Špatné návyky s manuální převodovkou, které dělá téměř každý a nevědomky si tak ničí své auto

Existuje spousta řidičů, kteří mají špatné návyky v autě a ničí tak jeho spojku, převodovku nebo jiné důležité části.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Manuální převodovky jsou stále často používané u všech typů osobních automobilů. Ne každý řidič však ví, jak se k takové převodovce chovat, aby si ji udržel v dobrém stavu a zbytečně ji svými chybami a nepozorností neničil. Mnoho řidičů má zaužívané některé věci, které nejsou příliš dobré ať už pro převodovku nebo spojku.

Stání v kopci s prošlápnutou spojkou

Sešlápnutý spojkový pedál při stání automobilu v kopci způsobuje nadměrné a zbytečné opotřebení spojky. Tento špatný zvyk některých řidičů postupně vede k rychlejšímu poškození spojky a převodového mechanismu vozu, a výrazně tak zkrátí jejich životnost. Právě stání v kopci se sešlápnutou spojkou je nejčastějším problémem mnoha řidičů dnešní doby. Mnohem vhodnější je, když zastavíte, vyřadíte, zatáhnete ruční brzdu a až se budete chtít rozjet, tak to uděláte právě pomocí této brzdy.

Odložená noha na spojkovém pedálu během jízdy

Další častou chybou je, že si řidiči počas jízdy odkládají nohu na spojkový pedál. V takovém případě může dojít k částečnému záběru spojky a prokluzování, což ji jen zbytečně rychle opotřebuje. Navíc může dojít k poškození spojkového ložiska, které se tím dostane do funkce jen z části.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Řadicí páka jako opěrka ruky

 Tuto chybu dělá drtivá většina řidičů a většina z nich si přitom ani neuvědomuje, že to není dobré pro jejich auto. I slabé působení síly na páku řazení může způsobit problém. Síla se totiž přenáší přes mechanismus řazení na řadicí objímku, která je v převodovce. Součástí té je synchronizační kroužek, vyrovnávající obvodové rychlosti mezi kolem objímky a jednom z dvojice kol převodu. K volnému otáčení na stejném hřídeli slouží třecí kuželové plošky obou kol, u kterých má dojít ke spojení.

Pokud má tedy někdo ve zvyku na páku řazení neustále tlačit nebo si o ni třeba jen opírat ruku, je to špatné pro všechny tyto části převodovky. Ty se totiž vlivem tření zahřívají a více opotřebovávají. Navíc se také deformují, což se později projeví chrčivým zvukem při řazení jednotlivých převodových stupňů.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Čekání na semaforu

Pokud zastavíte na semaforu a čekáte, než naskočí zelená, neměli byste nechávat zařazený rychlostní stupeň a stát na spojkovém pedálu. Spojka vašeho auta se bude zbytečně více opotřebovávat a trpět bude i převodovka, proto na semaforu raději čekejte s vyřazenou rychlostí.

Brzdění se spojkou

Pokud to bude možné, při brzdění úplně vynechejte spojku. Zařazená rychlost ušetří její opotřebení a zároveň i opotřebení brzdových destiček a kotoučů. Navíc brzdění motorem šetří také palivo a zkrátí brzdnou dráhu vašeho automobilu. Je také vhodné při sjíždění delších a prudších terénů, protože pak nehrozí přehřátí a selhání brzd.

Diskuze Vstoupit do diskuze
108 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články