Válka proti stočeným tachometrům nemusí být pomyslným bojem s větrnými mlýny. Jsou země, které ukazují, že když je snaha a vůle, je možností odhalení více než dost. Takovým příkladem je sousední Polsko. Zde od prvního ledna platí nová zákonná úprava, kdy má policejní hlídka nejenom právo, ale dokonce povinnost zkontrolovat stav tachometru v autě konkrétního řidiče.

První problémové auto je tu

Stačilo jenom pár dní a už se objevil první hříšník. Řidič se svým Peugeotem překročil rychlost a z toho důvodu byl zastaven hlídkou. Ta v rámci své pravomoci nahlédla i na stav tachometru a zkontrolovala ho s registrem. A nestačila se divit. V roce 2008 mělo jeho auto najeto necelých 200 000 kilometrů, zatímco současná hodnota se pohybuje lehce přes 150 000 kilometrů. Důvod řidič nedokázal vysvětlit.

Hrozí mu až pět let vězení

Pokud se prokáže, že řidič o přetočení tachometru na svém voze věděl, a právě on ho provedl, nebo si ho objednat, tak mu nehrozí jenom pokuta, jako je tomu u nás. V Polsku padají za přetáčení tachometru mnohem tvrdší tresty. I proto není až tak časté, jako je tomu u nás. Konkrétně může i tomuto řidiči hrozit až 5 let vězení. To už je trest, kdy si málokdo riskne na svém voze cokoliv upravovat s cílem na tom hlavně vydělat.

Co když je nevinný?




I na to se pochopitelně myslí. Mohou se objevit případy, kdy řidič takové auto koupí a ani netuší, že má stočený tachometr. To lze celkem snadno prokázat zápisem do evidence a kupní smlouvou či dalšími dokumenty, ze kterých je prokazatelné, že řidič auto koupil s konkrétním stavem. V takovém případě přestává být podezřelým, ale na policii stejně musí. To proto, že bude dále vyslýchán jako svědek, který by měl pomoci odhalit viníka. Toho, kdo tachometr prokazatelně stočil, aby tak své auto výrazněji omladil, a tedy aby ho mohl prodat i za výrazně vyšší cenu.