Škoda představila levné 3dveřové kupé: Modelu „překvapivě“ chybí elektromotor a písmeno Q v názvu. Češi se dočkali

Jak dosáhnout minimální spotřeby? Stačí malý motor, nízká spotřeba, a to i při zachování nízké ceny a slušného komfortu.

i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
Další 1 fotografie
Další 1 fotografie
                   

Jaká je budoucnost automobilismu? Řekl bych, že není úplně temná a že není úplně elektrická. Ale to by bylo zbožné přání víc než fakty podložené tvrzení. V kontextu naší země, jaká je budoucnost naší tuzemské automobilky Škoda? Ta elektrická je. Mluví se o tom, že nový Kodiaq je posledním nově vyvinutým modelem se spalovacím motorem. A jedním dechem se adoruje nové, plně elektrické SUV. Rozšíření portfolia vozů značky Škoda přináší Elroq.

Naftové a benzínové SUV bude minulostí, Elroq je elektrický

Ten je prvním plně elektrickým modelem značky Škoda v klíčovém segmentu kompaktních SUV. Elroq je prvním modelem Škoda, který využívá nový designový jazyk nazvaný Modern Solid. České zákazníky ale spíše zajímá praktičnost než vzhled, takže jaký má novinka kufr? Kapacita v zavazadlovému prostoru je až 1 580 litrů. Motory? Elroq nabízí škálu pohonných jednotek s výkony od 125 kW do 220 kW. To slibuje dojezd až 560 km v režimu WLTP.

iZdroj fotografie: Škoda

Rychlost nabíjení má být předností tohoto vozu, dosáhnout plného nabití má za 28 minut. Takže kdo chce znát „spotřebu“, zvládne to se základní matematikou. Premiéra modelu Elroq je naplánována na podzim tohoto roku a jeho uvedení na trh představuje podle oficiálních materiálů automobilky důležitý milník pro značku Škoda Auto. Já bych se ale raději zmínil o jiném milníku. Tím byl model POPULAR.

Automobilka Škoda mění svůj název. S novým jménem chce zasáhnout světové trhy

Také bych chtěl připomenout už téměř zapomenutý koncept SAGITTA. Automobilka Škoda otevřela cestu k sériové podobě legendárního minivozu prototypy SAGITTA. Ty měly rozvor 2 100 mm, délku 3 400 mm, šířku 1 320 mm a výšku 1 420 mm. Archivní dokumentace sice chybí, ale podle dostupných záznamů spadá projekt SAGITTA do let 1936 až 1938. Po prvotním podvozku osazeném v dubnu 1936 neznámou karoserií následovaly dva kabriolety, čtyři kupé a jeden tudor se čtyřmi plnohodnotnými sedadly.

Název připomíná legendární logo. To už dnes bohužel není

Co znamená SAGITTA? Znovu se vracíme ke kořenům, protože to v latině znamená šíp, odkaz na znak automobilky. Podvozek měl osvědčenou škodováckou koncepci s páteřovým rámem a nezávislým zavěšením všech kol, odpružených napříč uloženými půleliptickými listovými pery. Třístupňová převodovka tvořila montážní celek s rozvodovkou zadní nápravy, podobně jako u modelu POPULAR. Řidiči a spolujezdci vozů Škoda POPULAR nebo SAGITTA měli díky koncepci transaxle více místa pro nohy. Koncepce také zlepšila polohu těžiště a trakci.

iZdroj fotografie: Škoda

Jak lze čísly popsat tehdejší kompaktní a lidový automobil? Stroj v prázdném stavu vážil jen 580 kg, plně obsazený pak 860 kg. Dosahoval rychlosti 70 km/h a průměrně spotřeboval asi 5,5 litru paliva na 100 km. Přední kapota se otevírala společně s maskou. To usnadňovalo přístup k podélně uloženému čtyřdobému vidlicovému dvouválci o objemu 844 cm³. Výkon motoru? Na tehdejší dobu dostačujících 15 koní při 3 000 otáčkách za minutu.

Spotřeba 5,5 l/100 km je snem i dnes, tehdy to nebyl problém

Motor neměl pro značku Škoda velmi obvyklé kapalinové chlazení, byl chlazen vzduchem. Nechyběl čtyřlopatkový ventilátor z hliníkové slitiny. Na přístrojové desce byly dva kapilárové teploměry s čidly za žebrovanými hlavami válců. Původní karburátor Zenith 26 VEH byl nahrazen modernějším Solex BFRH. Ten měl již se vzduchovým filtrem s vložkou z drátěnky zvlhčené olejem. Další technologická novinka? Předehřívání sacího potrubí výfukovými plyny pro snadnější startování či švýcarská elektroinstalace Scintilla 6V.

Jméno je pro řadu nadšenců možná nepovědomé, pro dnešního zákazníka značka určitě. Nemá v sobě písmeno Q. Na jeden kousek se dá ale podívat na vlastní oči. Kupé Škoda SAGITTA prošlo náročnou renovací v dílnách mladoboleslavského Škoda Muzea a je součástí stálé expozice. Další kupé se nachází v depozitáři Škoda Muzea. Tento atraktivní vůz, atraktivní i na dnešní poměry bych řekl, se nedostal do sériové výroby. I tak ale splnil svůj účel.

iZdroj fotografie: Škoda

Řada prvků, včetně uložení motoru podélně před přední nápravou a odklápění kapoty společně s přední maskou, přijal za své model Škoda 995 POPULAR „Liduška“. Ten byl vyráběn od listopadu 1938 a stal se skutečným cenovým hitem. I přes náročnější technologii pod kapotou se automobilce podařilo dosáhnout velmi příznivé ceny 17 300 korun. Kdyby nic jiného, tak dnes už téměř zapomenutý model pomohl překonat značce Škoda hospodářskou krizi a přežít. Nebýt této tehdejší novinky, možná by dnes ta elektrická ani nevznikla.

Galerie

Další 1 fotografie
Další 1 fotografie

Byly staré Škodovky lepší než ty dnešní?

Diskuze Vstoupit do diskuze
86 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články