Koncern VW podepsal ortel smrti pro tři modely značky Škoda: Skončí Scala, Kamiq a tolik oblíbená Fabia

Ticho, které zavládlo v sále, by se dalo krájet, jak bylo husté. Modely Škoda končí a neví se, co je nahradí.

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Na tuhle informaci jsem narazil úplně náhodou. Hledal jsem informace o středním odborném učilišti automobilky Škoda. Klasicky jsem googlil, šel odkaz po odkazu. Chtěl jsem zjistit víc, než jenom co se píše na oficiálních stránkách. A přes klíčová slova a další linky jsem se dostal až na online odborový magazín Odbory Kovo MB s názvem Škodovácký odborář. Jako novinář na volné noze s odbory nemám zkušenosti.

Nabralo to raketové tempo, blíží se velký třesk. Kdo to odnese?

Musím říct, že články, které jsem četl, byly dost tendenční. Buď se autoři bili v prsa, co dokázali, anebo si na něco permanentně stěžovali. Nicméně jak jsem brouzdal jejich archivem, došel jsem až k číslu 26 z loňského roku. A tam byl rozsáhlý článek o účasti předsedy podnikové rady, Jaroslava Povšíka, na zasedání Evropské a Světové rady koncernu VW. Tam totiž zazněla klíčová informace ohledně osudu některých modelů vyráběných ve Škodě Auto.

i

Zejména o Fabia, modelu Scala a Kamiq. Jedno je jisté, končí. Kulantně řečeno budou postupně vyřazovány z výroby mezi roky 2026 a 2027. Proč? Znáte to a tušíte. Zelená politika, konec spalovacích aut, přechod na elektromobilitu. Ví se už, že závod MB II bude odstaven na 16 měsíců, to je informace od představenstva. Otázka ze strany autora článku zněla: „Má s tím někdo zkušenosti? Co po tuto dobu budeme dělat se zaměstnanci?“ 

Podle Povšíka „opět nastalo ticho“ a přišla reakce, že „o tom musíme přemýšlet“. Tato zpráva vzbudila mezi zaměstnanci značnou nejistotu. Nejsou k dispozici informace o tom, které modely tyto vozy nahradí. Jedná se o důležitý moment pro celý automobilový průmysl, zvláště v souvislosti s probíhajícím přechodem na elektromobilitu, která se stále více stává klíčovým zaměřením jak pro Škodu, tak pro celý koncern Volkswagen.

Elektrické vozy nejsou řešením, ale to EU nahlas nepřizná

Bohužel, v současnosti neexistují žádné konkrétní plány ohledně toho, co se stane s místními zaměstnanci, kteří jsou závislí na produkci těchto modelů. To zvyšuje míru nejistoty, již situace přináší. Kromě toho je situace komplikována také otázkou emisní normy Euro 7. Přechod na elektromobilitu představuje obrovskou změnu v automobilovém průmyslu a zároveň značnou výzvu nejen pro Škodu Auto.

i

Ale i pro ostatní závody v rámci koncernu. Zástupci koncernu Volkswagen při jednání přiznali, že není zatím rozhodnuto, co bude s pracovní silou během plánované až šestnáctiměsíční odstávky, kterou bude tato transformace zahrnovat. Ticho, jež následovalo po otázkách ohledně toho, co budou zaměstnanci během tohoto období dělat, nevzbuzuje přílišnou důvěru. Zároveň tato změna neovlivní pouze zaměstnance Škody, ale i řadu jejich dodavatelů, kteří jsou na produkci těchto modelů částečně závislí. Smutný ortel smrti pro všechny tři modely.

Co se bude vyrábět na prázdné lince po Fabii? To se neví

Toto období transformace bude pro Škodu zásadní, protože automobilka se připravuje na budoucnost, v níž elektromobilita bude hrát hlavní roli. To bylo vloni. A teď to přeneseme do kontextu současnosti. Volkswagen oznámil, že uvažuje o zavírání některých továren. Elektromobily se neprodávají. Automobilky podle všeho ukončily vývoj a přípravy nových aut se spalovacími motory. Do toho prosakují informace, že EU možná otočí.

iZdroj fotografie: Škoda Auto

Že to s přechodem ze spalovacích aut na elektrická nebude tak horké. Třeba z důvodu zákazu lithia. Ale to může být jen záminkou. K tomu, aby Evropská unie mohla změnit názor a nemusela přiznat chybu. Připustit, že se mýlila. A že tím připravila firmy o miliardy, lidi o práci, o peníze. Tohle veřejně nikdy nezazní. Bude se ale nějakým způsobem řešit to, jak do roku 2035 skončit se spalovacími motory. A zároveň jak vyřešit to, že jsou elektrická auta neekologická na výrobu.

Neekologická že je výroba elektřiny. Že je nedostatečná infrastruktura. Že jsou elektromobily drahé. A že s nimi lidé jezdit nechtějí a kupovat je nebudou. Evropská unie nás dostala do slepé uličky a cesta ven neexistuje. Některé elektromobily už se ovšem začínají cukat. Prodeje jsou v některých případech tak nízké, že se automobilce provoz linky nevyplatí. Jenže zastavení výroby může znamenat pokuty. Docela šach mat, nemyslíte? Jaký je váš vztah k elektromobilům? Dokážete si v něm představit jezdit?

Jsou elektromobily správný směr?

Diskuze Vstoupit do diskuze
111 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články