Škodí volnoběh autu? V autoservisu prozradili, kdy na něj za žádnou cenu nejezdit

Je jízda s vyřazenou rychlostí úsporná a škodí volnoběh motoru, když auto stojí na místě? Odpovědi je třeba zohlednit podle podmínek.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Téma chodu motoru auta na neutrál je věčné téma, které dělí řidiče na dva nesmiřitelné tábory. Jedni říkají, že volnoběh motoru neškodí a praktikují jeho využívání. Druzí tvrdí opak a motor na volnoběh nenechají běžet ani pár vteřin. Jsou navíc dva typické případy, kdy je volnoběh diskutován, každý má jinou podstatu a probíhá v odlišných podmínkách. O co jde a jak celé dilema vyřešit?

Za jízdy nebo na místě, to je rozdíl

Chod motoru na volnoběh je stav, kdy je motor nastartován, pracuje, ale není zařazený rychlostní stupeň. Nezáleží na tom, zda auto jede nebo stojí na místě. Jsou sice mírně jiné podmínky, když auto jede na volnoběh z kope, motor trpí otřesy v silentblocích, působí na něj lehce setrvačnost, gravitace pod jiným úhlem než na rovině, ale jde o odlišnosti skutečně mírné. Podstatné je, že motor nepřekonává zátěž spojenou s pohonem auta přes sepnutou spojku a dále nepřenáší přes převodovku energii na hnací soustavu.

iZdroj fotografie: Škoda

Nejprve volnoběh při stání na místě. Jedná se typicky o zahřívání motoru v zimě. Jedna část řidičů nastartuje, počká pár vteřin a pak s opatrností vyjíždí. Druhá skupina motoristů nastartuje. Pak čeká v řádech minut, dokud se auto nezahřeje na „provozní teplotu“ a kabina není vytopená na pokojové podmínky. Už jsme to řešili ve starším článku, správně to dělají řidiči, kteří nenechávají auto zahřívat, řadí a rovnou jedou.

Probémem není volnoběh, ale nízká teplota

Nejde o to, že by auto volnoběh škodil, zde jde o něco jiného. Problémem není chod agregátu bez zatížení, ale jeho teplota. Teplota motorového oleje a ostatních náplní, celková ztuhlost systému v zimních podmínkách. Pokud nastartujete auto v horkém létě a necháte ho běžet na volnoběh, nic moc se dít nebude. V zimě je problémem olej ztuhlý na hustotu medu. Takže volnoběh jako takový auto neohrožuje, jde o periferie ovlivněné nízkou teplotou.

iZdroj fotografie: iStock

Druhou situací, ve které je třeba rozhodnout, zda volnoběh škodí autu nebo ne, je během jízdy. Jelikož bez zařazeného rychlostního stupně nepřehází hnací síla na kola, dlouhodobě jet na volnoběh je možné pouze z kopce. Zde se téma zužuje na styl jízdy s vyřazenou rychlostí a decelerací pouze pomocí brzd. Anebo v dalším případě na jízdu se zařazeným kvaltem a brždění motorem. Rozhodnutí není jednoznačné.

Jezdit a volnoběh se (ne)vyplatí

Př jízdě z mírného kopce, popřípadě z prudkého kopce, ale krátkodobě, a ne v rámci sjíždění horských průsmyků v Alpách, se vyplatí jet na volnoběh. Řidič vyřadí, nechá auto rozjet, setrvačností a gravitací nabere rychlost. Pod kopcem včas, než auto začne zpomalovat, motorista zařadí. Ideálně s použitím meziplynu, aby srovnal otáčky, a využije hybnost pro akceleraci do dalšího kopce. Tak ušetří energii, tedy palivo čili peníze.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Při jízdě z dlouhého kopce, typicky ve vysokých horách, je brzdit pouze pomocí brzdové soustavy nebezpečné. Hrozí přehřátí celého systému, svaření brzdové kapaliny. V důsledku toho může přijít situace, kdy řidič prošlápne pedál tupě do podlahy a auto nezabrzdí. Vyplatí se brzdit motorem. Čím vyšší otáčky motor má a čím nižší rychlost je zařazená, tím agregát více auto brzdí. Samozřejmě není komfortní poslouchat hlasitě vytočený motor, dlouhodobě je taková zvuková kulisa obtěžující.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Jak je to se spotřebou? Ani při jízdě se zařazeným kvaltem není nijak vysoká, motor je roztáčen dynamikou auta. Shrnuto, volnoběh jako takový motoru neškodí. Za studena se nevyplatí na místě před jízdou auto na volnoběh zahřívat. Za jízdy z kopce lze používat jak jízdu se zařazenou rychlostí, tak na volnoběh, s ohledem na aktuální podmínky. Záleží na situaci.

Diskuze Vstoupit do diskuze
123 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články