Jeden jediný krátký pohyb před nastartováním motoru vám může ušetřit tisíce korun na budoucích opravách. Jak přesně to funguje, kdy pomáhá nejvíc a jak si z něj udělat návyk?
Pokud byste se mě zeptali, jaká drobnost a jaký malý pohyb vám může ušetřit čas a nemalé peníze při následném servisu, byla by to v případě startování auta jedna malá drobnost. Jde o jediný, krátký pohyb nohou před startem motoru u vozu s manuální převodovkou. Ano, pochopitelně, je tu opět věčné dilema, jestli startovat s vyšlápnutou spojkou (u manuální převodovky), nebo bez ní. Jak to tedy se startováním a vyšlápnutím vlastně je? Popíšu vám to v následujících řádcích.
Postup je na pohled banální: sednete si za volant, vložíte klíček nebo připravíte startovací tlačítko, zkontrolujete, že máte zařazený neutrál, a ještě před samotným startem naplno sešlápnete spojkový pedál až na podlahu.
Jednoduchý pohyb nohou, který rozhoduje o drahých opravách
Spojku držíte sešlápnutou a teprve pak startujete motor. Nic víc. Jen správné pořadí: nejdřív spojka dolů, potom otočení klíčku nebo stisk tlačítka.
Na papíře to zní jako detail pro puntičkáře, v reálném provozu ale právě podobné návyky rozhodují, jak často a za kolik skončíte v servisu. Styl zacházení se spojkou, baterií a startérem má přímý vliv na jejich životnost. Výměny těchto dílů se přitom obvykle pohybují v řádu vyšších jednotek tisíců, případně desetitisíců korun. Nevím, jak ten váš, ale můj rozpočet už toto pocítí.
Různé články a návody se v názoru na správný postup neshodnou, v diskusích se hádají zastánci i odpůrci startování se sešlápnutou spojkou. Já mám v té věci dávno jasno. Možná díky tomu, že si dokážu představit, jak to celé vlastně funguje.
Právě proto stojí za to pochopit, proč tenhle krátký pohyb dává z pohledu automechaniků takový smysl a kde se bere jeho efekt.
Proč stisk spojky před startem uleví motoru i baterii
Tajemství bývá ukryté v detailech: tady zejména v tom, co všechno musí startér roztočit. Když startujete bez sešlápnuté spojky, startér musí rozhýbat nejen samotný motor, ale přes převodovku i další hřídele a ozubená kola. Do hry vstupuje i hustý olej, hlavně za studena, který celý systém ještě víc brzdí. Výsledkem je vyšší odpor, delší start, větší námaha pro všechny zúčastněné díly.
Ve chvíli, kdy před startem sešlápnete spojku, tenhle mechanický řetězec přerušíte. Motor se dočasně odpojí od převodovky, takže startér roztočí jen to nejnutnější minimum součástek.
Odpor je nižší, motor se rychleji dostane na potřebné otáčky a celý start proběhne s kratší a „lehčí“ zátěží pro motor i startér. V dlouhodobém součtu desítek tisíc startů to znamená pomalejší opotřebení obou dílů, obzvlášť při studených startech. Stejný princip platí i pro baterii a startovací soustavu. Čím větší odpor musí startér překonat, tím víc proudu si z akumulátoru vezme a tím déle běží pod zátěží.
Když mu spojkou ulevíte, baterie dodá menší špičkový proud po kratší dobu a startér se méně namáhá. Zvlášť v zimě nebo u oslabené baterie může každý ampér a každá vteřina navíc rozhodnout, jestli auto chytne napoprvé.
Jediným sešlápnutím spojky před startem tak v praxi „pojišťujete“ hned několik drahých komponent. Na druhé misce vah je jen drobný zásah do pohodlí, pár vteřin a maličká změna zvyku, kterou většina řidičů jinak bez váhání obětuje, dokud auto poslušně startuje.
Ještě silněji se tenhle rozdíl projeví v konkrétních situacích a u různých typů převodovek, kde navíc do hry vstupuje další pedál.
Kdy na tom záleží nejvíc a jak je to u automatu
Tahle rada se nejvíc týká aut s manuální převodovkou, kde má spojka možnost přímo odpojit motor od zbytku pohonu. Právě tam má sešlápnutí spojky před startem nejjasnější efekt.
Mechanici zdůrazňují, že největší přínos má start se sešlápnutou spojkou hlavně v těchto případech:
- starší auta, kde už mají některé díly něco za sebou,
- nízké teploty a studené starty,
- oslabená nebo stárnoucí baterie, která už není v nejlepší kondici.
U moderních vozů s automatickou převodovkou bývá místo toho podmínkou pro start sešlápnutý brzdový pedál. Tam tedy roli „odlehčovače“ nepřebírá spojka, ale právě brzda.
Zároveň ale platí, že u několika specifických starších modelů se v návodech objevovala odlišná doporučení. Proto má vždy smysl řídit se především konkrétním manuálem k vašemu vozu.
Většina řidičů přesto startuje pořád stejně „na autopilota“: sednout, pás, klíček, otočit, jet. A právě tady se rozhoduje, jestli z téhle rady bude skutečný zvyk, nebo jen teoretická informace, na kterou si za týden už nevzpomenete.
Jak z drobné rady udělat návyk, který šetří peníze
Pokud chcete nový pohyb dostat opravdu „do nohy“, nejlépe funguje přidat ho jako pevný krok do stávající rutiny. Tedy ne něco navíc, ale součást vašeho automatického postupu.
Může to vypadat třeba takto:
Správný postup při startování (manuální převodovka)
- Sednu za volant,
- připoutám se,
- otočím klíček do polohy, kdy se rozsvítí kontrolky,
- rychlá kontrola, že je zařazený neutrál,
- v tu chvíli vždy spojka až na podlahu,
- teprve potom samotný start.
První dny vám může pomoci drobná připomínka, třeba lístek na palubce nebo vědomé opakování v duchu. Po desítkách opakování se z toho stane automatický reflex, nad kterým už nepřemýšlíte.
Až příště v mrazu nastartujete na první otočení a baterie i startér budou dál klidně sloužit, bude zřejmé, proč mechanici tenhle nenápadný, ale chytrý pohyb tolik zdůrazňují.
Právě v takových chvílích si totiž nejvíc uvědomíte, že pár vteřin navíc při každém startu dokáže v součtu ušetřit víc, než se na první pohled zdá.
