Vzal kuchyňskou sůl, nasypal ji do kapaliny v ostřikovači a přidal k tomu vysvětlení

Jak se zbavit ledu, který vznikne při zanedbání výměny letní ostřikovací kapaliny? Internetové diskuse a neinformovaní sousedi doporučují solný roztok.

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
                   

Používání kuchyňských přísad, prostředků či ingrediencí v automobilu není ničím neobvyklým. Internet je plný nejrůznějších „zaručených“ tipů a triků. Velmi často jde o rady, které mají ušetřit peníze, v jiném případě mají nabídnout vyšší efektivitu než komerčně prodávané produkty. Ty nejkontroverznější, a mnohdy také nejvíce riskantní případy obvykle nevycházejí ze snahy něco zlepšit nebo zlevnit.

Sůl do auta nepatří, i když si občas někdo myslí opak

Jde o osobní kreativitu a invenci rádoby domácího kutila a zlepšovatele. Sůl v ostřikovači lze zařadit mezi tyto extrémní pošetilosti, a to zcela bez skrupulí. Na redakci AutoŽivě se obrátil čtenář, pan Jaroslav Smetana s tím, že mu soused doporučil přidávat do kapaliny v ostřikovači sůl. Přidal k tomu prý vysvětlení, že existují dva případy, kdy se sůl používá. Jedním je rozmrazování kapaliny a tím druhým je výroba vlastní kapaliny.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček

Pan Smetana se ptal, jestli je sypání soli do nádrže ostřikovače bezpečné a zda stojí za to je vyzkoušet. Zkušení řidiči prý používají sůl k rozmrazování kaliny do ostřikovačů, sůl se prý jednoduše nasype do nádrže a je to. Pokud je v hrdle sítko, přelije se nasypaná sůl teplou vodou. To sofistikovanější domácí chemikové nepožívají sypkou sůl, ale vyrábí nasycený solný roztok. Zde je zapotřebí zopakovat si některé poučky z chemie základní školy a střední školy.

Rozmrazování solí existuje, lze ho však doporučit?

Roztok je stejnorodá směs minimálně dvou látek, rozpouštědla a rozpouštěné látky. Složení roztoku je v celém objemu stejné a má stejné vlastnosti. Nasycený roztok je takový, ve kterém už nedochází k rozpouštění dalšího množství rozpouštěné látky. Zde lze namítnou, že snažit se dosáhnout nasyceného roztoku je zbytečné, když pomineme absurdnost celého tohoto „tipu“ se solí.

iZdroj fotografie: Depositphotos

V domácím prostředí je obtížné dosáhnout hranice, kdy se další přidaná látka, v tomto případě sůl, nebude rozpouštět, a zároveň se vyhnout tomu, aby v kapalině zůstaly nerozpuštěné krystaly soli. Nerozpuštěné krystaly mohou způsobit v systému ostřikovačů další škody nad rámec toho, co umí sůl při styku s některými materiály. Stykem se solí mohou některé materiály degradovat, zejména hliník a jiné kovy mimo ocel, usazené nerozpuštěné krystaly pak ohrožují vedení tím, že je mohou ucpat.

Bezpečné je zbavit se ledu rozpuštěním v teplé garáži

Existuje možnost, kdy by mohl chtít řidič či majitel vozu nalít do ostřikovacího systému solný roztok, a to je při zamrznutí letní kapaliny. Postup je pak takový, jak říkají „všeumělská“ fóra, že je třeba vyrobit nasycený solný roztok. Vzhledem k potřebnému množství jde vlastně o celé jedno balení soli. To se rozpustí ve vodě, pak se postupně nalévá do nádrže ostřikovače. Led odtává.

Nutností je ale odčerpávat postupně, anebo pak najednou, veškerou použitou slanou kapalinu. Právě z důvodu prevence poškození. Je zapovězeno to, co je v nádrži, vystříkat přes ostřikovače. Došlo by ke kontaminaci jednotlivých trubek, čerpadla, trysek. Motorista musí vzít hadičku a vysát roztok přímo z nádržky. S maximální pečlivostí, aby nedošlo k potřísnění auta, a také ke znečištění životního prostředí.

Sůl může poškodit některé kovové díly a mechanismy

Postup proplachu je třeba zopakovat. Tady máme pro čtenáře, pana Smetanu, mnohem jednodušší alternativu. Než přistoupit na nesmyslnou radu souseda-kutila, je snazší s autem, které má zamrzlou letní kapalinu v ostřikovačích, do temperované garáže. Klidně nechat přes noc auto v nějakém obchodním centru, pokud nemá řidič vlastní garáž. Zamrzlá kapalina sama v teple rozmrzne.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček

Sice po delším čase, ale ono ani ten pokus se solí nevládne člověk za 5 minut. Takže ne, doporučit výrobu solného roztoku k rozmrazení opravdu nemůžeme. Pokud také existuje případ vyrábět si ze soli a vody vlastní směs do ostřikovačů, říkáme rovnou ne. Opět je zde jasný negativní vliv soli na některé materiály a je hloupé ničit auto. Navíc voda se solí sice nezamrzne, ale čistící účinky nebudou jistě takové jako v případě komplikovanější chemikálie z komerční výroby.

Doma vyrobené chemikálie a směsi raději nepoužívat

Doporučení je tedy jednoznačné. Nepoužívat sůl do ostřikovačů za žádnou cenu. Včas vyměnit letní kapalinu za zimní. A pokud by došlo k zamrznutí, tak rozmrazit systém raději teplem než solí. A nevyrábět vlastní slanou kapalinu do ostřikovačů a raději koupit za pár korun tu, která je v nabídce téměř každé čerpací stanice, prodejny s auto-moto vybavením nebo hobby-marketu.

Co vy, nasypali byste si sůl do ostřikovače?

Diskuze Vstoupit do diskuze
70 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články