Stát bude vyplácet peníze za vlastnění staršího auta. Jejich majitelům to usnadní koupi nového vozu

Finanční motivace pro majitele starších vozů za to, že je nechají ekologicky zlikvidovat, není možná úplně špatný nápad. Otázkou je, jak vysoká částka je dostatečnou motivací.

i Zdroj fotografie: PxHere
                   

Musím se vám k něčemu přiznat. Ač jsem v zásadě odpůrce všech dotací a považuji je za umělé pokřivení trhu (ponejvíce u zemědělských dotací, nerovnoměrně vyplácených napříč Evropou), tak u „šrotovného“ neboli vynulování vlastnictví, speciálně u šrotovného v roce 2023, bych zaváhal. Ano, já vím, je to také dotace, ale jak se některé skutečnosti kolem nás neustále mění a přivádí nás pomalu, ale jistě někam, kam jsme mnozí z nás vůbec jít nechtěli, mění se i pohled na šrotovné. Pojďme se podívat, co by to mohlo udělat s našimi financemi.

Záměr možná chvályhodný, realizace rozhodně dosti drahá

Úvodem malé entrée do celé problematiky: na jakém principu vlastně funguje „šrotovné“? Můžeme jej brát jako jakousi motivační pobídku pro majitele starších vozidel, aby svého léta ošetřovaného miláčka vyprovodili na poslední cestu (i s jeho často ekologicky/emisně zastaralým motorem) a přidali k „pozornosti“ od státu ještě něco svých úspor – a to všechno proměnili za nový, nebo maximálně zánovní automobil, splňující již přísnější emisní normy. Ve finále tak jde o oboustranně výhodný obchod. Tedy někdy.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Státní kasu to totiž většinou přijde na poměrně zásadní „balík“ peněz. Na druhou stranu se rozhýbe prodej nových aut‚ což je zase po stránce daňových příjmů zajímavý moment. A v neposlední řadě se (může) zlepšit celková ekologie provozu natolik, že to převáží případné ekonomické mínusy v rozpočtových kapitolách. Všichni si ještě asi pamatujeme masivní akci se šrotovným v Německu, které bylo nastavené opravdu velmi štědře a kterého také využilo opravdu značné procento lidí.

Německo bylo „šrotovním“ průkopníkem

Na vrakovištích tehdy končila auta i čtyř– či pětiletá, která rozhodně ještě nějaký rok mohla sloužit. Němci však pod vidinou nákupu nového vozu neváhali a zbavili se čehokoli, co jen trochu šlo. Německo to (ekonomicky) ustálo, pochopitelně. A vozový park se opravdu obnovil. S podobným principem teď přišla britská vláda a tamní městské samosprávy, které se tímto způsobem snaží namotivovat obyvatele Spojeného království k „ekologické výměně“.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Na rozdíl od Německa to však v Anglii má ještě jednu zajímavou souvislost. Jak určitě víte, britská města zavádějí pod „vlajkou“ programu Clear Air Zone ve velkém denní poplatky za pouhý vjezd klasických automobilů na území města. Pokud tedy nemáte elektromobil nebo alespoň hybrid, platíte. A platíte dost. Přes dvě stě korun v přepočtu se může jevit jako malicherný peníz, nicméně jednak je to teprve začátek (a bude hůř), jednak to je DENNĚ. A to je jen za osobní automobil, s čímkoli větším budete muset do peněženky sáhnout citelně hlouběji.

Nabídka 55 tisíc není moc, ale aspoň něco

V tom kontextu je nabídka přes 55 tisíc korun v přepočtu za likvidaci vašeho vozidla možná zajímavá. Pravda, na nové moderní auto to opravdu stačit nebude, ani trochu, ale někomu to třeba může pomoci složit akontaci na leasing a konečně „do toho praštit“. A sednout do zbrusu nového, bezemisního, nebo aspoň nízkoemisního vozu. Nebo vám s penězi dají kredity na veřejnou dopravu. Pokud se dobrovolně rozhodnete, že ji budete používat místo auta.

To už mi popravdě trochu připomíná sociální inženýrství, ale třeba to někdo myslí dobře. Jak to vidíte vy, uvítali byste šrotovné i v Čechách? A pokud ano, jaká částka by pro vás byla zajímavá, abyste se zbavili svého vozu? Napište nám do diskuse pod článkem, děkujeme!

Uvítali byste šrotovné i u nás?

Diskuze Vstoupit do diskuze
67 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články