Tlačítko v autě označené jako nejhloupější technologie a největší ekologický omyl EU. Vypnutím prodloužíte životnost motoru

Tato „chytrá“ funkce v autě stabilně ničí motor – a přitom slibuje úspory. Technologie nařízená EU vypadá jako zelený hrdina, ale skrývá temné tajemství. Proč je dobré ji vypínat?

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Kdybychom vyhlásili anketu o opravdu nejhloupější technologii v automobilech, pevně věřím, že tato by se dostala na stupně vítězů. A s trochou štěstí by v tomto jinak nepochybně nadmíru zajímavém klání mohla brát i zlato. Co jen názvů, nadávek a (někdy zoufalých) snah o vypnutí zaznamenala! Její tvůrci na to mohou býti dozajisté po právu pyšní. A automechanici? Ti jí děkují dnes a denně – ještě aby ne. Pojďme se nyní na ten výmysl z bruselských kanceláří podívat společně.

Měli jsme ty nejlepší úmysly. Ale dopadlo to jako vždycky

A pokud to dosud z mých řádků nebylo patrné, odhalení bude prosté: Ano, jde pochopitelně o veskrze neoblíbený systém start-stop. Který se mnozí z nás (včetně autora těchto řádků) snaží vypnout (a také vypínají), jakmile usednou za volant. Jeho postupné zavádění bylo motivováno – jak jinak – environmentálními cíli. Již v roce 2009 ho směrnice EU o emisích učinila povinným pro nové vozy, aby splňovaly normy Euro 5 a vyšší. V roce 2014 se pak stal standardem pro většinu výrobců.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Systém start-stop v praxi nefunguje. Specialista potvrdil, že kvůli ekologii dochází ke snížení životnosti motoru

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Myšlenka přitom nebyla špatná, jako ostatně téměř vždy. Ano, i tady je cesta do pekel dlážděna těmi nejlepšími úmysly. Nikdo není rozhodně nadšený z toho, když v kolonách stojí řady aut s běžícím motorem. Jenže: spalovací motor jako takový je tu s námi již hodně přes 100 let a jeho základní konstrukce se přitom příliš nezměnila. A nezměnila se ani „nechuť“ motoru ke studeným startům. Ano, spalovacímu motoru je nejlépe, když se nastartuje, zahřeje, vykoná práci a vypne se.

Na jedné straně snížení emisí a úspora paliva, na druhé straně snížení životnosti. Co je víc?

Pochopitelně, v reálném životě není nic ideálního, ani „život“ spalovacího motoru. Ovšem nekonečné vypínání a znovu startování celkem spolehlivě zkracuje životnost baterie, alternátoru i samotného motoru. Podle Evropské agentury pro životní prostředí (EEA) měl systém snížit spotřebu o 5–10 %. Níže přiložená tabulka s daty právě od EEA sice pokles ukazuje, ale stojí oněch 5–10 % za snížení životnosti motoru? A nákladnějším servisům, další výrobě, a tedy dalším emisím?

RokEmise CO2 z dopravy (mil. tun)Změna oproti předchozímu roku (%)
2013950
2018920-3.2
2023880-4.3
Zdroj dat: Redakce AutoŽivě.cz / EEA

Studie z magazínu Auto Bild ukazuje, že životnost motoru klesá kvůli systémům start-stop o 20–30 %. Scotty Kilmer, slavný mechanik z YouTube, to řekl jasně: „Stop-start je hloupost, která ničí auta.“ Ano, Scotty je showman a někdy je ve svých úsudcích příkrý. Ale co třeba kompromis? Co kdyby (dnes již všudypřítomná) AI dokázala rozpoznat, v jakém aktuálním „provozním módu“ se momentálně vaše auto nachází (popojíždění před semaforem, stání v kolonách s kratší/delší frekvencí startu/stání) a přizpůsobila tomu časování celého systému?

Co kdyby bylo možné nastavit vypnutí až po 15 sekundách stání? Krátké zastavení na semaforu by neznamenalo okamžité vypnutí, zatímco delší čekání by stále šetřilo palivo. Nebylo by to nakonec přínosem pro všechny, co myslíte? Napište nám svůj názor do diskuse pod článkem, děkujeme!

Vypínáte systém stop-start ve svém autě?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články