Fotošpióni zachytili nové Audi A3. Máme první fotky a známe nový motor

Stávající generace Audi A3 je na trhu zatím krátce, přesto už je na cestě facelift pro rok 2023 s karosářskými úpravami. A s ním i jedna zajímavá pohonná jednotka.

i Zdroj fotografie: Audi
i Zdroj fotografie: Audi
i Zdroj fotografie: Audi
i Zdroj fotografie: Audi
i Zdroj fotografie: Audi
i Zdroj fotografie: Audi
i Zdroj fotografie: Audi
i Zdroj fotografie: Audi
i Zdroj fotografie: Audi
i Zdroj fotografie: Audi
i Zdroj fotografie: Audi
i Zdroj fotografie: Audi
i Zdroj fotografie: Audi
Dalších 9 fotografií
Dalších 9 fotografií
                   

S Audi A3 se to má celkem zajímavě. Audi mělo kdysi (kdysi hodně dávno) model Audi 50, což byla taková úsměvná malá „krabička“, která měla lákat ty, pro něž byl VW Polo málo „nóbl“ a Golf byl zase příliš velký. Co na tom, že to v podstatě bylo Polo, jen mělo vpředu čtyři kruhy. VW byl v této „magii“ vždy velmistr mezi mistry. Jak šel čas, přestala být A3 jen „dražším Golfem“ a začala si žít vlastním životem. A poslední generace v tom udělala další krok kupředu. Jaká bude ta úplně nejnovější?

Narozena vedle Golfu, odsouzena k životu v luxusu

Čtvrtá generace Golfu a hojně využívaná platforma Volkswagenu (sdílená i s naší Octavií první generace) dala vzniknout i první generaci Audi A3 s kódovým označením 8L, která se sice Golfu ještě velmi podobala, avšak jak interiérem, tak především cenovkou dávala najevo, že tohle už bude napořád luxusnější zboží. A co je zajímavé, i sportovnější. První generace S3 totiž mohla mít pod kapotou i legendární čtyřválec 1,8 Turbo, naladěný na 165 kW. A to je hodně zajímavých 224 koní, v malém, třídveřovém hatchbacku. S pohonem všech kol quattro, pochopitelně.

iZdroj fotografie: Audi

Tato motorizace byla přitom Golfu zcela zapovězená. Malá S3 by mne bezpochyby bavila i dnes, její majitelé to však dávno pochopili a ceny v inzerátech za zachovalé kusy vám vženou slzy do očí. Druhá generace přidala k druhému páru dveří i dvoulitr turbo o výkonu 261 koní, premiérová RS3 byla paradoxně dostupná jen v této pětidvéřové karoserii Sportbacku. Třetí generace pak k pěti dveřím přidala i samostatný zavazadlový prostor vzadu – a vzniklo Audi A3 sedan a definitivní odklon od bratrského vztahu s Golfem.

A3 sedan definitivně povýšen do šlechtického stavu

Protože A3 sedan vypadá na první, na druhý i na třetí pohled jako o něco zmenšená A4 a dává okatě najevo, že tady už bude potřeba do peněženky sáhnout opravdu hluboko. Doba sociálních kompromisů a experimentů je definitivně pryč. Přišly zlé časy, přátelé, je potřeba solit. Ne silnice, ale naše konta. A poslední generace s sebou v karoserii sedan přinesla i novou RS3, která všem vyrazila dech. 294 kW je 400 koní, a aby se to nepletlo, tak 500 Nm je točivý moment. Mimochodem. Když měly kdysi Imprezy STI 206 kW/295 koní, bralo se to za příklad supersportovního kompaktního sedanu. Tady jsme téměř o 100 koní výše.

iZdroj fotografie: Audi

Produkuje je desítkami cen ověnčený motorářský klenot, pětiválcový 2,5litrový TFSI ve své zdaleka nejlepší reinkarnaci, s jedinečným podvozkem a inteligentním pohonem všech kol (torque splitter posílá více výkonu na levé či pravé kolo s cílem potlačení přirozené nedotáčivosti, funguje to znamenitě) To celé zabalené do brutálně vypadající karoserie, sportovního interiéru a opatřené základní cenovkou 1,6 milionu, která je v kontextu výše popsaného v podstatě přátelská. Napsat tohle o cenách Audi? Nevídané.

V poměru výkon/cena tak aktuální nemá RS3 příliš konkurenci, a to ani ve svých řadách. Kdo vlastně potřebuje RS4, citelně dražší a oproti Sportbacku RS3 ne o tolik větší? Otázka do pranice. Pro nás je to jen důkaz, že A3 definitivně dospěla a povedlo se jí vytvořit tak trochu kategorii sama pro sebe. Nová A3, kterou přinášíme na prvních špionážních fotografiích pak jen decentně rozvíjí stávající design sedanu, nový je zadní nárazník a několik detailů.

Faceliftová A3 bude již brzy v showroomech Audi

Očekává se také, že drobných změn dozná i nabídka motorů. V modelové řadě se objeví další elektrifikovaná verze, založená na 1,5litrovém motoru TSI Evo2 a zaměřená na snížení emisí a s tím související spotřeby. Audi, potažmo koncern VW bytostně potřebuje modely s nízkými emisemi, aby mu pomáhaly vytvářet příznivou bilanci ohledně limitu 95g CO2/km u celého koncernového portfolia. Na trhu by se faceliftová A3 měla objevit příští rok a prodloužit tak výrobní cyklus stávající generace minimálně do roku 2027.

Galerie

Dalších 9 fotografií
Dalších 9 fotografií

Co si myslíte o stále výkonnějších „běžných“ vozech? Nestačila by půlka výkonu?

Zdroj: Carwow
Diskuze Vstoupit do diskuze
70 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články