Nová éra Škody právě dostala tvář – a pořádně odvážnou. Vlajková loď značky ukazuje, kam se design z Mladé Boleslavi posune v příští dekádě.
Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.
Nová Octavia se ukázala v tom nejméně očekávaném převleku, a přitom logickém kontextu. Jako koncepční kombi Vision O, které debutovalo v Mnichově. Takže je to nová Octavia? Ne, tohle není nová Octavia v sériové podobě, pokud se někdo chtěl začít radovat. Ale ano, tohle je koncept, který je předvojem nové Octavie. Automobil už na první pohled dává najevo, že u Škody začíná velká změna, ne-li rovnou tektonický posun. V rámci strategie, která počítá s investicemi ve výši desítek miliard Kč, nejde jen o ladění designu a hraček v infotainmentu.
Fanoušci jsou nadšeni z toho, jak vypadá nová Octavia
Jde o proměnu celého technického základu, elektrifikace a digitalizace. Právě Octavia je přitom pro značku klíč. Tohle je jistě pro značku nejdůležitější premiéra roku 2025. Jakkoli ano, ještě to není Octavia tak, jak vyjede na silnice. Nicméně bych tipoval, že podle ambicí jde o jeden z nejžhavějších debutů posledních deseti let. Není těžké pochopit proč. Tohle auto má být praktickým rodinným šampionem i technologickým nosičem nové éry. Karoserie si drží čistotu a plynulost, ale rozměry poskočily.
Do délky má vůz 4,85 m, tedy o 15,2 cm více než současná Octavia Combi, na šířku 1,9 m a do výšky 1,5 m. Silueta působí jako lehce přizvednuté kombi s velkým zavazadelníkem, ale řeč těla je výrazně modernější. Maska nese zploštělý motiv Tech-loop a přední partie rámují úzké světlomety Cyber Lights propojené světelnou linkou těsně pod hranou kapoty. O směrovkách se tu dá mluvit jinak než obvykle. Jejich animace se totiž mění v signalizaci autonomního režimu. Jakmile auto přejde do jízdy bez zásahu řidiče, osvětlení změní rozvržení i barvu a dá okolí najevo, co se děje. Tedy jestli to chápu správně.
Některé prvky se do sériové produkce nemají šanci dostat
A zase, pochybuji, že nová Octavia bude mít nějaký zásadní autonomní režim. Stejně jako nevěřím v zapuštěné kliky dveří. Samotný pás Tech-loop umí pro tuto situaci spustit vlastní sekvenci v odlišném odstínu. Vzadu se motiv „čtyř očí“ odráží v lampách ve tvaru písmene T a místo okřídleného šípu je na elektricky ovládaném víku kufru vyražený nápis Škoda. Nebo Skoda? Globální posun prostě vnímám všude. Plochy jsou čisté a linie ostře vedené, přitom lak umí zaujmout proměnlivostí. Přelévá se od modré k pískově béžové.
Černá střecha tomu přidává lehký nádech noblesy. B‑sloupek tvarovaný do „háku“ je skloněný vpřed a plynule zapuštěný do bočního profilu. Křivka padající jako u kupé končí děleným spoilerem. Aerodynamika není jen heslo v prezentačním slajdu. Aktivní žaluzie v přední partii přesně dávkují proudění k chlazení dle situace, boční kanály směrují vzduch k podběhům a tvary kol jsou navrženy tak, aby odpor snižovaly. Už jsme o tomto voze na AutoŽivě psali a teď se na něj díváme z jiného úhlu, podrobněji. Nicméně neodpustím si, jako minule, osobní poznámku.
Koncept jasně naznačuje zcela novou etapu celé značky
Mně se z profilu moc design nelíbí. Myslím zejména to zadní boční prosklení. Ale zase mě zaujal tvar zadku, pátých dveří. Zapuštěné kliky a dvojice ventilačních otvorů integrovaných v kapotě pomáhají řídit proudění i odvádět vodu z čelního skla. Jak jsem zmínil, zrovna tyhle kliky na nové Octavii nečekám. Ale to je detail. Co vy, jak se vám tohle auto líbí? Budu moc rád za vaše komentáře dole pod článkem. A také mne zajímá, co si myslíte o rozdílu mezi tímto konceptem a novou Octavií.
Přijde nová Škoda Octavia o legendární motor 2.0 TDI?
Tedy tím, jak předpokládáte, že bude nové auto skutečně vypadat, co se do výroby dostane z konceptu a co se nedostane. Jedna věc jsou pak ještě pohonné jednotky. Bude to bezpochyby elektrické auto, první kombi v modelové řadě značky. Bude pouze elektrické? To by podle mého názoru automobilka celou řadu zabila ranou na komoru. Já osobně si zatím neumím model Octavia představit bez motoru 2.0 TDI, co vy?
Než diesel, to radši oželím inverzně otevírané zadní dveře. Ty se stejně do produkce nedostanou, já vím. Nicméně pokud auto dorazí jen s elektrickým motorem, nevěřím v jeho úspěch. Byla by to velká chyba. Tady pálím od boku, nehledal jsem oficiální materiály, pokud někdo z automobilky o škále pohonných jednotek mluvil. Chápu, že se chovám trochu jako pštros a strkám hlavu do písku. Myslím si ale, že je poslední chvíle na to, zvrátit onu elektrickou paniku a demagogii. Nechci věřit pouze v elektrickou cestu. Jak v globálu, tak ani u nové Octavie.
