Jak poznat auto se stočenými kilometry? Stáčení tachometrů aneb známý zvyk českých bazarů, rekord je 400 tisíc

Stáčení tachometrů je známým zlozvykem (nejenom) českých prodejců aut, kteří tak uměle zvyšují cenu ojetého vozu. Je pravdou, že auto se 150 tisíci najetých kilometrů vypadá mnohem atraktivněji než to s 250 tisíci. Jenomže jak k tomu přijde jeho kupující, který bude minimálně podveden? Nehledě na to, že bude nejspíš v dohledné době platit i za poruchy, které by se běžně ve 150ti tisících neměly stát. Někteří prodejci jsou tím u nás nadmíru známí, a dle nového nařízení by měl být těmto podvodům konec.

Počet prodaných ojetých aut neustále roste

Pravdou je, že Češi kupují ojetá auta mnohem více než ta nová. Jenom v roce 2016 se jich v České republice prodalo přes 700 tisíc – vyplývá to ze statistiky společnosti Cebia, která se specializuje na prověřování ojetých vozů. A jaká je nejčastější česká ojetina? Automobil, co má naftový motor s nájezdem 170 tisíc kilometrů a stojí do 200 tisíc Kč. Přesně tak vypadají auta, která se v českých autobazarech neohřejí.

Stáčení tachometrů - auto

U cca 40% z nich je přitom tachometr stočený v průměru o 100 tisíc kilometrů. A Čím více má auto najeto, tím více je tachometr stočený. Statistiky rovněž ukazují, že lidé upouští od levných ojetin do 100 tisíc Kč. Dávají přednost vozům do 300 tisíc a do 500 tisíc korun, přičemž je téměř 59% z nich dieselových. Dalších 39% má benzinový motor, a zbylá 2% připadají elektromobilům. A absolutní rekord ve stáčení tachometrů? Jeden z prodejců zatraktivnil auto ubráním hned 400 tisíc kilometrů!

Stáčení tachometru by si měli prodejci rychle rozmyslet

Proč se stáčí tachometry, je nadmíru jasné – ojeté auto pak totiž můžete prodat i o desítky tisíc dráž, což některým podnikatelům za ten risk stojí. A to i přesto, že se dopouští trestného činu podvodu, které lze řešit díky aktuální právní úpravě. V případě, že bude manipulace s najetými kilometry prokázána, hrozí takovému prodejci až pětileté vězení v případě, že bude prokázaná způsobená škoda 50 – 500 tisíc korun.

Mohlo by vás zajímat: Nejstarší automobilky světa jsou tu už 200 let




V boji proti těmto nekalým praktikám by měly nově pomoci tzv. „Car-passy“, tedy jakási evidenční knížka každého auta (nikoli servisní knížka). Pokaždé, když s autem pojedete do servisu, třeba i na výměnu oleje, bude zapsán jeho aktuální stav kilometrů a tachometr přímo vyfocen. Následně poputují údaje do centrálního registru, který bude přístupný veřejnosti. Takže v případě, že má mít nějaké auto 300 tisíc najetých kilometrů, ale jeho prodejce by u něj udával třeba polovinu, bude hned jasné, že se jedná o podvod.

A jak poznat auto se stočenými kilometry?

Rozhodně nevěřte prodejcům ojetých vozů, ať už zní jejich nabídka sebelákavěji. Zásadní je počítat s tím, že to dělají pro zisk, nikoliv pro vaši radost. Tachometry bývají stočené zpravidla u aut, co mají najeto více kilometrů. Naštěstí nepotřebujete být zrovna automechanik, abyste poznali orientační počet najetých kilometrů i na základě zjevného opotřebení některých částí. Pojďme se podívat, podle čeho se základně orientovat a odhadnout, kolik má auto přibližně najeto.

Jak poznat stočený tachometr

Někdo se možná může cítit trapně, když auto důkladně prohlíží, a ještě mu při tom stojí za zády prodejce. Pokud je ale auto opravdu v pořádku, nebude to prodávajícímu vadit, a naopak vás v prohlídce reálného stavu podpoří. Ignorujte přehnané vychvalování a trvejte, že si auto řádně prohlédnete. Podívejte se, jaká místa kontrolovat, a co jejich stav znamená:

  • Pokud je volant znatelně ohmataný nebo odřený, znamená to, že má auto najeto mezi 150 – 200 tisíci kilometrů
  • Pozornost věnujte také pedálům, jejichž gumové plochy začínají být obroušené už kolem 150 tisíc kilometrů
  • Když si prohlédnete hlavici řadící a uvidíte setřené číslice (byť mírně) nebo poškozenou manžetu řazení, pravděpodobně už s autem někdo najezdil kolem 200 tisíc km (ne-li více)
  • Některým automobilům se už při 130 tisících kilometrů odlupuje lak z madel dveří (nejčastěji to bývají Passaty, Sharany a příbuzná MPV), což může působit obzvláště „starým dojmem“
  • Prohlédněte si stav sedadel, do jaké míry jsou ošoupaná a prosezená. Hlavní pozornost přitom věnujte tomu na místě řidiče – pokud je ošoupané, roztržené nebo zašité (zejména v místě bezpečnostních pásů), má za sebou auto 300 a více tisíc kilometrů. A je-li naopak sedadlo řidiče v lepším stavu než spolujezdcovo, bylo téměř jistě vyměněno
  • Další znamení nabízí automobily z koncernu Volkswagen, kde věnujte pozornost přepínačům blinkrů, stěračů a světel. Pokud uvidíte bílý podklad, má už za sebou auto minimálně 200 tisíc najetých kilometrů. Postupem času totiž černá povrchová úprava slézá, takže bude vidět bílý plast

A na co všechno si dát při koupit ojetiny pozor? Sepsali jsme pro vás článek, díky němuž nemusíte být zrovna automechanik, aby vás autobazar nenapálil.

Mohlo by vás zajímat: Na jaká auta se můžeme těšit v roce 2019 (ČR+Evropa): Díl 1

56 lidí právě čte
Zobrazit další články
Co si myslíte o článku?
4/5 (80%) 195 hlasů
Nahlásit chybu