Ani to netušíte, ale od letošního roku na STK stahují data z vašeho auta a odesílají je do EU. Víte, jak se bránit?

Řidič, který si pečlivě chrání své soukromí, by o tomhle měl vědět. A neměl by to brát na lehkou váhu, informace jdou do EU.

i Zdroj fotografie: STK Modřany / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Roky jsme si zvykli, že STK je „jen“ technická prohlídka, kde se řeší emise, brzdy a světla. Letos ale dostala prohlídka ještě jeden rozměr. O kterém řada řidičů ani neví. Nově ale nejde jen o to, jestli auto projde nebo neprojde kontrolou. Přidává se, a my s tím v redakci AutoŽivě nesouhlasíme, předávání informací. O kom a kam? Sběr a odesílání dat o reálné spotřebě paliva z auta do evropských úřadů, do análů Evropské agentury. Nejde o fikci, děje se to. Jde o systém OBFCM, tedy On‑Board Fuel Consumption Meter.

Nová auta jsou systémem vybavená, jejich majitelé to netuší

Palubní měřič spotřeby paliva, který musí mít všechna velkosériově homologovaná auta od roku 2021. Ta úplně nově velkosériově homologovaná dokonce od roku 2020. Až dosud tento systém nikoho nezajímal, ale teď už s ním technici na českých stanicích technické kontroly musí pracovat. Začalo to na apríla. Přijedete na prohlídku na STK s osobním vozidlem kategorie M1 nebo lehkým užitkovým autem N1, které bylo registrované od 1. ledna 2021. Technik bude automaticky načítat data o spotřebě skrze OBFCM, pokud je vůz tomu uzpůsobený.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

A teď to, co budí nejvíc otázek. Tyto údaje o reálné spotřebě a rychlostech včetně VIN kódu auta se následně hlásí Evropské komisi prostřednictvím platformy Transport Reportnet 3. Tu spravuje Evropská agentura pro životní prostředí, přičemž každá členská země má povinnost odeslat hlášení za předchozí kalendářní rok. Načtené hodnoty neovlivní výsledek prohlídky na STK. Zatím, dodal bych. To znamená, že i když vám vůz v reálném životě jezdí jinak, než říká „papír“, výsledek technické způsobilosti to neohrozí.

U starších aut sbírání a odesílání dat do EU nehrozí

Papírová spotřeba bývá v mnoha případech spíš akademický ideál než realita. Ale s daty se pracovat bude. Komu se OBFCM na STK týká, netýká a koho „může i nemusí“? Týká se to velkosériově homologovaných aut. Kategorií M1, to je osobní automobil do 3,5 t, a N1, což je nákladní automobil do 3,5 t. Dále hybridů i plug‑in hybridů, u těch se odesílá nejvíc dat. Vozidel uzpůsobených k odečtu těchto dat a vozů registrovaných od 1. 1. 2021. Netýká se nebo se nemusí týkat, protože systém není povinný, malosériově homologovaných aut.

iZdroj fotografie: Kaipan

Individuálně schválených aut, národně schválených aut, terénních aut kategorií N1G a M1G, speciálních automobilů. Dále aut registrovaných před 1. 1. 2021, elektromobilů, CNG, LPG, FCEV a vozidel neuzpůsobených na odečítání těchto dat. Potřebujete rychle poznat, jestli ve vašem autě OBFCM je? Jedno z vodítek leží přímo v technickém průkazu u emisní normy. Pokud v kolonce najdete například Euro6d‑ISC‑FCM nebo Euro 6 AP, vozidlo daným systémem vybaveno je. Tedy jestliže nejde o individuální nebo malosériové či národní schválení, kde povinnost není.

Data nejsou důvodem, aby auto neprošlo přes STK, tedy zatím

Zkratka FCM je přímo odkaz na monitorovací systém, respektive bývá „ukrytý“ i pod písmeny AP. U plug‑in hybridů je pak „vyčítání“ dat výrazně výživnější, protože soubor zahrnuje i informace o tom, jestli auto nabíjíte nebo v jakém režimu s ním jezdíte. To už jsou metriky, které „rozsvítí varovné kontrolky“ všem, kdo si pečlivě chrání soukromí. A teď to nejpraktičtější, jak se bránit? Ať už se vám sběr a odesílání dat líbí, nebo nelíbí, existuje jednoduchý způsob, jak to zastavit. Pokud přijedete na STK s vozidlem, jehož se OBFCM týká, systém počítá automaticky s tím, že s odečtením dat souhlasíte.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Ten, kdo vozidlo na prohlídku přistaví, ale může vyjádřit svůj nesouhlas. Jednoduše na STK jasně řeknete „ne“ sběru dat a technik data nebude odečítat. Tedy ani odesílat. Důležité upozornění je, že nejde o trvalé nastavení. Nesouhlas musíte při každé jednotlivé prohlídce explicitně vyjádřit. Mimochodem jak nám řekl jeden ze spolupracujících automechaniků, sběr dat OBFCM se už roky děje i mimo STK.

Dělají to nejenom stanice STK, ale také autorizované servisy

V autorizovaných servisech data o spotřebě v rámci servisní zakázky automaticky odesílají Evropské komisi. Jistě, pokud je vozidlo uzpůsobené a podléhá OBFCM. A i tady platí, že můžete říct, že nesouhlasíte. Zatím o nic moc nejde, dejme tomu. Ale nikdo neví, jak vaše auta využije či zneužije EU v budoucnu. A tohle asi nikdo nechce, že? Pod článkem budu moc rád za vaše komentáře. Já mám o celém takovém špiclování sám za sebe jasno.

Týká se vašeho auta?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články