volnoběhem. Řešením, které na tento problém většinou funguje, je nechat přehrát software na nejnovější verzi. „U motorů nechte měnit olej v motoru každý rok a co 15 tisíc km, přestože výrobce uvádí až dvojnásobek. Sedmistupňové automatické převodovky DSG mají předepsánu výměnu oleje po 120 tisících km, ale doporučujeme olej měnit už po šedesáti. Prodloužíte tím jejich životnost. A nezapomínejte ve stejném intervalu měnit olej v zadním diferenciálu i v případném pohonu všech kol,“ uzavírá Petr Vaněček.

Jaký typ karosérie a jakou motorizaci u vozů preferujete?

Zdroj: AAA Auto
Diskuze Vstoupit do diskuze
70 lidí právě čte
Autor článku

Jiří Louthan

Zkušený automobilový novinář, který seděl za volantem více než 500 různých aut, přináší svůj bohatý repertoár zkušeností do nového pořadu AutoŽivě. Můžete ho sledovat na české službě Stream i YouTube.

Zobrazit další články