Kdo neměl na Octavii a „musel“ mít Škodovku, kupoval Rapid. Pozor ale na jednu skupinu těchto ojetin

i Zdroj fotografie: S vědomím Autohaus Lange Weihe
i Zdroj fotografie: S vědomím Autohaus Lange Weihe
i Zdroj fotografie: S vědomím Autohaus Lange Weihe
i Zdroj fotografie: S vědomím Autohaus Lange Weihe
i Zdroj fotografie: S vědomím Autohaus Lange Weihe
i Zdroj fotografie: S vědomím Autohaus Lange Weihe
i Zdroj fotografie: S vědomím Autohaus Lange Weihe
Další 3 fotografie
Další 3 fotografie
                   

Kdo chtěl koupit v druhém desetiletí jednadvacátého století Škodu Octavia, ale neměl na ni dost peněz, nemusel zoufat. Byla tady Škoda Rapid, vyráběná v letech 2012 až 2019. Ta měla, s trochou nadsázky, za úkol poskytnout levnější alternativu k oblíbené Octavii. A také jít ve šlépějích předchozího „entry“ modelu, Octavia Tour. S technickým zázemím založeným na koncernové platformě PQ25 sdílel model mnohé díly s Audi A1 a Volkswagenem Polo.

Drahá Octavia? Je zde náhrada, za méně peněz méně muziky

Rapid se slušně etabloval na trhu jako kompaktní sedan s praktickými vlastnostmi. V roce 2019 byl Rapid nahrazen modelem Škoda Scala. Navzdory technické blízkosti k modelu Fabia nabízí Rapid překvapivě dostatek prostoru, zejména na zadních sedadlech. To ho posunuje na vynikajícím příčky žebříčku v jeho třídě. Kufr je rovněž impozantně prostorný na danou kategorii. To přispívá k jeho atraktivitě pro zákazníky, kteří hledají praktický rodinný automobil.

iZdroj fotografie: S vědomím Autohaus Lange Weihe

Nelze čekat ale zázraky v rovině komfortu, není to Superb. Vývoj vozu byl řízen „z finančního oddělení“ a cenové limity tvořily jasné hranice.  To se projevilo vyšší hladinou hluku uvnitř a jízdou, která nemusí být považována za vrchol pohodlí. Pro tužší podvozek Rapidu jsou menší kola s vysokým profilem pneumatik ideální. Na české silnice určitě. S přihlédnutím k tužšímu podvozku není ovladatelnost Rapidu na špatné úrovni. I když je řízení lepší než u některých konkurentů, směrová stabilita na dálnici v silném větru může být problematická.

Auto jako pomsta. Odborníci na bazarový trh označili ojetiny, kterým je lepší se vyhnout

Jaké jsou typické závady Rapidu? Unavená pětistupňová převodovka především u 1.6 TDI po vysokých nájezdech. Obvyklé jsou závady dvouspojkové převodovky DSG nebo klepání od podvozku, zejména jde o tyčky stabilizátoru. Překousané kabely od kun jsou slabinou především u 1.2 TSI. Opotřebovaný interiér si nese jako Kainovo znamení řada firemních vozů. Na českém trhu byl Rapid oblíbenou volbou firem, které jím nahrazovaly vozy vyšší třídy ve flotilách pro nižší management a zaměstnance dražší Octavie.

Servisní historie zde není hlavním vodítkem, pozor na flotily

Právě to může ovlivňovat stav vozidel v autobazarech, po firemních flotilách. Auto může mít sice pečlivě vedenou servisní historii, ale hrubé chování „firemních“ řidičů se na řadě nebohých Rapidech dost vyřádilo. Jaký vybrat motor? Benzínový čtyřválec 1.2 TSI je solidní volbou s odolnějším rozvodovým řetězem. I přes minulé problémy s vypalováním katalyzátoru by měly být starší modely tímto neduhem postiženy méně.

Doporučuje se však tankovat aditivované palivo pro lepší kondici vstřikovačů. Na druhou stranu, motor 1.4 TSI s dvouspojkovou převodovkou 7DSG byl problematický. A to z hlediska spolehlivosti, zejména v souvislosti s rozvodovým řetězem a suchými spojkami v převodovce. Pokud tento motor, pak je vhodné preferovat verze po modernizaci, které používají motor EA211 s řemenovými rozvody.

iZdroj fotografie: S vědomím Autohaus Lange Weihe

V nabídce a německém prodejním serveru je aktuálně Škoda Rapid s nájezdem 53 500 km. Stoí v přepočtu z eur 350 000 Kč a má dobrou výbavu. Na první pohled vypadá velmi dobře a sebevědomá cena by mohla napovídat slušný stav. Ovšem zdání může klamat, bez prověrky technikem auto kupovat nedoporučujeme. Pokud prověrkou projde, dostane kupující za své peníze slušný kus auta.

Galerie

Další 3 fotografie
Další 3 fotografie
Diskuze Vstoupit do diskuze
137 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články